دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سید جمال الدین اسدآبادی؛ مصلح بیدارگر

No image
سید جمال الدین اسدآبادی؛ مصلح بیدارگر

سيد جمال الدين اسد آبادي

نسترن علوی زادگان

سید جمال الدین اسد آبادی معروف به افغانی از جمله اندیشمندان و متفکران مشهور جهان اسلام است که در جهت تحکیم وحدت و روابط دینی و سیاسی مسلمانان و بیداری اسلامی در جهان اسلام تلاش‌ها و کوشش‌های فراوانی نموده است.

سید در دوران استیلای استعمار و استکبار جهانی بر حیات اجتماعی مسلمانان، فعالیت‌های علمی و سیاسی متعددی را جهت آگاه سازی مردم مسلمان از برنامه‌ها و دسیسه‌های دشمنان اسلام انجام دادند و نقش مهمی در بیداری افکار عمومی و آگاهی مردم با چهره واقعی استعمار داشتند. بخش وسیعی از حیات سیاسی سید، به مبارزه با استعمار و بیداری مردم اختصاص داشت.

در سال‌های شدت یافتن بحران سیاسی کشورهای عرب و دولت‌های غربی و اوج گرفتن مبارزات ضد استعماری ملت‌های اسلامی، زندگی و عقاید سید جمال، توجه بسیاری از مورخان و اندیشمندان را به خود جلب کرد، تلاشها و افکار سید در جهت بیداری مسلمانان و مبارزه با استعمار موجب معروفیت او در میان مردم و متفکران گردید.

دو مسئله در باب سید جمال همواره مورد اختلاف مورخان بوده است، اول ملیت و دیگری مذهب او. آیا ملیت او افغانی بوده یا اینکه وی اهل ایران بوده است؟ شیخ محمد عبده از شاگردان سید، اعتقاد دارد که زادگاه وی افغانستان بوده است و از این رهگذر تا دیرزمانی اغلب نویسندگان تاریخ فکری و سیاسی معاصر عرب در ملیت افغانی او تردید نداشتند.

انتشار کتاب «مجموعه اسناد و مدارک چاپ نشده درباره سید جمال الدین مشهور به افغانی» در سال 1342، دلایل تازه‌ای در ایرانی بودن سید به دست آورد. از طرف دیگر سید بستگان و آشنایان زیادی در ایران داشته و تولد او در اسدآباد همدان بوده است.

اما آنچه درباره سید اهمیت دارد، تاثیر اندیشه‌های او بر جنبش‌های سیاسی کشورهای اسلامی در قرن گذشته و حاضر است. گسترش نهضت ضد استعماری و حس وطن پرستی در مصر قرن سیزدهم به رهبری ایشان و شاگردانش صورت گرفت.

سید جمال تلاش نمود تا ماهیت استعمار و چهره واقعی انگلیس را به ملت‌های مسلمان بشناساند و

روش‌های پرفریب و دسیسه‌های انگلیسی‌ها را به مسلمانان بشناساند، وی سعی کرد تا هم در جبهه سیاسی و هم در جبهه فرهنگی بر مظاهر نفوذ انگلستان در هند بتازد. سید مسلمانان را از فریبکاری برخی مصلحان و خطرات افراط در اصلاح بر حذر می‌داشت و بر این موضوع اصرار می‌ورزید که اعتقادات دینی بیش از هر عامل دیگر، انسان را به رفتار درست راهنمایی می‌کند و شیوه‌های مدرن و جدید را برای دین و قومیت مردم هند زیان آور تلقی می‌کرد.

با اینکه سید از اندیشه‌ها و دانش‌های نو برای پیشرفت زندگی مسلمانان طرفداری می‌کرد، اما به هنگام اقامت در هند در برابر متفکران نوخواه و متجددی که خواهان تغییر رویه زندگی مردم هند بودند، به جانبداری از عقاید و سنن قدیمی مسلمانان پرداخت.

در قرن حاضر نیز بسیاری از جنبش‌ها و نهضت‌های بیداری از افکار و عقاید سید جمال تاثیر پذیرفته است و بسیاری از افرادی که رهبری مبارزات ضد استعماری را در تاریخ کشورهای عربی به عهده داشتند از شاگردان و مریدان وی بودند.

نویسندگان و صاحب نظران اندیشه و فلسفه شرق، سید جمال الدین را یکی از بنیانگذاران اصلی جنبش عرب در جهت یگانگی و استقلال و بیداری اسلامی می‌دانند.

در کشور ترکیه نیز ظهور عقاید مشروطه خواهی و ترقی خواهی، خاصه در مبانی آموزش و تربیت از افکار و اندیشه‌های سید متاثر می‌باشد. در ایران، مورخان انقلاب مشروطیت در شناخت قدر و مقام سید، در ظهور انقلاب توافق دارند.

اسد آبادی کتب و آثار متعددی را از خود به یادگار گذاشته است، از جمله «ناتورالیست‌ها و ماتریالیست ها» و «اوضاع تاریخی و جغرافیایی و سیاسی افغانستان» می‌باشد. سید در دوران اقامت خود در هند، بیشتر به نگارش رسالات می‌پرداخت و از میان نوشته‌های او در هند، می‌توان به کتاب «حقیقت مذهب نیچری و بیان حال نیچریان» اشاره کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS