دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جنگ نرم آمریکا علیه ایران

No image
جنگ نرم آمریکا علیه ایران

جنگ نرم آمريكا عليه ايران

مجید صابری

پس از اینکه دشمنان نظام نتوانستند از طریق قدرت سخت و جنگ نظامی، انقلاب اسلامی ایران را از پای در آورند، به این نتیجه رسیدند که راه‌های نرم را برای براندازی نظام اسلامی مورد آزمایش قرار دهند. از این رو جنگ نرم را در دستور کار خود قرار دادند. شواهد و تحولات موجود نشان می‌دهد که آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر جنگ نرم با پشتیبانی جنگ اقتصادی تمرکز دارد.

نتایج تلخ تهاجم نظامی به افغانستان و عراق از یک سو و شرایط متفاوت ایران در امکان تحقق پیروزی در نبرد سخت از سوی دیگر، آمریکا را بر آن داشته تا تمامی امکانات خود را برای پیروزی در جنگ نرم آماده سازد. این جنگ در لایه‌ها و سطوح مختلف در حال انجام است که جبهه هایی از آن را می توان به شرح زیر اعلام نمود:

1- اتحاد و ائتلاف بین اپوزیسیون‌های مختلف و معارض ایران اعم از سلطنت طلبان، جمهوریخواهان، تجزیه طلبان قومی و گروههای معاند مذهبی.

2- حضور گسترده در برخی از کشورهای همسایه برای هدایت جنگ نرم.
3- تمرکز بر حوزه معرفتی، رسانه ای و دانشگاهی کشور و جلب همکاری بخشی از نخبگان در تولید و توزیع اندیشه‌های جنگ نرم و براندازی نرم.

4- معطوف شدن موسسات، دانشگاهها و مراکز راهبردی آمریکا به موضوع ایران و اعطای تسهیلات لازم برای گروههای مخالف جمهوری اسلامی ایران. در این ارتباط برخی از عناصر اپوزیسیون جدید که بعضا دارای سابقه و مسئولیت مهمی در کشور بوده‌اند توسط موسسات مزبور بورسیه تحصیلات عالی از آمریکا دریافت کرده و مشغول تحصیل می باشند. کنسول آمریکا در دبی، در یک گفتگوی خصوصی اظهار می‌دارد: آمریکا در پروژه ای با عنوان «فول برایت» قصد هزینه کردن بودجه‌های ضد ایرانی برای تحقق دموکراسی و جذب نخبگان ایرانی به دانشگاههای آمریکا را دارد.

5- کشور هلند در ده سال گذشته در حاشیه تعاملها و تقابل‌های سیاسی و اقتصادی اروپا و ایران، سرمایه گذاری کلانی را در تاسیس، آموزش و آغاز جنگ نرم علیه ایران انجام داده است. این کشور در یک ماموریت خاموش از سوی آمریکا و اروپا، کانون رفت و آمدهای روزنامه نگاران، اعضای تشکلهای دانشجویی، برخی از استادان دانشگاهی و روشنفکران و عناصر فکری اپوزیسیون داخل و خارج از کشور بوده است. این همکاری‌ها در قالب آموزش کلاسیک، کارگاههای آموزشی، برگزاری همایش یا نمایش فیلم انجام گرفته و روندی نسبتاً آشکار داشته تا حساسیت جمهوری اسلامی ایران را در بر نداشته باشد. نتیجه این سرمایه گذاری و تلاشهای کشور هلند و مراکز علمی آمریکا منجر به تاسیس سایت گذار با حمایت «خانه آزادی» آمریکا شد. حسین درخشان از عناصر ضد انقلاب در مورد سایت گذار می نویسد: «خانه آزادی یک سازمان دولتی آمریکایی است و هدف آن کمک به نیروهای طرفدار آمریکا و براندازی حکومت‌های ضدآمریکایی است. در هیئت مدیره آن از جیمز ولسی رئیس سابق سازمان سیا تا آذر نفیسی همپیمان نومحافظه کاران و مارک پالمر حضور دارند. آنان به تازگی هم در دبی یک شرکت رسانه ای به نام سیگنال درست کرده اند تا افکار رسانه‌ای و جوانان ایران را مدیریت کنند». او در ادامه می نویسد: «همکاران این سایت مانند رویا طلوعی، عباس معروفی و ... با دریافت پول از آمریکا همپیمان بوش و نومحافظه کاران شده‌اند تا جمهوری اسلامی را از طریق اقدامات نرم سرنگون سازند.»

6- وزارت خارجه آمریکا در 15/6/85 از طرح جدید فرهنگی علیه ایران خبر داد. در این طرح دولت آمریکا از طریق سفارتخانه‌های خود در کشورهای خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه ایران با سازمانهای غیر دولتی و رسانه‌ای ایران همکاری و تعامل خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه می‌گوید: «آژانس‌های مسافرتی بین ایران و آمریکا را افزایش خواهیم داد و مبلغ پنج میلیون دلار برای بازدید و تقویت استادان و معلمان و حرفه‌های دیگر از آمریکا خواهیم پرداخت».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS