دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بزرگترین فضیلت حضرت علی(علیه السلام) چیست؟

با توجه به آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون و جمله معروف «کنت کنزاً مخفیاً فأجبت ان اعرف فخلقت الخلق لکى اعرف، و نظایر آن،
بزرگترین فضیلت حضرت علی(علیه السلام) چیست؟
بزرگترین فضیلت حضرت علی(علیه السلام) چیست؟

با توجه به آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون[1]» و جمله معروف «کنت کنزاً مخفیاً فأجبت ان اعرف فخلقت الخلق لکى اعرف[2]»، و نظایر آن، معلوم مى شود که انسانها براى آن که پروردگار خویش را بشناسند، آفریده شده‌اند و منظور اصلى خلقت، عرفان و شناخت خداوند است و کسب صفات و ویژگیهاى پسندیده مثل عفت و شجاعت و حلم و انجام اعمال صالحه و نیک نظیر نماز خواندن و رزوه گرفتن و جهاد کردن به ترتیب در درجه دوم و سوم از اهمیت قرار دارند و بلکه باید گفت که ارزش و اهمیت آنها در پرتو عقاید و معارف الهى و براى تقویت آنها است و بدون آن جایگاهى ندارد و مفهومى نخواهد داشت.

با توجه به این مبنا مى توان گفت که بینش توحیدى و معارف حقه الهیه معیار و ملاک فضیلت و شأن و رتبه هر شخص مى باشد. امام على(علیه السلام) نیز از این قانون کلى مستثنا نیست و لذا بزرگترین فضیلت ایشان شناخت و عرفان ایشان نسبت به خدا و اسماء و صفات اوست. در روایتى از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: اى مردم، خداوند بندگان را نیافرید جز براى آن که او را بشناسند. وقتى او را شناختند، عبادت مى کنند و هنگامى که او را عبادت کردند، از رهگذر عبادت او از عبادت غیر او بى نیاز مى گردند...[3] و امام على(علیه السلام)چنان که همگان مى دانند در میدان عبادت یکه تاز میدان بودند، نمازهاى هزار رکعتى ایشان در طول شب یا شبانه روز بیانگر این مدعاست.

    پی نوشت:
  • [1] . سوره ذاریات، آیه 56. یعنى جن و انس را نیافریدیم مگر آن که مرا عبادت کنند. مفسرین گفته اند که منظور از «لیعبدون»، «لیعرفون» است. یعنى براى آن که شناخته شوم. (ر.ک: تفسیر ابو الفتوح رازى، تصحیح یاحقى و ناصح، نشر آستان قدس رضوى، ج 18، ص 115.
  • [2] . یعنى گنجى پنهان بودم، دوست داشتم شناسایى شوم. لذا مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم. (ر.ک: شرح فصوص الحکم، قیصرى، تصحیح آشتیانى، ص 327، 328، و 336 و...).
  • [3] . تفسیر مبانى، ج 5، ص 75.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS