دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

خدای متعال می‌فرماید: «هر چند به چیزی نیارمند باشند باز آنان را بر خویش مقدم می‌دارند و کسانی که خود را از خوی بخل و حرص دنیا نگه دارند، آنان به حقیقت رستگاران عالمند».
جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد
جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

جمله‌ای که ذرّه‌ای گناه باقی نمی‌گذارد

از سفارشات آیت الله محمد مؤمن شیرازی

به کمک به مومنان بشتابید.

خدای متعال می‌فرماید: «هر چند به چیزی نیارمند باشند باز آنان را بر خویش مقدم می‌دارند و کسانی که خود را از خوی بخل و حرص دنیا نگه دارند، آنان به حقیقت رستگاران عالمند».

و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: «هر که غریبی را در غربتش اکرام کند یا رفع مشکلی از او نماید یا طعاامی بدو دهد یا از آب سیرابش کند یا برویش بخندد، بهشت برای او است».

و از ابن‌ عباس روایت شده که به مردی که درهمی در دست داشت گفت: این از آن تو نیست مگر اینکه آن را از دست خویش خارج نمایی. و به این معنی کسی گفته است: تو برای مال هستی آنگاه که مال را نگهداری و هر گاه آن را انفاق کنی پس مال برای تو است.

و بر شما باد به عدل در هنگام قضاوت.

خداوند متعال می‌فرماید: «همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطا بر خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌فرماید و به شما از روی مهربانی پند می‌دهد، باشد که موعظه خدا را بپذیرند»، «و چون حاکم بین مردم شوید هر آینه به عدالت داوری کنید»، «و البته نباید عداوت گروهی، شما را بر آن دارد که از طریق عدل بیرون روید، عدالت ورزید که به تقوا نزدیکتر است».

و رسول اکرم صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: «یک ساعت عدل بهتر از هفتاد سال عبادت است».

و بر شما باد به صلوات بر پیامبر صلی‌الله علیه واله.

خدای متعال می‌فرماید: «همانا خدا و فرشتگانش بر روان پاک پیغمبر درود می‌فرستند، ای اهل ایمان بر او صلوات و درود فرستید و با تعظیم بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید».

و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: «هر که یک بار بر من صلوات بفرستد ذره‌ای از گناهانش باقی نمی‌ماند. و نیز می‌فرماید: هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد خداوند بابی از عافیت بر او می‌گشاید».

شما را به عیادت مریض و تشییع جنازه برای رسیدن به ثواب ملزم می‌کنم

خداوند متعال می‌فرماید: «و بدانید که هر عمل نیک که برای آخرت خود می‌فرستید پاداش آن را نزد خدا می‌یابید». و رسول خدا می‌فرماید: «هر کس مریضی را عیادت کند، پس بر خداوند است که وی را وارد بهشت گرداند». شما را به ملاقات و دیدار با برادران و دوستی و اخوت با آنان سفارش می‌کنم؛ خدای متعال می‌فرماید: «به حقیقت مومنان همه برادر یکدیگرند». و رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله می‌فرماید: «هر کس با برادرش دیدار کند به چیزی که وی را خوشحال نماید، خداوند او را در قیامت شادمان گرداند».

شما را به اذکار و تعقیبات سفارش می‌کنم.

خداوند متعال می‌فرماید:« پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم». و رسول خدا می‌فرماید: «خداوند متعال می‌فرماید: ای فرزند آدم به یاد من باش ساعتی از صبح و ساعتی از عصر را تا کفایت کنم مهمّانت را».

و بر شما باد به صدقه و انفاق.

خداوند متعال می‌فرماید: «همانا خداوند صدقه دهندگان را نیکو پاداش می‌دهد». و پیامبر اکرم می‌فرماید: «صدقه قضا را دفع می‌کند گرچه تحکیم یافته باشد». و نیز می‌فرماید: «صدقه مرگ بد را دفع می‌کند».

و بر شما باد به سکوت.

خدای متعال می‌فرماید: «سخنی از خیر و شر بر زبان نیاورده جز آنکه رقیب و عتید بر آن آماده‌اند». و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: «هر که سکوت نماید نجات یابد. خدای رحمت کند کسی را که نیکو سخن گوید و بهره‌مند گردد یا سکوت نماید و سالم بماند. آسایش انسان در نیکویی زبان است، سکوت کننده پشیمان نمی‌گردد».

و بر شما باد به کظم غیظ.

خداوند متعال می‌فرماید: «آنها که خشم و غضب فرو نشانند، از بدی مردم در گذرند (چنین مردمی نیکو کارند) و خداوند دوستدار نیکوکاران است». و رسول خدا صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: «خداوند عز و جل شخص با حیا، حلیم و عفیف را دوست می‌دارد».

و بر شما باد به شکر و حمد و تسبیح در هر حال.

خدای متعال می‌فرماید: «و موجودی نیست جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش خدا است ولیکن شما تسبیح آنها را درک نمی‌کنید» و خدای سبحان می‌فرماید: «شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزانیم و اگر کفران کنید به عذاب شدید گرفتار می‌کنیم». و رسول‌اکرم صلی‌الله علیه واله وسلم می‌فرماید: «وقتی مرتبه‌ای از نعمت به شما می‌رسد مراتب بالاتر آن را با کوتاهی در شکرگزاری از دست ندهید». و یکی از بزرگان گفته است: شکر، نگهداری نعمت موجود و به دست آوردن نعمت مفقود است.

آنچه بیان موعظه‌ای کافی و شافی و نصیحتی نجات بخش و وافی است که هر که هدایت یافته باشد، از آن پند می‌گیرد و سلام بر کسانی که راه هدایت را پیمودند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS