دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر قاضى نورالله شوشترى درباره شیخ جمال الدین حسین بن علی نیشابوری

No image
نظر قاضى نورالله شوشترى درباره شیخ جمال الدین حسین بن علی نیشابوری

قاضى نورالله شوشترى نیز در مورد جلالت خاندان ابوالفتوح رازى، مى گوید:

«او از خاندان جلالت و فضیلت است و از ذرّیه بدیل بن ورقاء خزاعى، که از یاران خاص پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)بوده است. اساساً قبیله خزاعه در طول تاریخ، از شیعیان خالص اهل بیت(علیهم السلام)بوده اند.»([8])

علامه شهید قاضى نورالله شوشترى در کتاب مجالس المؤمنین در مورد ابوالفتوح مى نویسد:

نشانه هاى فضل و کمال و تلاش هاى نیکوى وى در تفسیر کتاب خداوند و باطل نمودن شبهات و تردیدهاى مخالفین، از نکات بارزى است که در زندگى این مرد به چشم مى خورد و هر که تفسیر مشهور وى را ملاحظه کند، به این حقیقت پى مى برد.

از تفسیر وزین وى چنین برمى آید که او معاصر صاحب کشّاف بوده و بعضى از ابیات آن را دیده است امّااصل کتاب کشّاف را بعد از تألیف، مشاهده نکرده است.([43])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

علل زوال ادریسیان

زید بن علی بن حسین بن علی بن أبی طالب(علیهم السلام) با قیام علیه حکومت هشام بن عبدالملک(72-125 هجری)، پایه گذار مکتب زیدیه در جهان اسلام شد. این گروه که بواسطه انتساب نامشان به نام زید بن علی، به این شهرت رسیده‌اند، در اصطلاح دانش فرقه شناسی، شاخه‌ای از مذهب تشیع می‌باشند که پیروان آن اعتقاد به امامت زید را نیز به همراه دارند.
No image

تقابل دیدگاههای مخترعه و مطرفیه

زیدیه در لفظ به گروهی که منسوب به زید بن علی بن حسین ابن علی بن أبی طالب(علیهم) هستند، اطلاق می شود[1]. اندیشه «منصوص بودن امامت» و اعتقاد به وجود نص بر امامت اهل بیت(ع) نقطه پیوندی است که زیدیه و امامیه را تحت عنوان عام «تشیع» قرار می‌دهد.[2]
No image

ناصریه

No image

مطرفیه

No image

ابراهیمیه

پر بازدیدترین ها

No image

فرقه زیدیه

No image

فرقه جارودیه Jarvdyh

No image

فرقه بتریه Btryh

No image

ناصریه

Powered by TayaCMS