دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حوزه و آزاداندیشی در شماره جدید فصلنامه حوزه

No image
حوزه و آزاداندیشی در شماره جدید فصلنامه حوزه
رسا، سرویس فرهنگی ـ شماره جدید فصل‌نامه حوزه ویژه حوزه و آزاد ‌اندیشی به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در شماره 148 و 149 فصل‌نامه حوزه، پس از سرمقاله‌ای باعنوان «مرجعیت دینی و رسالت شناسی» شش مقاله برتر به چاپ رسیده است.
سرمقاله این شماره، ادامه این مطلب از شماره پیشین است که نگاهی گذرا بر حوزه‌های علمی و عملی پیشوایان امامیه تا عصر امام سجاد(ع) داشت و اکنون در این شماره آن را پی گرفته است.
«آزاد اندیشی اسلامی و روشنفکری دینی» عنوان اولین مقاله این فصل‌نامه است. در بخشی از مقاله دوم با عنوان«‌آزاد اندیشی و حوزه های علمی شیعه» آمده است:‌ «علما و روحانیت آزاد‌ اندیش شیعه، هرگز پیوند خود را با توده‌ها مرد‌م نگسسته‌اند. برحسب شرایط‌، در دوره ای برجهاد و جنبش و در دوره‌ای بر زهد پرهیز‌کاری و در دوره‌ای دیگر بر شریعت و قانون تأکید ورزیده‌اند‌. به همین دلیل زمانی رهبر شهروندان مطرود، و زمانی پیشگام مجاهدان محبوب و دوره‌ای پیشوای قانون‌گرایان مغبوض شده‌اند. این پدیده به خاطر محدودیت زمانه و عدم اقبال مردم به جامعیت دین بوده است، نه ناشی از محافظه‌کاری یا نگاه تک ساحتی آن.»
«نگرشی دیگر به خلاقیت و نظریه‌پردازی» عنوان مقاله دیگری از این شماره است که در آن با تعیین شاخص‌های ده‌گانه‌ای برای خلاقیت و نوآوری که جوهره نظریه‌پردازی است، پیشنهاد شده است که موقعیتی علمی بر اساس شاخص‌های یاد‌شده برای صاحبان فکر خلاق و ایده‌های نوین، فراهم شود تا در آن موقعیت‌ها با کمک صاحب‌نظران به پرورش و تکمیل ایده و نوآوری خود بپردازند.
«تولید دانش»، «رهیافت تمدنی به آزاد اندیشی اسلامی»، و «عقلانیت و پرسش‌گری» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این شماره از فصل‌نامه حوزه‌ است.
گفتنی است، شماره جدید فصل‌نامه حوزه ویژه حوزه و آزاد اندیشی در 375 صفحه به مدیر مسؤولی سید عباس صالحی و به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
منبع:
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS