دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه به سوی دوست

و اى فرزندم محمد، که خداوند (جل‌جلاله) عقل و قلبت را مملو از تصدیق به‌اهل تصدیق و توفیق به‌معرفت حق فرماید، بدان که: از مطالبى که لازم است براى تو بگویم این است
راه به سوی دوست
راه به سوی دوست

نگارنده: رضی‌الدین سیدبن طاووس(رحمة‌الله‌علیه)

مخاطب: پسر سید بن طاووس

موضوع: راه به سوی دوست

و اى فرزندم محمد، که خداوند (جل‌جلاله) عقل و قلبت را مملو از تصدیق به‌اهل تصدیق و توفیق به‌معرفت حق فرماید، بدان که: از مطالبى که لازم است براى تو بگویم این است که:

طریق معرفت جواب سید و مولاى ما (مهدى) صلوات‌اللَّه‌وسلامه‌علیه، و راه وصول به‌این شرافت که خداوند به‌قدرت و رحمت خود براى متوسلین به‌آن حضرت مقرر فرموده است، چند چیز است.

از آن جمله است آنچه محمد بن یعقوب کلینى در کتاب (الرسائل) از کسى که وی را نام برده است نقل نموده که گفت: به‌حضرت ابى الحسن(علیه‌السلام) نوشتم که: همانا مردى دوست دارد که مطالب و حوائج خود را به‌امام خود عرضه بدارد، آن‌چنان که دوست دارد که بر پروردگار خود عرضه بدارد (تکلیف او چیست و چه باید بنماید)؟ گوید: در جوابم مرقوم داشتند که:

اگر ترا حاجتى باشد لب‌هاى خود را حرکت ده که جواب براى تو خواهد رسید.

و از آن جمله است آنچه که هبةالله‌ بن‌سعید راوندى در کتاب الخرائج و الجرایح از محمدبن الفرج روایت نموده که گفت: حضرت على بن محمد (علیهما السلام) به‌من فرمود:

اگر بخواهى مسأله پرسش نمائى آن را بنویس و در زیر مصلاى خود قرار ده و ساعتى صبر کن پس از آن بیرون بیاور و در آن نظر کن.

گوید: چنین کردم و جواب آنچه را سؤال‌کرده بودم با توقیع و امضاى شریف حضرتش در آن یافتم. و همین اشاره و تنبیه براى تو کافى است، و راه به‌سوى امام تو (علیه‌السلام) براى کسى که خداوند مورد عنایت و احسانش قرار دهد مفتوح و باز است.[1]

پیام‌ها و نکته‌ها:

1- «اشهد انک تسمع کلامی و تردّ سلامی» او سلام ما را می‌شنود و جواب می‌گوید اما ما از شنیدن صدای او و نگاره رخ او در حجابیم. چشم دل باز کن آنچه نادیدنی است آن بینی.

2- واصلان و عارفان را مقام و مراتب متفاوت است. مقام هر کس بسته به میزان معرفت و دلدادگی اوست. اگر چنان‌که او می‌گوید باشیم در زمره مخاطبین او خواهیم بود.

  • [1] -منبع نامه: برنامه سعادت(ترجمه کشف المحجه لثمرة المهجه)؛ سید محمد باقر شهیدى گلپایگانى‌، تهران، مرتضوی، چاپ اول‌، بی‌تا، ص197

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS