دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حيا، نخستين پيام الهی در سوره علق

No image
حيا، نخستين پيام الهی در سوره علق

آيت‌ا... جوادي آملي گفت: براي رسيدن به اخلاق كريمانه لازم است آنچه را كه خداي متعال به واسطه فرستادگان و برگزيدگان خود فرموده، اطاعت نموده و در زندگي خود تجلي دهيم. آيت‌ا... جوادي آملي اظهار داشت: انسان براي رسيدن به انسانيت نيازمند به اخلاق كريمانه است، هدف از اعتكاف هم همين است؛ انسان از اعتكاف به خود‌شناسي و سپس به شناخت خدا مي‌رسد. وي با اشاره به اينكه ماه رجب و شعبان فرصت بسيار مناسبي براي خودسازي و رسيدن به اخلاق كريمانه است، فرمود: منظور از اخلاق كريمانه، اطاعت از دستورات الهي و پيروي از سيره زندگي پيامبر اكرم (صلي‌الله عليه وآله) و ائمه طاهرين (عليهم‌السلام) است. براي رسيدن به اخلاق كريمانه لازم است آنچه را كه خداي متعال به واسطه فرستادگان و برگزيدگان خود فرموده، اطاعت نموده و در زندگي خود تجلي دهيم. وي با تاكيد بر اينكه كسب اخلاق كريمانه نبايد بهانه‌اي براي دستيابي به بهشت و خوف از خداوند متعال باشد، ابراز داشت: آنچه مهم است، پيروي از سبك و سيره زندگي اهل بيت (عليهم‌السلام) براي رسيدن به اخلاق كريمانه است. اين مفسر قرآن كريم اظهار داشت: اهل بيت (عليهم‌السلام) چون خود كريم بودند، دوست دارند انسان‌ها هم اهل كرامت باشند. انسان‌هاي كريم براي رسيدن به بهشت و ترس از خدا، ذات اقدس الهي را پرستش نمي‌كنند، بلكه براي رسيدن به اخلاق كريمانه و مكارم اخلاق، خدا را اطاعت مي‌كنند. اين مرجع تقليد افزود: اقرء‌هايي كه در قرآن كريم تكرار شده، بيانگر حقيقت اخلاق كريمانه بوده و تاكيد مي‌كنند كه انسان بايد براي رسيدن به مكارم اخلاق قدم بردارد. آيت‌ا... جوادي آملي با بيان اينكه نخستين درس قرآن كرامت و نخستين پيام الهي در سوره علق، درس حيا است، گفت: پبامبران الهي تاكيد فراواني بر اخلاق كريمانه داشتند و براي رسيدن به اين مهم، تلاش خود را براي پرستش خداوند متعال به كار مي‌بستند. ايشان با اشاره به اينكه انسان براي رسيدن به انسانيت نيازمند به اخلاق كريمانه است، ابراز داشت: هدف از اعتكاف هم همين است؛ انسان از اعتكاف به خود‌شناسي و سپس به شناخت خدا مي‌رسد. اگر عبادت انسان براي شوق به بهشت و ترس از خدا نباشد، اين عبادت كريمانه و خالصانه خواهد بود. اين مفسِّر قرآن ادامه داد: در اين صورت، انسان به اين اعتقاد خواهد رسيد كه همه عالم در محضر خداست؛ لذا در اين محضر اجازه تخطي و عبور از قوانين الهي را به خود نمي‌دهد و در نتيجه به قرب الهي و مقام كريمانه خواهد رسيد. ايشان با اشاره به اينكه بهترين كلام و اخلاق براي گوش‌دادن، كلام گهربار خداوند متعال، اهل بيت (عليهم‌السلام) و آموزه‌هاي قرآني است، يادآور شدند: انسان با گوش دادن به كلام اين بزرگواران و عمل نمودن به آن، عاشق خدا مي‌شود و او را پرستش خواهد كرد. اين مرجع تقليد خاطرنشان ساخت: جاي تعجب است كه با وجود اين همه صداي زيبا و كلام نوراني قرآن و اهل بيت (عليهم‌السلام)، برخي از جوامع اسلامي از اين صداهاي نوراني فراري بوده، به دنبال مباحثي بي‌ارزش مي‌گردند. وي ابراز داشت: اگر انسان در مواجهه با آموزه‌هاي ديني، عمل‌گرا باشد، تبديل به فرشته خواهد شد. بنابراين همواره بايد مراقب گوش‌هاي خود باشد، تا هر چيزي را نشنود و گوش ندهد. آيت‌ا... جوادي آملي با تاكيد بر اينكه دنيا‌ دار عبرت است، فرمود: بزرگان دين، قبرستان را مدرسه‌اي براي رسيدن به مكارم اخلاق قرار مي‌دادند و با بهره‌گيري از اين ظرفيت، مهم‌ترين فايده قبرستان را مدرسه بودن آن مي‌دانستند. 

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شرایط استحقاق شفاعت، بازدارنده از ارتکاب گناه باید توجه داشته باشیم که شفاعت نیز یکی از رحمتهای الهی است که خداوند بدین وسیله می‌خواهد بندگان گنهکار خویش را حتّی در قیامت و در آخرین لحظات تعیین سرنوشت نیز مایوس و ناامید نسازد.
No image

قلب ایمان

دین باید وجه الهی داشته باشد و دارای جنبه‌ای باشد که از آن به جنبه «ید الحقی» تعبیر می‌کنند، یعنی آن طرفی که طرف خداست، اصلا بدون خداوند که دین معنایی نخواهد داشت.
حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

نخستین وجه مشترک میان تشیع و تسنن در مسأله ظهور منجی است
شفاعت و شبهات وهابیت‌

شفاعت و شبهات وهابیت‌

از زمان پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تا کنون، درخواست شفاعت از شافعان راستین، جزء سیره مسلمانان بوده است.
مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم

مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم

حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت جامع و کامل الهی بزرگ و بی نظیر در بین زنان جهان بوده و هست و خواهد بود.

پر بازدیدترین ها

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

پیوند "ایمان" و "عمل" از منظر آخرین پیامبر خدا

عنصر "ایمان" در روان‌شناسی شخصیت انسان بر اساس آموزهای دینی از جایگاه عالی برخوردار است.
آشنایی با اهل بیت (ع)

آشنایی با اهل بیت (ع)

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل بیت او، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند.
امام زمان در کلام امام حسین(ع)

امام زمان در کلام امام حسین(ع)

امام زمان(عج) از کسانی است که از آدم(ع) تا خاتم(عج) از میان پیامبران و همه اولیای الهی و امامان معصوم(ع) به او توجه داده اند؛ زیرا انسان بی امید به آینده ای روشن و سعادتمند، انگیزه حرکتی خود را از دست می‌دهد.
آیا در قرآن آیه ای بر ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) وجود دارد؟

آیا در قرآن آیه ای بر ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) وجود دارد؟

بنا به نقل مفسرین و مورخین عامه و خاصه آیات زیادى (بیش از سیصد آیه )درباره ولایت على(علیه السلام) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است که نقل همه آنها از عهده این پاسخ خارج است لذا ما در اینجا فقط به نقل چند مورد از کتب معتبره اهل سنّت اشاره مى نمائیم:
Powered by TayaCMS