دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند
چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

پاسخ : واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند و روایات فراوانى در کتب آنها بیان کننده فضایل آن بزرگواران است و بلکه در بسیارى از کتابهاى حدیثى اهل سنت بابى تحت عنوان مناقب اهل بیت النبى‌علیهم السلام یا باب فضایل اهل بیت النبى‌علیهم السلام وجود دارد و برخى از دانشمندان اهل سنت کتابهاى مستقلى درباره فضایل اهل بیت نوشته‌اند، مانند کتاب ینابیع المودة تالیف حنفى قندوزى و کتاب خصائص الامام على تالیف امام نسایى - یکى از مؤلفان صحاح سته اهل سنت -.

اهل سنت محبت اهل بیت پیامبرعلیهم السلام را شرط ایمان مى‌دانند و در روایات آنان بر این امر تاکید شده است که براى نمونه چند مورد از این روایات نقل می شود:

1 - زمخشرى از مفسران اهل سنت مى‌گوید: «هنگامى که آیه مودت "قُلْ لااَسْئَلَکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاَّ المَوَدَّةَ فىِ القُربى" ؛[1]- بگو اى رسول ما که اجر و پاداشى جز دوستى نزدیکان را از شما نمى‌خواهم - نازل شد از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم پرسیدند چه کسانى مودت و دوستى آنان بر ما واجب شده است؟ فرمود: على و فاطمه و فرزندان آن دو».

2 - همچنین زمخشرى روایاتى را نقل مى‌کند که در آنها پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم مردم را به محبت اهل بیت‌ علیهم السلام فراخوانده است از جمله: « مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ شَهیداً ألا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ مَغْفُوراً له »؛[2] هرکس بر محبت آل محمد بمیرد، شهید و آمرزیده مرده. چنین کسى با ایمان کامل و بر سنت و جماعت از دنیا رفته است.

3 - در صحیح مسلم روایت شده است که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمود: « اِنّى تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَیْنِ اَوَّلهما کِتابُ اللَّهِ فیهِ الهُدى وَ النُّور فَخِذُوُا بِکِتابِ اللَّهِ وَ اسْتَمْسِکُوا بِه قالَ وَ اَهْلِ بَیْتى أذَکِّرُکُم اللَّهَ فى اَهْلِ بَیْتى أذَکّرُکُم اللَّه فى اَهلِ بیتى...» ؛[3] من دو گوهر گرانبها در میان شما مى‌گذارم، یکى کتاب خدا که نور و هدایت‌گر است پس چنگ زنید به آن و عمل کنید، و اهل بیتم. توجه مى‌دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم، توجه مى‌دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم....

خلاصه این که روایات فراوانى در بیان مناقب و فضایل اهل بیت در کتابهاى روایى و حدیثى اهل سنت آمده است که نیازى به یادآورى همه آنها نیست و تنها حدیث ثقلین که از نظر سند و دلالت مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است درباره فضایل اهل بیت کافى است. بویژه با تأکید و اصرارى که درباره اهل بیت فرموده و سه‌ بار هشدار داده است.[4]

در پایان توجه به چند نکته لازم است:

1 - در تاریخ آمده است که گروه خوارج و نواصب دشمن حضرت على‌علیه السلام بوده‌اند و احیاناً برخى از افراد و گروههاى دیگر را هم تحت تأثیر خود قرار داده و روحیه انکار یا کتمان نسبت به فضایل حضرت على‌علیه السلام و فرزندان آن حضرت، در برخی به وجود آورده‌اند اما نباید عموم برادران و خواهران اهل سنت با آنها اشتباه شوند.

2 - برخى از اهل سنت همسران پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را نیز در زمره اهل بیت مى‌دانند اما عده‌اى از آنان همانند شیعه اعتقاد دارند اهل بیت پیامبر - که در روایات مشخص شده است - شامل آنان نمى‌شود چون رابطه خویشاوندی همسر با طلاق فسخ می شود، اما خویشاوند نسبى و اولاد قابل جدا شدن نیست. و در این مورد به حدیث کسا استدلال شده است.

3 - اهل سنت برخلاف شیعه ائمه اهل بیت ‌علیهم السلام را معصوم نمى‌دانند.

4 - اهل سنت معتقد به انتخاب ائمه اهل بیت‌ علیهم السلام از سوى خداوند به عنوان جانشینان پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم نیستند.

    برگرفته از کتاب پاسخ به پرسش ها از دیدگاه تشیع و تسنن
    پی نوشت:
  • [1] . سوره شورى، آیه 23.
  • [2] . تفسیر کشاف، ج 3، ص 467، ذیل آیه مودت (شورى/23).
  • [3] . صحیح مسلم، باب فضایل على بن ابیطالب رضى‌اللَّه عنه (صحیح مسلم با شرح نووى طبع بیروت) ج15 و 16.
  • [4] . برای اطلاع بیشتر ر . ک : ینابیع الموده ، خصائص الامام علی و سایر کتاب هایی که توسط نویسندگان اهل سنت درباره اهل بیت نگاشته شده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
Powered by TayaCMS