دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وظایف فرزندان نسبت به والدین در سیره رضوی

No image
وظایف فرزندان نسبت به والدین در سیره رضوی

قدس آنلاین _مصطفی لعل شاطری: پدر و مادر از احترامی ویژه برخوردارند تا جایی که قرآن کریم نیکی به والدین را در کنار توحید و اصل یکتا پرستی قرار داده و می فرماید: وَ قَضَی رَبُکَ الاَ تَعبُدُوا إلا إیاهُ وَ بِالوالِدَین إحسانا (سوره اسراء: آیه ۲۳).

به گزارش قدس آنلاین، همان گونه که سپاس و احترام به آنان را در کنار سپاس و احترام برای خداوند بزرگ آورده است: انِ اشکُر لی وَ لِوالِدَیکَ (سوره لقمان: آیه 14).

امام رضا (ع) در تأکید بر حفظ حرمت پدر و مادر و در اشاره به فلسفه ی این دستور، بی توجهی به پدر و مادر را نوعی بی توجهی به خدا و فرمان شکنی او دانسته است و می فرماید: خداوند نا فرمانی پدر و مادر را به این دلیل حرام ساخت که نافرمانی آنان، بیرون رفتن از اطاعت خدا محسوب می گردد.

همانطور که آن حضرت در در ذیل آیه «انِ اشکُر لی وَ لِوالِدَیکَ» که سپاس برای والدین در کنار شکر وسپاس برای خدا آمده است، پذیرش سپاس برای خداوند بزرگ را وامدار سپاسگذاری افراد برای پدر و مادر دانسته، می فرمایند: خدا هم به سپاسگذاری برای خود و هم برای پدر و مادر سفارش نموده است، از این رو هرکس از پدر و مادر خویش قدردانی نکند، در حقیقت از خدا قدردانی نکرده است و در این باب امام رضا (ع) افزون بر آنکه خود به پدر و مادر خویش فراوان احترام می گذاشت و حق آنان را ادا می کرد، در ضرورت تکریم والدین توصیه هایی را بیان داشته اند، چنانکه آن حضرت فرموده است: بِرَ الوالِدَینِ واجبُ وَ إن کانا مُشرِکین؛ نیکی به پدر و مادر واجب است، هر چند که آنان مشرک باشند.

در حدیثی دیگر، ضرورت اطاعت از پدر و مادر را گوشزد کرده، در حفظ احترام آنان می فرمایند: بر تو باد که پدرت را اطاعت و نیکی نمایی، در برابر او تواضع و خضوع به خرج دهی، او را بزرگ شماری و اکرام کنی، در نزد او صدای خود را آهسته گردانی؛ چرا که پدر اصل و ریشه فرزند است و فرزند فرع بر اوست. اگر او نبود، فرزند نیز نبود. به قدرت خدا اموال، مقام و جان خود را فدای پدران خود نمایید و من خبر می دهم که جان و مالتان از آنِ پدران شماست. از این رو باید جان و مال درخدمت آنان قرار گیرد. در دنیا با بهترین صورت ممکن پدران خود را اطاعت نمایید و پس از مرگ آنان را دعا کرده و بر ایشان طلب رحمت نمایید، زیرا روایت شده اگر کسی در حیات پدر، به او نیکی نماید، ولی پس از مرگش، او را دعا نکند؛ خداوند او را عاق پدر می نامد.

آن حضرت در ادامه این سخن، درباره حق مادران تاکید فراوان کرده و آن را لازم ترین حقوق معرفی کرده و می فرماید: بدان که حق مادر لازم ترین و واجب ترین حقوق است؛ زیرا این مادر است که آنچه دیگران تحملش را ندارند تحمل کرده و با گوش، چشم و تمام اعضای بدن خود، از فرزندش با خرسندی و شادمانی نگهداری می کند، کودک خویش را با تمام مشکلاتی که کسی یارای پذیرش آن نیست، حفظ می کند. او به این رضایت داده است که خود گرسنگی را تحمل می کند تا فرزندش سیر گردد، او تشنگی را تحمل می کند تا کودک او سیراب شود، او خود برهنه می ماند تا فرزندش با لباس پوشانده شود، فرزندش در سایه قرار گیرد و او آفتاب سوزان را به جان می خرد، از این رو باید به اندازه زحمت مادر، از او تقدیر به عمل آورد، به او نیکی نمود و با او مدارا کرد، البته جز با کمک خدا شما توان ادای حق مادر را ندارید.

منابع:

1- شیخ صدوق، فقه الرضا: 334.

2- شیخ صدوق، عیون اخبار الرّضا (ع)، ج 2: 124.

3- شیخ صدوق، علل الشرایع، ج2: 479.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS