دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انديشه و تفکر منطقي

No image
انديشه و تفکر منطقي

اگر در ارتباط با خانواده، روابط انساني و ارتباط با اطرافيان مشکلاتي داريد و اگر فکر مي‌کنيد انسان همين است و بس و نمي‌تواند تغيير کند، بايد با دقت به مسائل خانواده و ارتباط با ديگران توجه کنيد. بسياري از اين مسائل با انديشه و شناخت نادرست ما مرتبط است. انديشه نسنجيده و غير منطقي، سبب به وجود آمدن يک زندگي با مشکلات زياد است و باعث مي‌شود تمام اشتباهات و علل مشکلات را به خارج از خود نسبت دهيم و برعکس، انديشه منطقي سبب به وجود آمدن يک مجموعه روابط سالم مي‌شود. تفکر غيرمنطقي، بيماري مهلکي است که کار ذهن، احساسات و جسم انسان را مختل مي‌سازد. همه ما انسان‌ها مي‌توانيم صاحب انديشه و تفکر منطقي باشيم، به شرط اينکه هنر فکر کردن را بدانيم. انديشه، پيوندي جدا نشدني با زندگي مادي و معنوي انسان دارد. همه انسان‌ها از استعداد فکر کردن برخوردارند؛ ولي عده زيادي به راستي نمي‌دانند که چگونه بايد از اين عطيه الهي به بهترين شکل بهره گيرند. در اين نوشتار تلاش بر اين است که اطّلاعات و روش‌هايي را درباره هنر فکر کردن، طرز تفکر بهتر و دست يافتن به يک زندگي آرام، به دست آوريم. مطالعات نشان داده است که با استفاده از فکر مي‌توانيم سعادتمند شويم. عده زيادي از مردم به جاي اينکه بکوشند با نيروي فکر حاکم بر اعمال خود گردند، همه چيز را به شانس و تصادف واگذار مي‌کنند. ما مي‌توانيم زندگي مان را با قلم فکر بتراشيم و به صورتي که مي‌خواهيم دربياوريم؛ به همين دليل بايد تصميم بگيريم که فکرمان را به منظورهاي بهتري متوجه سازيم و براي اجراي اين تصميم، بهتر است تمام اراده خود را به کار بنديم. اگر فکر و انديشه اي را که خداوند به ما بخشيده در راه نادرست به کار اندازيم، جز زشتي چيز ديگري نصيب ما نخواهد شد. از موانع ديگر تفکر سالم، روابط اجتماعي همراه با تظاهر است؛ مثلاً تظاهر به دانش، يکي از مصاديق نداشتن تفکر سالم است. مسأله تظاهر و وانمود کردن به چيزي که در شخص وجود ندارد، ممکن است موجب تباهي فکر شود. دو فکر متفاوت از يک موضوع، بيشتر اوقات، موجب کندي فعاليت‌هاي ذهن مي‌شود؛ مثلاً ما کاري را انجام دهيم و از اين عمل هم رضايت داشته باشيم و هم خشنود نباشيم(تعارض به وجود مي‌آيد). انديشه انسان، نيازمند کنترل است و انساني که قدرت تسلط بيشتري بر انديشه‌هايش دارد، مي‌تواند مشکلات خود را حل کند. اگر تصوير ذهن انسان از خود و محيط زندگي اش مثبت باشد در نتيجه، تأثير مثبتي بر خود و ديگران خواهد گذاشت. تصوير ذهني سالم مانند ويتامين، سبب تقويت جسم و روان مي‌شود و توان فرد را در مقابل مسائل و مشکلات بالا مي‌برد. هر انديشه اي، واکنش‌هايي در بدن ايجاد مي‌کند. همان طور که جسم محروم از هوا پژمرده مي‌شود، ذهن نيز در صورت نداشتن ارتباط با خودش، حياتش را از دست مي‌دهد. ما انسان‌ها تنها جزئي از منابع روح و روان خود را مورد استفاده قرار مي‌دهيم. حوادث غير منتظره نشان مي‌دهند که منابع زندگي ما از آنچه مي‌پنداريم بزرگ‌ترند. همه ساخته‌ها و پرداخته‌هاي ذهن انسان با انديشيدن شروع مي‌شود و به هرچه فکر کنيد از يک انديشه سرچشمه مي‌گيرد. افکار مثبت، نتايج مثبت دربر دارند، مانند: عشق، محبت، سلامتي و افکار منفي نتايج منفي برجاي مي‌گذارند، مانند: ترس، بيزاري، ناراحتي. افکار، واقعيت فيزيکي ما را نيز مي‌سازند؛ البته با يک چشم به هم زدن حاصل نمي‌شود؛ بلکه به مرور زمان به وجود مي‌آيند. انسان، هم استعداد مثبت شدن دارد و هم منفي شدن. انسان ايده آل، کسي است که جنبه‌هاي مثبت خودش را رشد دهد.

با خودت مهربان باش

در زندگي بارها اتفاق افتاده شما سرمايه‌گذاري در كاري به ظاهر سودمند را در اولويت اهدافتان قرار مي‌دهيد و درآمد خوبي هم كسب مي كنيد اما اين اقدام الزاماً به خوشحال‌تر شدنتان نمي‌انجامد. شايد شما هم با آموختن اين ? درس، همزمان خوشحالي و موفقيت در كار را تجربه كنيد و به نوعي دگرگون شويد.

خودياري

با خودتان مهربان باشيد؛ به ويژه هنگامي كه احساس بدي داريد. اگر ياد بگيريد چگونه بدون احساس تنفر از خودتان، شكست را بپذيريد، قطعاً بزرگ‌ترين درس زندگي?تان را خيلي خوب فرا گرفته‌ايد. خودياري به شما فرصت بازگشت سريع از شكست‌ها و جست‌وجوي فرصت‌هاي جديد بدون هراس از قدم زدن در راه قبلي را مي‌دهد.

آينده خودتان را ببينيد

بهترين راه براي ديدن خودتان در آينده، شفافيت و ديدي واقع بينانه از آن چيزي است كه رؤيايتان محسوب مي‌شود. اگر اين قدم را‌ برداريد به راحتي مي‌توانيد خودتان را در آينده ببينيد.

تقدير و قدرداني

اگر از آنچه هستيد راضي باشيد در آينده كسي خواهيد شد كه الان آرزويش را داريد. رضايت و قناعت شما را به مكان‌هاي غير قابل باوري مي‌رساند؛ فرصت‌هايي پيش پاي شما قرار مي‌گيرد كه روزهاي اول اصلاً انتظارش را نداشتيد، پيشنهادهاي غير منتظره‌اي به شما ارائه مي‌شود، موفقيتي تضمين شده خواهيد داشت و در بدترين حالت از آنچه الان هستيد، رضايت داريد. اين، يك بازي دو سر برد است.

صداقت و صبر

بيشتر اوقات با كمترين ميزان صبر، خواهان موفقيت در سريع‌ترين زمان ممكن هستيم. وقتي دچار ترس و استرس مي‌شويد در موقعيتي منفعلانه گرفتار مي‌شويد و كارايي‌تان به حداقل مي‌رسد. عجله هميشه به شما ضربه مي‌زند؛ صبر و تأمل، اعتقاد به كاري كه انجام مي‌دهيد و صبوري، تمايز و موفقيت را رقم مي‌زند.

تمرين تمركز

در اين روزهايي كه پرمشغله بودن، شما را مهم‌تر جلوه مي‌دهد تمركز روي حرفه و تخصص خيلي بيشتر از سرك كشيدن به همه كارها، باعث موفقيت مي‌شود. همين الان تصميم بگيريد از كارهاي فرعي مانند چك كردن ايميل در ساعات كاري پرهيز كنيد چون عدم تمركز راحت‌ترين راه براي زمين خوردن شما است. نتايج يك تحقيق نشان داده وقتي در حال نشان دادن واكنش يا انجام چند كار همزمان هستيد، بهره هوشي شما ?? تا ?? درصد كاهش مي‌يابد.

افكار، مولد واقعيت‌ها

شما آن چيزي مي‌شويد كه فكر مي‌كنيد، پس هر چقدر مثبت‌تر بينديشيد، مثبت‌تر جلو خواهيد رفت. اگر تصور مي‌كنيد در شغل فعلي ناموفق هستيد، مطمئن باشيد با اين طرز تفكر در هر نقطه ديگري هم ناموفق هستيد. چنانچه واقع بين باشيد و در اصلاح اشتباهتان بكوشيد، قطعاً نتايج مثبتي مي‌گيريد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS