دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سه رابطه میان نهاد دین و دولت

نویسنده در توجیه سخنرانى پیشین خود مبنى بر اینکه «دین افیون توده‌هاست‌»، ابتدا به تفکیک دین از قرائتهاى مختلف از دین پرداخته و اذعان دارد که حقیقت دین، یکى است
سه رابطه میان نهاد دین و دولت
سه رابطه میان نهاد دین و دولت

چکیده:

نویسنده در توجیه سخنرانى پیشین خود مبنى بر اینکه «دین افیون توده‌هاست‌»، ابتدا به تفکیک دین از قرائتهاى مختلف از دین پرداخته و اذعان دارد که حقیقت دین، یکى است; سپس به دو زوج مفهومى «دین و دولت‌» و «دین و سیاست‌» مى‌پردازد و بررسى رابطه دین و دولت را به معناى بررسى رابطه نهاد دین و نهاد دولت مى‌داند و بر استقلال نهادهاى دینى از دولت تاکید مى‌نماید. در آن سخنرانى که مورد بدفهمى قرار گرفت، تلاش بر این بود که میان دو برداشت از دین در ذهن نسل جوان و دانشجو تفکیک کنم. من معتقدم که دین در حقیقت‌خود یکى بیشتر نیست; اما در خارج و به لحاظ قرائتهاى مختلفى که پدید مى‌آید به صورتهاى مختلفى ظهور پیدا مى‌کند. اسلام یک حقیقت‌بیشتر نیست; اما در خارج مى‌بینیم که امام به اسلام ناب محمدى‌صلى الله علیه وآله وسلم و اسلام آمریکایى اشاره مى‌کنند. به طور کلى ما دو نوع دین داریم: یکى دین رهایى‌بخش که آمده انسانها را آزاد کند و پاسدار کرامت و حقوق انسانها باشد و در مقابل، دین دیگرى در طول تاریخ داشته‌ایم که توجیه‌گر بى‌عدالتى بوده است. جمله‌اى که از مارکس نقل کرده‌ام ناظر به این، کارکرد انحرافى دین در تاریخ است. اما مارکس آنچه را که ندیده است کارکرد رهایى‌بخش است. آنجا دیگر دین افیون نیست; بلکه عامل تعالى و آگاهى است و همین دین بود که جوانان را به سمت انقلاب کشانید. بنده به عنوان یک مسلمان نمى‌توانم چنین دینى را افیون توده‌ها بدانم.

در آن صحبت مطلب دیگرى که مورد تحریف قرار گرفت، بحث دین و سیاست‌بود. ما دو زوج مفهومى داریم: 1. دین و سیاست; 2. دین و دولت. وقتى به اولى اشاره مى‌کنیم، به دو قلمرو تئوریک نظر داریم. دین مجموعه‌اى است از جهان‌بینى، اصول، اعتقادات و گرایشها. سیاست نیز مجموعه جهت‌گیرى‌ها و برنامه‌هایى است که دولت اتخاذ مى‌کند. در اینجا اسلام به عنوان یک دین داراى عناصرى است که مستقیما به سیاست مرتبط مى‌شود. جدایى سیاست از دین، لائیسیسم است و من با آن مخالفم. اسلام و قرآن و سنت در رابطه با سیاست مایه‌هاى فراوانى دارد. اما وقتى صحبت از رابطه دین و دولت مى‌شود، مقصود نهاد دین و نهاد دولت است. نهاد دین در ایران عبارت است از حوزه‌هاى علمیه، روحانیت، مساجد، هیاتها و تکیه‌ها که این نهادها داراى کارکردهاى مستقیم و پنهان هستند. نهاد دین به این معنا، سه نوع رابطه مى‌تواند با نهاد دولت و قدرت داشته باشد: 1. جدایى کامل، به گونه‌اى که دین منحصر بشود به اصول شخصى و باطنى و آن‌جهانى; 2. ادغام کامل که معمولا به ادغام نهاد دین در دولت منتهى مى‌شود و از آنجا که دولت داراى قوه قهریه و اجبار است و از طرفى طالب همگون‌سازى جامعه است، نهاد دین آسیب‌پذیر مى‌گردد و انحراف دولت از مسیر عدالت و حقیقت، به نهاد دین نیز سرایت مى‌کند. این پدیده باعث مى‌شود که قرائتهاى مختلف از دین تحت عنوان «منحرف‌» سرکوب گردد و نهاد دین از حالت‌یک نهاد ناظر به یک نیروى توجیه‌کننده تبدیل گردد; در نتیجه مردم یا از دین رویگردان مى‌شوند و یا به ریاکارى، پنهان‌کارى و نفاق روى مى‌آورند. 3. شکل مطلوب و صحیح آن است که نهاد دین با استقلال خود بتواند تکثر و پویایى خود را حفظ کند و حکومت نیز حق ندارد قرائت‌خاصى از اسلام را به اجبار بر مردم تحمیل کند. نهادهاى دینى مانند سایر نهادهاى مدنى در حوزه «جامعه مدنى‌» ایفاى نقش مى‌کنند.

نقد و بررسى

طبیعتا این مطلب قابل قبول است که در جامعه اسلامى، تشکیلات و سازمان روحانیت و نیز سایر نهادهاى دینى الزاما تحت نظر حکومت نیست. این نهادها الزاما تحت‌سلطه حکومت ایجاد نمى‌شوند. مردم همان‌طور که در سایر فعالیتها دست‌به تاسیس نهاد مى‌زنند; فعالیتهاى مذهبى خود را نیز نهادینه مى‌کنند و ساختارهایى با کارکرد مذهبى در جامعه شکل مى‌گیرد. با وجود این، هرگاه تعیین مبناى عملکرد حکومت نیازمند پذیرش قرائت‌خاصى از دین باشد - با فرض پذیرش حکومت دینى به معناى حکومتى مبتنى بر دین - به طور طبیعى یک قرائت در حوزه دولت پذیرفته مى‌شود; کما اینکه سایر تصمیمات حکومت در حوزه سیاست، اقتصاد، دفاع و.. نیز همواره با بعضى از مبانى پذیرفته‌شده در آن حوزه‌ها سازگار است. در چنین جایى اصلا مساله مورد نظر را از حوزه دخالت دولت‌خارج مى‌کنیم و در حوزه خصوصى قرار مى‌دهیم و یا اینکه مى‌پذیریم دولت دست‌به انتخاب مبنا مى‌زند. البته فرایند انتخاب یک قرائت‌خاص را مى‌توان به گونه‌اى طراحى کرد که مانع از کارکرد فعال و مشارکتى نهادهاى دینى نباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
Powered by TayaCMS