دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شروط پرداخت دیه از بیت المال

هرگاه شخصی یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته شوند یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی نسبت داد،
شروط پرداخت دیه از بیت المال
شروط پرداخت دیه از بیت المال

هرگاه شخصی یا اشخاصی در اثر ازدحام کشته شوند یا جسد مقتولی در خیابان و اماکن عمومی پیدا شود و نتوان این قتل را به کسی نسبت داد، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود و فرقی نیز نمی‌کند که متوفی به واسطه قتل عمد کشته شده باشد یا قتل غیرعمد مانند قتل ناشی از بی احتیاطی در رانندگی. پس اگر جسد فردی در اتوبان یا جاده پیدا شود و پس از بررسی معلوم شود که آن شخص در تصادف کشته شده و تلاش مراجع انتظامی و قضایی نیز برای شناسایی مقصر بی نتیجه بماند در این حالت ورثه این شخص دیه او را از دولت دریافت می‌کنند.

هرگاه کسی که مرتکب قتل عمد شده فرار کند و تا هنگام مرگ به او دسترسی نباشد پس از مرگ، قصاص به دیه تبدیل می‌شود که باید از مال قاتل پرداخت شود و اگر مالی نداشته باشد از اموال نزدیک ترین خویشاوند او و اگر بستگانی نداشته باشد یا آنها توانایی پرداخت دیه نداشته باشند دیه از بیت المال پرداخت خواهد شد. در مواردی که عاقله (بستگان ذکور نسبی پدر یا مادر به ترتیب در طبقات ارث) مسوول پرداخت دیه از سوی مرتکب جرم است مانند موردی که فرد دیوانه یا کودک مرتکب قتل می‌شود هرگاه مرتکب جرم دارای عاقله نباشد یا عاقله نتواند دیه را در مدت 3 سال بپردازد دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.

پرداخت دیه جرایم عمدی و شبه عمد (مانند قتل ناشی از بی احتیاطی در رانندگی) بر عهده مرتکب جرم است ولی اگر این شخص فرار کند دیه از مال او گرفته می‌شود و اگر مال نداشته باشد از بستگان نزدیک او و اگر بستگانی نداشت یا بستگان بضاعت مالی نداشتند دیه از بیت المال پرداخت می‌شود. در این میان چند نکته مهم نیز وجود دارد از جمله این که اگر مرتکب قتل غیرعمد تمکن مالی نداشته باشد و به اصطلاح اعسارش ثابت شود و دادگاه حکم به اعسار او صادر کند صدور این حکم و اثبات ناتوانی مالی محکوم به پرداخت دیه از جمله موارد پرداخت دیه از بیت المال محسوب نمی‌شود. همچنین در مورد این که آیا پرداخت دیه از بیت المال فقط در مورد قتل است یا به صدمات نیز قابل تسری است، گفته می‌شود اگرچه قانون در این مورد سکوت کرده ولی مطابق نظر برخی علمای حقوق و فقها در مواردی که دیه قتل بر عهده بیت المال است، دیه جرح نیز بر عهده بیت المال خواهد بود.

از سوی دیگر، پرداخت دیه از بیت المال مستلزم رسیدگی و احراز شرایط قانونی و صدور حکم از دادگاه است و پس از صدور حکم و قطعیت آن، ذینفع از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام خواهد کرد. اما چنانچه بعد از پرداخت دیه قاتل شناسایی شود، برابر مقررات، تعقیب و مجازات می‌شود و موظف است دیه را به بیت المال برگرداند. در مورد فوت عابران پیاده در حوادث رانندگی و وضعیت پرداخت دیه آنها نیز قانون می‌گوید در مواردی که عبور عابر پیاده از محل ممنوع است اگر عابر عبور کند و راننده ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حال حرکت است و وسیله نقلیه او نقص فنی ندارد، مسوولیتی در مورد دیه نخواهد داشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS