دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تقويت مثبت‌انديشي

No image
تقويت مثبت‌انديشي

مثبت‌انديش بودن امري بسيار ضروري در زندگي انسان‌هاست. به طور کلي فرد مثبت ‌انديش با نگرش نيکوي خويش به جهان هميشه به دنبال فرصت‌هاست و حتي از شکست‌هاي بزرگ، موفقيت‌هاي بزرگ‌تري را به دست مي‌آورد. اين نيرو در هر کس به اندازه‌اي وجود دارد لکن بايد توجه داشت هرکس در هر سطحي که از آن برخوردار است بايد تلاش نمايد به مراحل افزون‌‌تري از آن دست يافته و زندگي را براي خود و ديگران زيباتر سازد. در اين بحث به چند راهکار جهت تقويت مثبت ‌انديشي اشاره مي‌شود.

شيوه‌هاي تقويت نگرش مثبت

تصويرسازي ذهني مثبت: بسياري از انسان‌ها داراي الگوهاي خاص در ضمير ناهوشيار خود هستند. اين الگوها همان تصاوير ذهني اويند که همه اعمال، رفتار و احساسات از آن ناشي مي‌شوند. در نتيجه مهم است که انسان چه تصويري در ذهن خود ترسيم کند. بايد تلاش کند تصاوير ذهني خوب جايگزين تصاوير ذهني منفي گردند و اين تغيير به آساني صورت نمي‌گيرد.

قرار دادن موفقيت به عنوان پيش‌شرط ذهني: آدمي‌ هميشه بايد ذهن خود را با افکار مثبت پر کند و تلاش نمايد تا فرد کارآمدي باشد. شايد هميشه به موفقيت نرسد اما مهم اين است که با نگرش مثبت بر شکست‌‌هايش نيز مديريت کند. در اين پيش‌‌ شرط نکته مهم کمک خواستن از خداست. با ايمان به خداوند مي‌‌توان از نيروهاي عظيمي‌ که او در وجودمان به وديعت نهاده، جهت رسيدن به موفقيت ياري جست. اين وعده الهي که: «اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى کنيد و براى خشنودى او با کافران بجنگيد و از دينش حمايت کنيد، او نيز با فراهم آوردن اسباب پيروزى، شما را يارى مي‌کند و گام‌هايتان را در ميدان نبرد استوار مي‌سازد.» (محمد/?) زماني که انسان به خدا ايمان دارد، خود را قوي و قدرتمند حس مي‌‌کند، زيرا مي‌‌داند خدا ياور و مونس و پشتيبان انسان مؤمن است و هيچ‌ گاه او را از فضل و رحمت خود مأيوس نمي‌سازد: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى ا... فَهُوَ حَسْبُه‌»؛ «و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است». (طلاق/?)

بخشش و سخاوت: بخشش و سخاوت از ديگر عواملي است که ذهن انسان را براي جايگزين کردن افکار مثبت و ساختن تصوير ذهني مناسب آماده مي‌کند. اگر انسان بينديشد، خواهد ديد که جهان هستي سرشار از فيض و بخشش خداوندي است. هيچ کس از عطاي خداوند محروم نيست. حتي با وجود ناشکري بعضي بندگان، خداوند همچنان نعمت‌هاي خود را به آنان عطا مي‌کند: «هر دو گروه هم دنياطلبان و هم آخرت‌طلبان را از عطاى پروردگارت مدد مي‌رسانيم، و براى عطاى پروردگارت حد و مرزى نيست و از کسى باز داشته نمى‌شود و هر کس به‌ قدر استحقاق خود آن را دريافت مي‌کند.» (اسراء/??) زماني که انسان از نعمت‌هايي که خداوند به او داده به ديگران مي‌‌بخشد، علاوه بر احساس آرامش دروني متوجه مي‌شود بيش از آنچه بخشيده است، خداوند به او ارزاني مي‌دارد. همچنين اين نکته را نيز بايد به ياد داشته باشد که بخشش و ايثاري نيکوست که داوطلبانه و با رضايت خاطر صورت گيرد. زماني که فرد با رضاي خاطر چيزي را که دوست دارد به ديگران مي‌بخشد، وجودش سرشار از لذت و آرامش مي‌شود و با اين آرامش مي‌توان زندگي را زيباتر ديد.

يادآوري نعمت‌هاي الهي و شکر آنها: از ديگر شيوه‌هاي تفکر مثبت يادآوري و شکر نعمت‌هايي است که از جانب خداوند به انسان ارزاني شده است. چون با شکر نعمت باعث افزوده شدن نعمات خداوند مي‌شود، چنانکه قرآن مي‌فرمايد: «اگر واقعاً سپاسگزارى كنيد، [نعمت‌] شما را افزون خواهم كرد...». (ابراهيم/?) در واقع انسان با شکر نعمت‌‌هاي الهي اعلام مي‌کند که نعمت را از جانب خدا مي‌‌داند و از آنچه او به آدمي‌ عطا نموده راضي و خشنود است و هدفش اين است که از عطاياي الهي بهترين بهره را برده و مرتکب گناه و معصيت نشود و اميدوار است که سعادتمند شود. زماني که زندگي خود را آکنده از مواهب الهي بداند و به آنچه هم‌ اکنون در اختيار دارد معترف شود، سبب جاري شدن سيلي از مواهب تازه به زندگي خود مي‌شود. البته بر اين موضوع بايد واقف بود که هيچ ‌گاه نمي‌‌توان شکر نعمت‌هاي الهي را آن‌ طور که شايسته اوست به جا آورد. ?. عفو و بخشش ديگران: زماني که انسان ديگران را مي‌بخشد و از خطاهاي آنان چشم ‌پوشي مي‌کند، حس خوبي به وي دست مي‌‌دهد. بخشش واقعي؛ فراموش کردن و بيرون ريختن تمامي ‌کدورت‌هاست. خداوند از انسان‌ها مي‌‌خواهد که بدي ديگران را ببخشند تا مورد بخشش الهي قرار گيرند «اگر خيرى را آشكار كنيد يا پنهانش داريد، يا از بديى درگذريد، پس خدا درگذرنده تواناست». (نساء/???)

نتيجه: تصويرسازي ذهني مثبت، قرار دادن موفقيت به عنوان پيش‌ شرط ذهني، بخشش و سخاوت، يادآوري نعمت‌هاي الهي و شکر آنها و عفو و بخشش ديگران از مهم‌ترين راهکارهايي هستند که مي‌توان براي تقويت مثبت ‌انديشي بدان‌ها اشاره نمود. انسان با استفاده از اين موارد و تمرين و استمرار بر آنها؛ مي‌‌تواند روز به روز گام‌هاي بلندي در جهت رسيدن به موفقيت بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS