دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره جنگ نرم جنگ رسانه ای

No image
درباره جنگ نرم جنگ رسانه ای

درباره جنگ نرم جنگ رسانه اي

مجید صابری

برگرفته از: جنگ نرم، داوود رنجبران، صص 193-197

پس از اینکه دشمنان نظام نتوانستند از طریق قدرت سخت و جنگ نظامی، انقلاب اسلامی ایران را از پای درآورند، به این نتیجه رسیدند که راه‌های نرم را برای براندازی نظام اسلامی مورد آزمایش قرار دهند. از این رو جنگ نرم را در دستور کار خود قرار دادند. جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته ترین جنبه‌های جنگ نرم است.

بنیادی ترین تعریف از جنگ رسانه‌ای استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها(اعم از مطبوعات، خبرگزاری ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت و اصول تبلیغات) به منظور دفاع از منافع ملی است.

همان گونه که بیان شد، جنگ رسانه‌ای یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ نرم و جنگ‌های جدید بین المللی است. اگرچه جنگ رسانه‌ای عمدتا به هنگام جنگ‌های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع جنگ رسانه‌ای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه‌ها، بهره گیری می‌کند.

مایکل پارنتی نویسنده و دانشمند علوم سیاسی در مقاله‌ای درباره انحصار رسانه‌ای، روشی را تشریح می‌کند که رسانه‌های عمده ایالات متحده در گزارش‌های خود به کار می‌گیرند که در نهایت سبب ارائه اطلاعات ناقص می‌شود. وی می‌گوید: به رغم اینکه رسانه‌های عمده آمریکا ادعا می‌کنند آزاد، همگانی و واقع گرا هستند، اما تکنیک‌هایی به کار می‌بندند که نتیجه آگاهانه آن این است که با ادعاهای آنها تعارض‌های بنیادینی دارد. این روشها که در رسانه‌های سایر کشورها، همانند آمریکا کاربرد دارد عبارتند از:

1- پنهان کاری از طریق حذف

وی اعتقاد دارد روشی که حتی از هوچی گری و دروغ پردازی‌های احساس برانگیز نیز بدتر می‌باشد، این روش است که به صورت ماهرانه از موضوعاتی که ممکن است واقعا احساسی باشند اجتناب کرد و به آنها نپرداخت. او می‌گوید: چنین موضوعاتی اغلب بی اهمیت تلقی شده یا حتی به صورت صریح از آن اجتناب می‌شود و حتی گاهی پنهان کاری نه تنها شامل جزئیات اصلی بلکه تمام موضوع نیز حذف می‌شود حتی اگر مهم باشد.

2- حمله و انهدام هدف

پارنتی معتقد است در مواردی که ثابت شود حذف برای دستگاه سانسور کارایی ندارد و عموم مردم در حال اطلاع یافتن از موضوع هستند، رسانه‌ها به روش تهاجم زود هنگام روی می‌آورند تا موضوع را بی اعتبار کنند. در این روش، رسانه‌ها با بیان عبارتی مانند روزنامه نگاری ناپسند و نکوهیده و غیره تلاش می‌کنند تا روزنامه نگار را بی اعتبار جلوه دهند تا بدین وسیله وی را خاموش کرده یا افکار عمومی را از موضوع مورد نظر منحرف سازند.

3- برچسب زدن

پارنتی می‌گوید: رسانه‌ها با استفاده از برچسب‌های مثبت یا منفی تلاش می‌کنند تا دیدگاه‌ها و نظرات درباره موضوعی معین را از پیش تعیین کنند. برچسب، موضوع را تعریف و تشریح می‌کند بدون اینکه ناگزیر باشد ویژگی‌های واقعی - که ممکن است به نتایج دیگری منجر شود- را بیان کند. او اعتقاد دارد برچسب‌ها مفیدند زیرا کارایی برچسب در این است که فاقد معنا و مفهوم مشخصی است که بتوان به وسیله آن مخاطب را مورد آزمایش قرار داد.

4- فرض و تصور پیش گیرانه

پارنتی معتقد است رسانه‌ها اغلب سیاست‌هایی که نیاز است مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند را می‌پذیرند. این مسئله به دلیل گستره محدود و کلاسیک گفتمان یا محدودیت پارامترهای بحث است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS