دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نیمه شعبان، روز شکوفائی امیدها

نیمه شعبان، میلاد خجسته حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
No image
نیمه شعبان، روز شکوفائی امیدها

کلمات کلیدی :حضرت ولي عصر، امام عسكري، نيمه شعبان، سال 255، حكيمه خاتون، نرجس

نویسنده:

م زمان حضرت مهدی (عجل الله فرجه و رزقنا الله لقائه) در سامرا چشم به دنیا گشود و جهان را از نور وجودش، روشن منوّر ساخت.
هیچ شبی با برکت‌تر از این شب بزرگ نیست و هیچ عبدی برای شیعیان، مانند این عید سعید نیست. نیمه شعبان ولادت نور است، و روز شکوفائی امیدها.
حکیمه خاتون می‌گوید:
امام عسکری علیه‌السلام پیغامی برایم فرستاد و فرمود:
«یا عمّه اجعلی افطارک اللیلة عندنا فانها لیلة التصف من شعبان، فان الله تبارک و تعالی سیظهر فی هذه اللیلة الحجة و هو حجته فی ارضه»
ای عمه! افطار امشب را در منزل ما بگذران زیرا امشب نیمه ماه شعبان است. و همانا خدای تبارک و تعالی امشب حجت خود را در روی زمین ظاهر می‌سازد.
آن‌گاه حکیمه خاتون می‌گوید: به آن حضرت عرض کردم: مادرش کیست؟ فرمود: «نرجس» اثر حمل در او نمی‌بینم. فرمود: «حق همان است که به تو می‌گویم».
حکیمه خاتون ادامه می‌دهد: من به آنجا آمدم، آنگاه نرجس خاتون آمد، سلام کرد و نشست و به من گفت: با تو و سرور من! حالت چطور است؟ بدو گفتم: بله تو با تو و سرور من و سرور خاندان من هستی، از این سخن متأثر شد و گفت: عمّه! چه می‌گوئی؟ به او گفتم: دخترم! همانا خدای تبارک و تعالی امشب، کودکی را به تو عطا خواهد کرد که سرور تمام جهانیان است،سپس او نشست و خجالت کشید. من هم پس از نماز عشا و تناول افطار، به رختخواب رفتم و خوابیدم، تا اینکه نیمه‌های شب بود که برای نماز شب برخاستم و تا وقتی که از نماز فارغ شدم، او همچنان خوابیده بود و هیچ علامت و اثری در او مشاهده نشد. برای تعقیبات نشستم و سپس دراز کشیدم و به خواب رفتم؛ پس از چندی، وحشتزده از خواب برخاستم دیدم هنوز هم خوابیده است. پس از آن برخاست و نماز شب خواند.
حکیمه گوید: در قلب خود احساس شک و تردید، کردم، ناگهان ابومحمد، امام عسکری علیه‌السلام از درون مجلس، فریاد زنان به من فرمود: «لاتعجلی یا عمّه، فانّ الامر قد قرب» ای عمه، عجله نکن که امر نزدیک شده است من شروع به خواندن سوره سجده و یس کردم که ناگهان نرجس خاتون از خواب پرید، و ترسناک به نظر می‌رسید. به سوی او دویدم، و به او گفتم:‌ در پناه خدا باشی! آیا چیزی را احساس می‌کنی؟ گفت: آری،عمه! گفتم: خودت را آماده کن که آن‌چه به تو گفته بودم واقعیت دارد. مدتی گذشت، سپس به تولد امام علیه‌السلام را در حال سجده یافتم که با تمام مواضع سجود بر زمین قرار گرفته است. او را در آغوش گرفتم و دیدم که تمیز و طاهر و پاکیزه است.
ناگهان امام عسکری سلام الله علیه، صدا زد و فرمود: عمه! فرزندم را بیاور. او را از نزد پدرش آوردم. حضرت او را روی سینۀ خود گذاشت و در حالی که دست روی چشم و گوش و مفاصلش می‌کشید، به او فرمود:
«فرزندم! سخن بگو» سپس حضرت مهدی علیه‌السلام فرمود:
«اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشریک له و اشهد ان محمداً رسول الله»
و آن‌گاه بر حضرت امیر علیه‌السلام و سایر ائمه، درود فرستاد تا این‌که به نام مبارک پدر رسید، پس سکونت اختیار فرمود....
در روز هفتم، بار دیگر امام عسکری علیه‌السلام از فرزندش خواست، سخن بگوید، آن حضرت پس از شهادت به وحدانیّت پروردگار و درود و صلوات و سلام بر محمد صلی‌الله علیه‌وآله و علی علیه‌السلام و سایر امامان این آیه را تلاوت فرمود:
«بسم الله الرحمن الرحیم وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِی فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُوا یَحْذَرُونَ».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS