دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقویت نماز در نوجوان‌

تقویت نماز در نوجوان‌ نقش الگوها در جذب‌ کو دکان و نوجوانان به نماز عبدالعظیم شکاری بادی ـ بخش هفتم و پایانی‌...
No image
تقویت نماز در نوجوان‌
تقویت نماز در نوجوان‌ نقش الگوها در جذب‌ کو دکان و نوجوانان به نماز عبدالعظیم شکاری بادی ـ بخش هفتم و پایانی‌ وقتی ببیند که آرامترین و راحت‌ترین شرایط برای پدر و مادر زمانی است که به اذان گوش می‌دهند، زمانی است که می‌خواهند به نماز بایستند، نیز ببینند زیباترین جامه، خوشبوترین و معطرترین لباس در تن پدر و مادر زمانی است که می‌خواهند نماز بخوانند، آن وقت این نماز در صفحه ذهن و روان کودک می‌ماند. این نقش است که خانواده در ظهور رفتار مذهبی دارد. بچه‌ها با دیدن این رفتار، بدون اینکه پدر و مادر بخواهند شروع می‌کند به نمازخواندن و نمازخواندن را دوست خواهد داشت.‌ با توجه به اینکه \"دوره بلوغ مقارن است با تاثیر روز افزون، جنبه انفعالی در روحیات و موارد گسترش سریع افق‌فکری، احساس استقلال، بحران هویت، کوشش برای هم شکلی و انجام کارهای بزرگ و تلاش برای مورد قبول واقع شدن\" پدید آوردن یک اندیشه سالم و درست در ذهن و روان نوجوان و جوان از طریق ارائه الگوهای صحیح ضرورت نام پیدا می‌کند.‌ هوشیاری والدین و مربیان دلسوز و آگاه، این امکان را برای دانش آموز به وجود خواهد آورد که با همانندسازی، بهترین الگوهای رفتاری را برای خود انتخاب کنند، بنابراین شرکت فعالانه مدیران و مربیان در عرصه‌های فرهنگی همچون نماز و ترویج ارزش‌های انسانی و اخلاقی توام با عمل، شناخت معیارهای فضیلت و انسان‌های فاضل را برای کودک و نوجوان آسان‌تر خواهد کرد. چنانچه مدیران، معلمان و مربیان همراه دانش‌آموز در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند و در اجرای فرامین الهی و مواظبت در رفتار و گفتار خود کوشش کنند، دانش‌آموز رغبت پیدا خواهد کرد که با علاقه‌مندی بیشتر در نماز حضور یابد. بایستی متوجه این بود که \"الگو بودن رهبران دینی، علمی و مذهبی نقش اساسی را در تکوین شخصیت دانش‌آموزان ایفا می‌کند\" یک تحقیق نشان می‌دهد که 48 درصد کل دانش‌آموزان نوجوان، \"اعقتاد والدین خود به خداوند و عمل به دستورات او در جذب فرزندان به نماز را موثر دانسته‌اند.\"‌ در یک تحقیق دیگر که از 125 نفر دانش‌آموز یک مجتمع آموزشی سؤال شده است. 66 درصد از دانش‌آموزان پسر و 77درصد از دانش‌آموزان دختر علت نمازخوان شدن و یا بودن خود را والدین خود ذکر کرده‌اند که این نشانگر نقش پر اهمیت خانواده و الگوبودن آن برای کودکان و نوجوان است. اگرچه صحبت‌های ما بر سر ارائه الگوهای صحیح برای نوجوان و جوان است تا آنان را نسبت به اقامه فریضه نماز تشویق و ترغیب کند توجه به این نکته نیز قابل تامل است که حتماً بزرگسالان نیز از این امر مستثنی نبوده و نیستند. آنان به نحوی متاثر از الگوهای جامعه هستند. اگر بخواهیم یک حرکت مطلوب در روند جذب کودکان و نوجوانان به نماز ایجاد کنیم ناچاریم به اصلاح روش‌های برخورد خود و الگوهای رفتاری جامعه بپردازیم و با معرفی الگوهای شایسته در جهت تقویت باورهای اعتقادی و مذهبی آنان گام برداریم.
روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS