دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش دوم

بر اساس آموزه‌های وحیانی گناهان چه آثار و پیامدهایی را در عرصه‌های مادی و دنیوی و معنوی و اخروی به همراه دارد؟
پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش دوم
پرسش و پاسخ تأثیرات گناه بخش دوم

پرسش:
بر اساس آموزه‌های وحیانی گناهان چه آثار و پیامدهایی را در عرصه‌های مادی و دنیوی و معنوی و اخروی به همراه دارد؟

پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال که در تاریخ 20/5/1397 به چاپ رسید به آثار و پیامدهای دنیوی گناهان شامل: 1- محرومیت از رزق و روزی 2- فقر 3- سلب نعمت 4- بیماری پرداختیم. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می‌گیریم.

۵. كوتاهى عمر

قال‌الصادق(ع): «من يموت بالذّنوب أكثر ممّن يموت بالاجال و من يعيش بالاحسان أكثر ممّن يعيش بالاعمار» آنها كه به خاطر گناه مى‌ميرند بيش از كسانى هستند كه با اجل طبيعى از دنيا مىروند و كسانى كه به خاطر كار نيك به زندگى ادامه مىدهند بيش از كسانى است كه به خاطر عمر طبيعى در قيد حياتند. (امالی طوسی، ص 305)

6. نزول بلا

امام باقر(ع) مى‌فرمايند: «ما من نَكبةً تصيب العبد إلاّ بذنبٍ و ما يعفواالله عنه‌اكثر»۸۱؛ هيچ رنج مصيبتى به بنده نمىرسد مگر به سبب گناه‌هاى او، و [با اين حال] آنچه را خدا مى‌بخشد بيشتر است. (اصول کافی، ج 2، ص 269)

و همچنين امام على(ع) مى‌فرمايند: «قد يبتلى الله المؤمن بالبليةً فى بدنه او ماله او ولده او أهله و تلا هذه الاية او ما أصابكم من مصيبةً»؛ «چه بسا خداوند شخص مؤمن را گرفتار و دچار بلا و مصيبتى در بدن و يا مال و يا فرزندان و يا خانواده‌اش نمايد و سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند كه: هر مصيبتى كه به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد.(بحارالانوار، ج 75، ص 52)

۷. خشكسالى و نباريدن باران

امام باقر(ع) مى‌فرمايند: «إنّ‌الله عزّ و جل إذا عَمِلَ قومٌ بالمعاصى صَرَف عنهم ما كان قدّر لهم من المطر فى تلك‌السّنةً إلى غيرهم» هرگاه قومى مرتكب خطا شوند خداوند متعال بارانى را كه مقدّر فرموده است در آن منطقه فرو فرستد در آن سال از آنجا دريغ كرده و به جاى ديگر ارزانى مى‌كند. (همان، ص 272)

8. عدم ايمنى از حوادث

امام على(ع) مى‌فرمايند: «تعوذوا بالله من سطوات‌الله باللّيل و النّهار قال قلت له و ما سطوات‌الله قال الاخذ على المعاصى»؛ «به خدا پناه ببريد از غافلگير كردن خداوند در شب و روز [بلاهاى شبانه و حوادث ناگهانى] راوى مى گويد از امام پرسيدم كه غافلگير كردن خداوند چيست؟ امام فرمود: تنبيه خداوند [بندگان را]به خاطر گناهان است. (اصول کافی، ج2، ص 269)

۹. حكومت جائران و ظالمان

امام صادق (ع) مىفرمايند:«يقول اللّه عزّوجل إذا عصانى من عَرَفَنىسَلَّطتُ عَلَيه من لَايَعرفُنى»؛ «خداوند متعال مىفرمايد هرگاه كسى كه مرا مى شناسد مرا معصيت كند بر او كسى را مسلّط مى‌كنم كه مرا نمى‌شناسد». (همان، ص 276)

10. ترس از حكّام و زمامداران

امام صادق(ع) مى‌فرمايند: «إن أحدكم ليكثر به الخوف من‌السّلطان و ما ذلك إلاّ بالذّنوب فتوقوا ما استطعتم»؛ «همانا شخصى از شما بسيار از حاكم و زمامدار مىترسد و اين ترس نيست مگر بر اثر گناهان پس تا مىتوانيد از گناهان بپرهيزيد».(همان، ص 275)

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: 25 مرداد ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS