دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مشورت و لزوم استفاده از مشاور

No image
مشورت و لزوم استفاده از مشاور

مشورت کردن و ياري جستن از راهنمايي‌هاي ديگران امري است که فراوان بدان سفارش شده است، خداوند متعال فرموده: وَ اَمْرُهُمْ شُورى‌ بَيْنَهُمْ‌ (شورى- ??). درباره صفات مؤمنين خداوند مى‌فرمايد كه: در كارها با همديگر مشورت مى‌كنند. امام علي (ع) فرمود: هر كس خود رأى شد به هلاكت رسيد، و هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقل‌هاى آنان شريك شد.(نهج البلاغه/ ترجمه دشتي/ حكمت ???)

ابتدا با خدا مشورت کن

توکل و توسل به خدا و طلب خير نمودن از او؛ رمز موفقيت و پيروزي در هر کاري است.‌ هارون بن خارجه گويد: شنيدم كه امام صادق (ع) مى‌فرمود: اگر هر يك از شما قصد كرد كه به عملى اقدام كند، با هيچ يك از مردم صلاح انديشى نكند تا آنكه با خدا مشورت نمايد، عرض كردم: و مشورت با خدا چگونه است؟ فرمود: ابتدا از خدا مى‌خواهد كه خير او را معين كند و سپس با مردم درباره‌اش مشورت مى‌نمايد، هر گاه از خدا آغاز كرد، پروردگار نيكى را براى او بر زبان هر مخلوقى كه دوست دارد جارى مى‌سازد. (معاني الاخبار/ترجمه محمدى/ ج‌? / ???)

با چه کسي بايد مشورت کرد؟

امام صادق (ع) مى‌فرمايد كه: در هر كارى، خواه اخروى و خواه دنيوى، مشورت با مؤمنين لازم است، اما در كار آخرت، بايد مشورت كنى با كسى كه در او پنج خصلت باشد، عقل و علم و تجربه و نصح و تقوا. يعنى: كسى كه قوت تميز ميان حسن و قبح داشته باشد. و علم به اوامر و نواهى نيز او را حاصل باشد. و در كارها صاحب تجربه باشد. و هر چه گويد به محض ديندارى و خاطر خواهى گويد، نه از روى فريب و غدر. و متقى باشد. پس اگر شخص اين چنين نيابى، اين صفات را خود به عمل آر و بعد از رجوع و استغفار، با خود مشورت كن و عزم را جزم كرده و توكل به خدا نموده، هر چه به خاطرت افتاد به او عمل كن، كه البته صواب است. (مصباح الشريعه/ ترجمه و شرح عبد الرزاق گيلان/ ???) امام صادق (ع) فرمود: در كار خود با كسانى مشورت كن كه از پروردگارشان مى‌ترسند. سليمان بن خالد گويد: از امام جعفر صادق (ع) شنيدم كه مى‌فرمود: با مردم خردمند با تقوا مشورت كن زيرا آنها جز به نيكى راهنمايى نمى‌كنند، و بپرهيز از مخالفت با آنان زيرا مخالفت با شخص پرهيزگار خردمند باعث تباهى دين و دنياست. امام صادق(ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: مشورت با خردمند اندرزگو باعث پيشرفت و بركت و موفقيت از جانب خداست، وقتى كه شخص دلسوز عاقل تو را راهنمايى كند از مخالفت با او بپرهيز، زيرا اين مخالفت باعث هلاكت مى‌شود. امام صادق (ع) فرمود: مشورت داراى حدودى است كه اگر آن حدود شناخته و رعايت نشود ضررش براى مشورت‌كننده از نفعش بيشتر است. آن حدود عبارتند از: كسى كه با او مشورت مى‌شود: ?- عاقل باشد. ?- آزاده ديندار باشد. ?- دوست مهربان و مانند برادر باشد. ?- اگر از راز تو آگاه شد مثل اين كه خودت به آن آگاهى و آن را مكتوم و پوشيده مى‌دارد. زيرا تو زمانى از راهنمايى مشاور سود مى‌برى كه او عاقل باشد، و وقتى كه وى آزاد مرد متدين بود نهايت كوشش را براى نصيحت كردن تو به كار مى‌برد، وقتى كه دوست مهربان و مانند برادر باشد و او را از راز خويش آگاه كردى راز تو را پوشيده نگاه مى‌دارد، و آگاهى او مانند اين است كه خودت به آن آگاهى، [اگر اين شرايط رعايت شود] مشورت جامع و نصيحت كامل مى‌گردد. (آداب معاشرت از ديدگاه معصومان عليهم السلام (ترجمه وسائل)/??)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS