دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زبان و انواع آن در کودکان Language and its types in children

No image
زبان و انواع آن در کودکان Language and its types in children

كلمات كليدي : معناشناسي، واج، بيش گستري، كم گستري، زبان مجازي، آگاهي فرازباني، روان شناسي رشد.

نویسنده : هانيه بشارتي

فرآیندهای عالی ذهن انسان را باید به صورت سیستم‌های پیچیده کارکردی(complex functional system) نگریست که منشا اجتماعی ـ تاریخی دارند و از لحاظ ساختار به یاری عامل واسطه‌ای(یعنی وسیله کمکی زبان، به عنوان ابزاری مناسب) نیازمندند و از لحاظ شیوه عملکرد، خودنظم‌بخش(self regulating) هستند.[1]

تمام جوامع انسانی دارای زبان هستند. زبان، بارزترین خصوصیت آدمی است و چهار عملکرد اساسی دارد: امکان انتقال مفاهیم را میسر می‌کند؛ درک اجتماع و فرهنگ را برای انسان امکان‌پذیر می‌کند؛ کمک به برقراری روابط اجتماعی می‌کند؛ به انسان کمک می‌کند تا امور را در مقوله‌های زبانی طبقه‌بندی کند. کارکرد اصلی زبان، برقراری ارتباط با دیگران(تبادل افکار) بوده و مهم‌ترین نقش را در کیفیت اجتماعی شدن و ارتباط‌های میان افراد ایفا می‌کند.

کودکان به کمک زبان، نیازها، حالات درونی و نگرش‌هایشان را به دیگران تفهیم می‌کنند. زبان به کودکان کمک می‌کند تا فرهنگ و جامعه خود را بشناسند.[2]

رشد زبان

کودکان به سرعت حیرت‌آوری زبان می‌آموزند، بخصوص پس از گفتن اولین کلمات و معمولا اولین کلمات را در اواخر نخستین سال زندگی به زبان می‌آورند. همچنان‌ که کودکان به قواعد نحوی(ترکیب کلمات و تشکیل جمله) جمله‌ها تسلط می‌یابند، درکشان از معنای کلمات و جملات(معناشناسی) نیز به سرعت افزایش می‌یابد و از آنچه می‌گویند و درک می‌کنند می‌توان فهمید که واژه‌های بیشتری می‌دانند.

مرور کوتاهی بر رشد زبان

ـ 4 تا 8 ماهگی: غان‌وغون کردن.

ـ حدودا 12 ماهگی: اولین کلمات قابل فهم.

ـ 18 ماهگی: ترکیبات دو کلمه‌ای.

ـ 24 - 30 ماهگی: بیان جملات طولانی‌تر و پیچیده‌تر با توضیح بیشتر (کودکان با هم گفتگو کرده و به ندرت جملات ساده‌ای رد و بدل می‌کنند، ولی همیشه مستقیما به هم پاسخ نمی‌دهند).

ـ 4 سالگی: بیان کودک طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. مکالماتی که در آن گفته‌های مربوط به هم دیده می‌شود با مکالمات بزرگسالان شباهت دارد.[3]

بیش‌گستری و کم‌گستری

معنایی که کودکان به کلمات نسبت می‌دهند، غالبا با معنایی که بزرگسالان به کلمات نسبت می‌دهند تفاوت دارد. آنان بعضی از کلمات را بیش‌گستری(overextension) می‌کنند. بسیاری از کودکان به هر مردی که می‌بینند می‌گویند بابا.

بعضی از کلمات، کم‌گستری(under extension) می‌شوند، یعنی به معنای محدودتری به کار می‌روند. بیش‌گستری در تولید گفتار، بیشتر معمول است تا در درک مفهوم و معمولا مدت محدودی دارد و همین که کلمات جدیدی وارد واژگان کودک می‌شود از بین می‌رود.

زبان مجازیFigurative language

کودکان تا 3 سالگی برای نامیدن امور واقعی در جهان پیرامونشان معنای واقعی کلمات را به کار می‌گیرند و می‌فهمند که وقتی دیگران حرف می‌زنند معنای دقیق حرفشان چیست، ولی بین سه و چهار سالگی، کودکان معنای مجازی یا غیرواقعی عباراتی مانند "لباس‌هایم دوستانم هستند" یا "ابرها مثل بستنی قیفی هستند" را می‌فهمند. توانایی درک این گفته‌های مجازی و دارای استعاره(metaphor)، وقتی که کودک آماده رفتن به مدرسه می‌شود، بیشتر می‌شود.

آگاهی فرازبانی Metalinguistic awareness

به معنی آگاهی از زبان است به عنوان موضوعی که می‌توان درباره آن فکر کرد، آن را فهمید و درباره آن حرف زد. گفتار کودکان چهار یا پنج‌ساله نمایان‌گر تسلط زیاد آن‌ها بر قواعد پیچیده دستور زبان و معناست. کودکان تا چه حد از این قواعد آگاهی دارند؟ این توانایی "آگاهی فرازبانی" نامیده می‌شود. زبان به خودی خود موضوعی می‌شود که کودک در مورد آن فکر می‌کند، در پی فهم آن است و درباره آن حرف می‌زند. همین که آگاهی فرازبانی کودک بیشتر می‌شود، ابهام در زبان را درک کرده و می‌فهمد که کلمات، عبارات یا جملات خاص ممکن است در زمینه‌های متفاوت، معانی گوناگون داشته باشند. ابهام در زبان و توانایی در درک معانی مختلف کلمات، زمینه را فراهم می‌کند تا کودک بتواند استعاره و لطیفه بسازد.[4]

کودک پیوسته در جریان تبادل با بزرگسالان، رشد می‌یابد. حتی روابط او با اشیاء، به واسطه روابط او با بزرگسالان صورت می‌گیرد. آن‌گاه که کودک از طریق یادگیری زبان، سازمان بخشیدن به رفتار خود را آغاز می‌کند؛ کارکردهای عالی ذهنی پدیدار می‌شوند. این کارکردها منشاء اجتماعی داشته و به وسیله زبان به وجود می‌آیند.[5]

مقاله

نویسنده هانيه بشارتي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS