دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س)

بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام(ص) است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است.دو تن از بانوان خاندان رسول گرامی اسلام(ص) شفاعت گسترده‌ای دارند که به طور بسیار وسیع می‌تواند همه‌ی اهل محشر را در...
No image
شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س)
شفاعت‌ حضرت ‌ معصومه(س) تهیه و تنظیم: جمیله مهدوی‌نیا بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام(ص) است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است.دو تن از بانوان خاندان رسول گرامی اسلام(ص) شفاعت گسترده‌ای دارند که به طور بسیار وسیع می‌تواند همه‌ی اهل محشر را در برگیرد. این دو بانوی عالی‌قدر ما یکی صدیقه‌ی طاهره، حضرت‌فاطمه‌ی‌زهرا(س) است که شفاعت، مهریه‌ی آن حضرت است و دیگری حضرت معصومه(س) است. در حدیثی که حتی از اهل سنت نقل شده است، پس از فاطمه‌ی زهرا(س) گستردگی شفاعت هیچ بانویی به شفاعت محشر حضرت معصومه(س) نمی‌رسد. امام‌صادق(ع) فرموده‌اند: به شفاعت آن حضرت(س) همه‌ی شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند. حضرت معصومه(س) از جمله بانوان گرانقدر جهان تشییع است و مقام علمی والایی دارد. نقل شده که جمعی از شیعیان به دیدار حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) به مدینه رفتند تا از ایشان درباره مسائل شرعی خود پرسش کنند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بودند. پرسش‌های خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بود، تحویل دادند. فردای آن روز، برای گرفتن پاسخ به منزل امام(ع) مراجعه کردند؛ اما هنوز از سفر برنگشته بودند. به ناچار، خواستند تا پرسش‌های خود را بگیرند و در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند.‌ وقتی پرسش را گرفتند، دیدند حضرت معصومه(س) جواب آنان را نوشته است. شیعیان بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. هنگامی که برمی‌گشتند به طور اتفاقی امام‌موسی‌کاظم(ع) را در بین راه دیدند. ماجرا را به حضرت گفتند. وقتی امام(ع) پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند دیدند پاسخ‌‌ها همه درست است سه بار فرمودند: پدرش فدایش! حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) <عالمه‌ای غیرمعلّمه> بودند. امام جواد(ع) فرموده‌اند: هر کسی عمه‌ی مرا در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست. (بحار جلد 102، صفحه‌ی 265)
روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS