دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شیخ فضل الله نورى و مکتب تاریخ نگارى مشروطه*(معرفی کتاب)

No image
شیخ فضل الله نورى و مکتب تاریخ نگارى مشروطه*(معرفی کتاب) نگاه
شیخ فضل الله نورى و مکتب تاریخ نگارى مشروطه
کتاب «شیخ فضل الله نورى و مکتب تاریخ نگارى مشروطه» که از سوى موسسه مطالعات تاریخ معاصر منتشر شده است در همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده در رشته تاریخ مورد تقدیر قرار گرفت.
این کتاب، تحلیلى تاریخى از مشروطیت و مواضع فکرى و سیاسى شیخ فضل الله نورى ارائه مى کند.
این کتاب در 4 بخش تنظیم شده است که تاریخ مشروطه آن گونه که هست و آن گونه که باید باشد، تواریخ مشروطه نیازمند نقد و پالایش، مکتب تاریخ نگارى مشروطیت کاستى ها و آفات و عناد با فرهنگ ستیز با تاریخ عناوین آنهاست.
در این کتاب به انحراف هاى تاریخى در واقعه مشروطه و نقش شیخ فضل الله نورى در رهبرى آن اشاره و ادعا شده است که تاریخ هاى نگاشته شده درباره وقایع مشروطیت باید پالایش شوند زیرا حوادث مشروطیت و اشخاص تاثیرگذار در آن با هم خلط شده اند.
حجت الاسلام على ابوالحسنى نویسنده این کتاب به برخى از تاریخ هاى نگاشته شده درباره مشروطیت اشاره کرده و انواع کاستى ها وگاه غرض ورزى ها با اسلام و روحانیت مبارز را در این تواریخ مشخص نموده است.
به اعتقاد نویسنده در این تاریخ ها اتهام هاى متعددى به علماى مشروعه خواه از جمله شیخ فضل الله نورى زده شده و هتاکى هایى نسبت به علما و اسلام روا شده است.
نگارنده این کتاب کوشیده است با ذکر مستندات متعدد تاریخى چهره اى غیر مخدوش از شیخ فضل الله نورى ارائه دهد.
شیخ فضل الله نورى و مکتب تاریخ نگارى مشروطه در 322 صفحه رقعى با شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 32000 ریال به بازار عرضه شده است.
“ دین در جهان معاصر” منتشر شد
کتاب “ دین در جهان معاصر “ نوشته “سیدمحمدعلى داعى نژاد” از سرى کتابهاى پرسمان منتشر شد.
در بخشى از مقدمه این کتاب آمده است: پیوند دین با سرشت انسان موجب گردیده است دین، عمرى به درازاى تاریخ داشته باشد. این پیوند در رونق دین و دیندارى در جهان معاصر نیز به خوبى مشهود است. اهمیت دین و نقش بسزاى آن در جهت دهى سعادتمندانه به زندگى انسان باعث شده است موضوعات دینى به داغ ترین و پردامنه ترین مباحث متفکران شرق و غرب بدل شود و پژوهشگران نیز به تحقیقات گسترده در این موضوعات بپردازند.
یکى از مهم ترین پرسشها در مسائل دین شناسی، بحث دین و نقش آن در جهان معاصر است. عوامل بسیارى چون اتکانگری، باور به چشم پوشى دین از دنیاى معاصر، رسوب اندیشه هاى عقل محورانه، ناباورى به توانایى هاى دین در ساماندهى جهان نوین و بسیارى از این قبیل، موجب بروز و پیدایش برخى از پرسشها و تردیدها در ربط دین و جهان معاصر گردید.
کتاب “ دین در جهان معاصر “ حاصل تاملات و پژوهشهاى سالیان متمادى و گفتگو هاى مختلف و پاسخ به تعدادى از پرسشهاى رایج در جامعه ایران، خصوصا بین نسل جوان است که تلاش گردیده به گونه اى روان و قابل فهم ارائه شود.
بنابراین گزارش کتاب “ دین در جهان معاصر “ که در 168 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه روانه بازار شده، مشتمل بر چهار فصل “دین و مقتضیات زمان معاصر”، “گوهر دین و نیاز زمانه”، “دین و توسعه”و “اجتهاد و جهان معاصر” است . قیمت این کتاب 17000 ریال و ناشر آن کانون اندیشه جوان است.

منبع : رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

اشعار ناقوسیه

Powered by TayaCMS