دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه غضب خود را کنترل کنيم

No image
چگونه غضب خود را کنترل کنيم

تا حالا شده سر موضوعي عصباني شويد و به قول معروف از کوره در برويد؟! در آن حالت چه کار کرده ايد؟ غير از اين است که در اکثر مواقع در چنين شرايطي عملي را انجام داده ايم که بعداً از کار خودمان پشيمان شده ايم؟! در اين مقاله بر آن شديم تا ببينيم چگونه مي‌توانيم بر اين قوه غضب خود کنترلي داشته و آن را مهار کنيم؟

مصاحبت با افراد بردبار

با افراد خوش اخلاق رفيق شويم. با کساني رفيق نشويم که او هم جوش بياورد. با آدم‌هاي حليم رفيق شويم. از صحنه‌‌هايي که عصبانيت را تحريک مي‌‌کند، دوري کنيم. گاهي آدم يک صحنه‌هايي مي‌‌بيند عصبانيتش تشديد مي‌‌شود.

تغيير موقعيت

از جايي که عصباني شدي، بلند شو و جاي ديگري برو. جايت را عوض کن. از آب سرد استفاده کن. توجه کنيم که اگر اين عصبانيت را قورت بدهيم خدا چه پاداشي به ما مي‌دهد: «ما تجرعت جرعه احب الي من جرعه غيظ لا اکافي بها صاحبها» (کافي، ج ?، ص ??) اگر شما اينجا غيظت را بنشاني، خدا هم غضبش را بر تو مي‌نشاند.

توجه به آثار عفو و بخشش ديگران

توجه داشته باشيم که احتياج ما به عفو در قيامت از احتياج انسان به عفو ما بيشتر است. اگر امروز شخصي مرا عصباني کرده است، من او را ببخشم. حالا ايشان چقدر به بخشش من نياز دارد؟ مگر من در قيامت نيازم به بخشش خدا بيش از نياز ايشان به بخشش من است. ايشان مرا عصباني کرده، من از دست ايشان عصباني هستم. حالا عصباني هستم، مي‌توانم داد بزنم ولي اگر اين عصبانيت را قورت بدهم، خداوند در روز قيامت غضبش را از من بر خواهد داشت. حديث داريم اگر کسي غيظ کرد و غضب کرد و خودش را نگه داشت؛ «والکاظمين الغيظ اقاله ا... نفسه يوم القيامه» (کتاب الزهد: ص ?، ح ?) خدا گناهاني را که کرده است ناديده مي‌‌گيرد. حديث قدسي است که مي‌فرمايد: «اذکرني حين تغضب، اذکرک حين اغضب» (مصباح الهدايه/ ص ???) تو وقت غضب ياد من باش و کظم غيظ کن. من هم وقت غضب ياد تو مي‌شوم.

غضب مثبت هم داريم

اميرالمؤمنين (ع) به امام حسن و امام حسين عليهما السلام مي‌فرمايد: شما بايد غضب داشته باشيد. «کونا للظالم خصما» (نهج‌البلاغه/ نامه ??) نسبت به ظالم بايد غضب کنيد. نه اينکه از کنار ظالم رد شويد و هيچ چيز نگوييد! حداقل مي‌توانيد عبوس شويد. در حديث داريم اگر کسي منکري انجام مي‌دهد، مي‌تواني با زبان جلويش را بگير، نمي‌‌تواني با عمل و قدرت جلويش را بگير. اگر نه عملي داري و نه رويت مي‌‌شود زباني حرف بزني، لا اقل «وجوه مکفهره» (وسائل الشيعه، ج‌??، ص: ???‌) قيافه‌ ات را در هم بکش. به او لبخند نزن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS