دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انفاق، عامل ثبات روانی

No image
انفاق، عامل ثبات روانی

انفاق کارکردهاي چندي دارد که يکي از مهم ترين آنها ثبات رواني انفاق کننده است. با نگاهي به آيات قرآن که به موضوع انفاق پرداخته مي توان کارکردهايي چون امنيت اجتماعي (انفال، آيه 60)، رفع مشکلات اقتصادي (نور، آيه 22)، آساني کار دنيوي و اخروي (ليل، آيات 5 و 7)، آمرزش گناهان (بقره، آيات 267 و 268)، برکت (بقره، آيه 245) و چندين کارکرد و اثر ديگر براي آن بيان کرد.

اما يکي از مهم ترين کارکردهاي انفاق در دنيا به حوزه آرامش رواني و ثبات شخصيتي ارتباط پيدا مي کند. خداوند در آيه 265 سوره بقره، انفاق را عاملي معرفي مي کند که انسان را از خوف از آينده و حزن نسبت به گذشته رها مي سازد و به آرامش مي رساند. البته اين حالت مي تواند براي شخص در دنيا و آخرت پديد آيد.

در اين آيه آمده است: مثل کساني که اموال خودشان را براي رضايت هاي الهي و تثبيت نفوس و روان هاي خويش انفاق مي کنند همانند بوستاني پردرخت بر بلندي و فراز پشته‌اي قرار دارد كه اگر رگباري بر آن برسد، دوچندان محصول برآورد و اگر رگباري هم بر آن نرسد، بارانِ ريزي و سبکي براي آن بس است‌، و خداوند به آنچه انجام مي‌دهيد بيناست.

از آيه فوق به دست مي آيد که دو کارکرد رضايتمندي خداوند و آرامش و ثبات رواني از مهم‌ترين کارکردهاي انفاق است. اين بدان معناست که انسان با انفاق کردن، موقعيت خويش را از نظر شخصيت رواني تثبيت مي کند به طوري که ديگر چيزي او را به اضطراب و لرزه در نمي آورد. پس در رخدادهاي زندگي و مصيبت ها و تلخ کامي ها هرگز ثبات شخصيتي و آرامش رواني خود را از دست نخواهد داد و همواره ثابت قدم خواهد بود و هيچ رخداد و تندبادي او را تکان نمي دهد و از جا بر نمي کند.گويي شخص انفاق کننده همانند درختي است که در يک جا ايستاده و نيازمند آبي است. او با انفاق کردن، آبي را به سوي خود مي کشد تا به زير آن بيايد و موجب تقويت و قدرت و استواري و تنومندي خود درخت شود. اين انسان در اينجا به درخت و بوستان تشبيه شده که در بلندي است و دسترسي به آب ندارد، اما وقتي انفاق مي کند، آب را به سوي خود جلب کرده و از آن بهره مند مي شود. پس خير اين انفاق اولاو بالذات به خود او باز مي گردد که انفاق کرده و سبب بهره مندي از آب و ثبات خود شده است. بنابراين براي رسيدن به امنيت و آرامش و ثبات و تثبيت شخصيت و آرامش رواني خودتان انفاق کنيد.

نکته ديگر آنکه بوستاني که در بلندي قرار دارد، هواي پاك و بسيار لطيفي دارد و از خطر سيلاب ها و گنداب ها در امان‌ بوده و ميوه آنها خوشگوارتر است.

روزنامه كيهان، شماره 21071 به تاريخ 10/3/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS