دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تفکر نیچه

اراده به قدرت چیست؟ این اراده را با آنچه در علم‌النفس به نام یکی از استعدادهای نفسانی می‌شناسید نباید اشتباه کرد، بلکه حقیقت وجود و عین وجود مطلق است.
تفکر نیچه
تفکر نیچه

در تفکر نیچه پنج مطلب اساسی وجود دارد:

  • - اراده به قدرت
  • - نیست انگاری
  • - بازگشت جاویدان همان
  • - بشر کامل
  • - عدالت

اراده به قدرت چیست؟ این اراده را با آنچه در علم‌النفس به نام یکی از استعدادهای نفسانی می‌شناسید نباید اشتباه کرد، بلکه حقیقت وجود و عین وجود مطلق است. به عبارت دیگر، اراده اختصاص به انسان ندارد بلکه ذات تمام موجودات، اعم از مادی و نفسانی است. نکته دیگر این است که وقتی اراده به قدرت اضافه می‌شود، مقصود این نیست که قدرت امری ورای اراده است و اراده سعی و جهد می‌کند تا آن را به دست آورد، بلکه این اراده عین استیلا و قدرت است. اراده به قدرت یک چیز است نه آنکه قدرت،‌غرض و غایت سعی اراده باشد. مع‌ذالک این اراده، اراده‌ی اراده و اراده‌ی به قدرت بیشتر است و این سیر به قدرت بیشتر در ذات قدرت نهفته است؛ ولی اراده به قدرت متناهی است و افزایش آن بی‌نهایت نیست و حتی برای مستحکم کردن خود باید به تاسیس وجهه نظرها و ارزش‌ها بپردازد. به عبارت دیگر، ارزش و جعل ارزش‌ها از شؤون ذاتی اراده به قدرت است و چیزی نیست که به آن اطلاق ارزش نتوان کرد. علم و هنر و سیاست و دیانت صورت‌های مختلف اراده به قدرت است که در عین حال، ارزش و ملاک و شرط ارزش است. اراده به قدرت از آن جهت که نگهبان و نگهدار خود و واضع ارزش‌هاست نظر به آینده دارد. نیچه نه فقط تمام تاریخ فلسفه گذشته را تاریخ ارزش‌ها می‌خواند بلکه بی‌اعتبار شدن ارزش‌های گذشته را هم می‌بیند. علام ثابتات افلاطونی که وجود اصیل و عین خیر و اصل وحدت کثرات است، ارزش است. می‌دانیم که افلاطون در مقابل عالم شهادت به عالم غیب ارزش می‌دهد و تمام فلاسفه دیگر هم از این حیث از او متابعت کرده‌اند. نیچه از این جهت فرقی میان مُُثُل افلاطونی و خدای مسیحیت و قانون اخلاقی کانت و مفهوم عقل و ترقی و عدالت اجتماعی نمی‌گذارد. او حتی مسیحیت جدید را که در آن امر مقدسی از یاد رفته و صورت دنیاوی یافته است، نوعی مذهب افلاطونی عامه می‌داند.

اراده به قدرت اصل ارزش دادن به عالم و آدم و تعیین و تجدید ارزش‌هاست. به این جهت، مابعدالطبیعه نیچه که براساس اراده به قدرت بنا شده است باید ارزشهای گذشته را مورد رسیدگی قرار دهد و ارزشهای تازه‌ای به جای ارزشهای قدیم وضع کند.

    منبع: سایت حیات اندیشه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS