دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آمادگی برای ماه رمضان به سبك ائمه (ع)

No image
آمادگی برای ماه رمضان به سبك ائمه (ع)

پيامبر اكرم(ص)، بهترين خلق خدا، اسوه كامل بندگي و برگزيده ترین خلق، براي بهترين ماه خدا، ماه مبارك رمضان از قبل از رسيدن اين ماه بزرگ، خود را آماده مي‌كردند. مژده فرا رسيدن اين ماه بزرگ را به پيروان خود مي‌دادند تا همگان متوجه شوند كه اين زمان نوراني داراي چه ارزش و اهميتي است.

زياد روزه گرفتن در شعبان

پیامبر (ص) براي آنكه روانشان براي روزه رمضان بهتر آماده شود، در شعبان به گرفتن روزه مي‌پرداخت. « او را هرگز نديديم كه هيچ ماه را بيش از شعبان روزه بگيرد، او كل شعبان را روزه مي‌گرفت يا جزء اندكي از آن را روزه مي‌گرفت».[1] روزه‌هاي ماه شعبان يك مقدمه است كه خيلي به ما كمك مي‌كند ماه رمضان را بهتر درك كنيم، مثل يك درس كه نيازمند پيش نياز است تا درس اصلي بهتر درك شود. روزه ماه شعبان هم، فضيلت زيادي دارد هم به ما كمك مي‌كند براي روزه ماه مبارك رمضان آماده شويم.

مژده دادن پيامبر به يارانش

پيامبر(ص) يارانش را براي كوشش و تلاش عبادي بيشتر در رمضان آماده مي‌ساخت. براي پيشبرد اين هدف و كاربردي كردن آن از ويژگي‌هاي رمضان و افزايش پاداش‌ها در اين ماه مبارك مي‌فرمود: درهاى آسمان در نخستين شب ماه رمضان گشوده مى شود و تا آخرين شب آن بسته نمى شود.».

بحار الأنوار: وقتى ماه رمضان فرا رسيد پيامبر (ص) فرمود: سبحان‌الله! به پيشواز عجب ماهى مى رويد! و عجب ماهى به شما روى مى آورد! و اين را سه بار تكرار كرد.

سفارش امام صادق(ع)

امام صادق(ع) در سفارش هاى خود به فرزندانش هنگام حلول ماه رمضان فرمود: جان هاى خود را به تلاش و كوشش وا داريد؛ زيرا در اين ماه روزى‌ها قسمت و اجلها نوشته مى شود و در آن نام هاى ميهمانان خدا كه بر او وارد مى شوند، نوشته مى شود. در اين ماه شبى هست كه عمل (عبادت) در آن از عمل (عبادت) هزار ماه بهتر است. چقدر خوب است كه ما هم به جاي روز شماري و وحشت از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، و شكايت كردن و به كار بردن عباراتي ناشي از نارضايتي كه باعث خشم خداوند مي‌شود. در فضيلت و بركات اين ماه عزيز دقت و ديگران را از خيرات آن آگاه كنيم، بايد يادمان باشد كه خداوند متعال هيچ نيازي به روزه ما ندارد، اين گرسنگي و تشنگي كشيدن هم با اين همه منت گذاشتن ارزشي ندارد. هر تكليفي كه خداوند متعال بر عهده ما گذاشته فقط براي خود ما مفيد است و بس، نبايد اينقدر بي‌تابي كنيم و ديگران را هم به وحشت بيندازيم. قدر این ماه مبارک را بدانیم که فرصت زندگي دوباره است، با يادآوري گناهان و كوتاهي‌هايمان كمي سر تواضع فرود آوريم و راه بندگي در پيش‌گيريم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS