دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.

1- اولين مرحله سيروسلوک به سوي خدا چيست؟

ج: اينکه حلال خدا را حلال بدانيم و حرام خدا را حرام.

2- کمال و رشد حقيقی انسان در چيست؟

ج: کمال انسان در عبوديت است و عبوديت؛ ترک معصيت در اعتقاد و عمل است.

3- براي تقرب هرچه بيشتر به خداوند و رسيدن به مقامات عالي معنوي چه بايد کرد؟

ج: ترک معصيت در اعتقادات و عمليات و نماز اول وقت، کافي و وافي است براي وصول به مقامات عاليه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی(.

4- جنابعالي به کسي که بخواهد از جهت معنوي به جايي برسد، چه توصيه اي داريد؟

ج: اگر کسي مقيد باشد نماز را اول وقت بخواند به جايي که بايد برسد، خواهد رسيد.

5- چگونه مي توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟

ج: اگر به آنچه مي دانيد عمل کنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار که مي دانند عمل کنند کار درست مي شود.

6- اگر برايتان امکان دارد، درس اخلاق بگذاريد تا ما از وجود حضرتعالي بهتر بهره مند شويم؟ يا به ما دستورالعملي بفرماييد؟

ج: کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا؟ يک چيزي به شما مي گويم که هرجا برويد اين است و جز اين نيست! برويد، گناه نکنيد.

7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسي است؟ اگر امکان دارد معرفي کنيد؟

ج: فرد، کامل مرشد در اين عصر، ولي عصر(عج) است و طريق رسيدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبيل زيارات ماثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت و همه تحيات به خدا و دوستان او.

8- ما چگونه بدانيم که رضايت امام زمان(عج) در چيست که آن را انجام دهيم؟

ج: ما بايد حضرت امام زمان(عج) را حاضر فرض کنيم. هرجا مي رود برويم، هرچه مي کند بکنيم و هرچه را ترک مي کند ترک کنيم!

و اگر ندانيم، احتياط را که مي دانيم و مي توانيم! ولي گويا ما نمي خواهيم در راه رضاي آن حضرت باشيم! نه اينکه رضاي آن حضرت را نمي دانيم و نمي توانيم آن را تحصيل کنيم.

9- با اين حساب ما که به آن حضرت دسترسي نداريم تا از محضرشان بهره مند شويم بايد چه کار کنيم؟

ج: اگر بفرماييد: به آن حضرت دسترسي نداريم! جواب شما اين است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نيستيد؟ او به همين، از ما راضي است زيرا: «اورع الناس من تورع عن المحرمات» پرهيزکارترين مردم کسي است که از کارهاي حرام بپرهيزد.

10- از برخي از افراد شنيده شده که به ديدار امام زمان(عج) نائل شده ايد، چرا ما آن حضرت را نمي بينيم؟

ج: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.

11- نماز برايم مانند جريمه دادن است چه کنم؟

ج: زياد بگوييد: «و ربک الغني ذوالرحمه» (انعام/133): يعني پروردگار تو، بي نياز و رحمتگر است.

12- براي ازدياد حب الهي و بالا رفتن مرتبه چه کار کنيم؟

ج: کار آسان و کوچک و مفيد، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، «صلوات فرستادن» است؛ صلوات محبت آور است و محبت، انسان را بالا مي کشد.

13- براي محفوظ ماندن از گزند بلايا و گرفتاري ها چه کار کنيم؟

ج: صبح و شام سه بار گفته شود: «اللهم اجعلني في درعک الحصينه التي تجعل فيها من تريد».

14- براي توفيق نماز شب چه کنيم؟

ج: با قرائت آيه آخر «کهف» و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي شود [قبل از نيمه شب به جا آورده شود].

15- در نماز شب و سحرخيزي قدري کسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

ج: کسالت در نماز شب به اين رفع مي شود که بنا بگذاريد هر شبي که موفق (به خواندن آن) نشديد، قضاي آن را به جا بياوريد. (افق حوزه، شماره 9 به نقل از عرفان در کلام اولياي رباني، گوهرهاي حکيمانه، ذکرهاي نجات بخش، نفس مطمئنه).

روزنامه كيهان، شماره 21802 به تاريخ 5/10/1396، صفحه 6(معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

معجزه آرام شدن زلزله به دست امام علی(ع)

معجزه آرام شدن زلزله به دست امام علی(ع)

در عهد ابوبکر زلزله‌ای آمد و مردم فزع‌کنان و با شیون نزد ابوبکر و عمر آمدند، دیدند آن دو نیز با فزع و جزع به محضر علی(ع) آمده‌اند، مردم نیز خود را به در منزل حضرت علی(ع) رساندند، علی(ع) از منزل خارج شد و به طرف مردم آمد، در حالی که از آنچه مردم به خاطرش وحشت زده و محزون بودند، اندوهی نداشت و غمگین نبود.
No image

مقام بصیرت و راه‌های رسیدن به آن

در مطلب حاضر نویسنده با تشریح مفهوم بصیرت از لحاظ لغوی و اصطلاحی راه‌های رسیدن به مقام بصیرت و یقین از دیدگاه قرآن را بررسی کرده است.
نحوه تنظيم قراردادهای اداری

نحوه تنظيم قراردادهای اداری

اشاره: يكي از بارزترين تفاوت قراردادهاي اداري با قراردادهاي پيمانكاري خصوصي منعقده بين اشخاص اين است كه اولاً: طرفين اين قراردادها در تهيه بخش عمده مفاد قرارداد و تعيين آثار آن نقشي ندارند و به عبارت ديگر
نگاه به پایین‌تر از خود رمز آرامش

نگاه به پایین‌تر از خود رمز آرامش

فی‌الکافی، عن‌الصادق (علیه‌السلام) قال لحِمران بن أعین، یَا حُمْرَانُ! انْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ دُونَكَ فِی الْمَقْدُرَةً وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ فِی الْمَقْدُرَةً فَإِنَّ ذَلِكَ أَقْنَعُ لَكَ بِمَا قُسِمَ لَكَ وَ أَحْرَى أَنْ تَسْتَوْجِبَ الزِّیَادَةَ مِنْ رَبِّكَ عَزَّ وَ جَلَّ[1]
نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
بصیرت سیاسی و تحلیل رخدادها در چارچوب اصول

بصیرت سیاسی و تحلیل رخدادها در چارچوب اصول

بصیرت سیاسی، به‌ویژه در زمان بحران‌ها و فتنه‌ها امری اساسی و رهایی‌بخش ملت‌هاست.
حکومت شیعی باید از دایره سلطان جائر خارج باشد

حکومت شیعی باید از دایره سلطان جائر خارج باشد

آيت‌الله عبدالكريم حائري يزدي يكي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار و از فقهاي بنام در تاريخ معاصر ايران به حساب مي‌آيد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
Powered by TayaCMS