دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد

No image
آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه نشین کردن مراجع هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، ‌حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در جمع روزه‌داران حرم حضرت معصومه(س) در واکنش نسبت به برخی انتقادها و موضع‌گیری‌ها علیه مراجع تقلید گفت: کسانی‌که به دنبال خانه‌نشین کردن مراجع شیعیان هستند، این آرزو را به گور خواهند برد.
وی وجود عالمان دینی و مراجع تقلید را برای جامعه اسلامی نعمت الهی دانست و افزود: مراجع تقلید و عالمان دینی مدافعان اسلام، نظام و مردم هستند و به همین دلیل عده‌ای به دنبال خانه‌نشین کردن آنان هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بسیاری از جوانان این کشور، خون خود را به نظام و انقلاب هدیه کرد‌ه‌اند، مراجع تقلید هرگز در برابر این خون‌ها و دفاع از حقوق مردم و اسلام سکوت نخواهند کرد.
وی با بیان این که برخی تقلید را کورکورانه می‌دانند، اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که تقلید به معنای عمل کورکورانه است در حالی که تقلید از مراجع به معنای رجوع به کارشناس، متخصص در دین و رجوع به فرد آگاه است، مثل این که فرد بیماری برای درمان خود به پزشک مراجعه می‌کند و هرگز بیمار بدون تخصص پزشکی نمی‌تواند خود را درمان کند، مقلّد نیز بدون تقلید نمی‌تواند به احکام عمل کند.
مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: گروهی ادعا می‌کنند می‌توانند بدون تقلید به احکام الهی عمل کنند، اما؛ هرکسی که به این جایگاه و درجه اجتهاد رسیده است و می‌تواند از منابع قرآنی و روایی، به احکام عمل کند، تقلید بر او حرام است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که راستگویی و صداقت از امور مهم زندگی بشری است، تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات جامعه دروغ‌گویی است که اگر مردم به دولت یا دولت به مردم دروغ گوید، شیرازه کشور متلاشی خواهد شد.
وی نقش زبان را در حفظ ایمان بسیار مهم دانست و افزود: باید کانون خانواده با صدق و راستگویی استوار شود؛ زیرا زمانی که زبان انسان به درست سخن گوید، ایمانش مستحکم می‌شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: اصلاح زبان مقدمه اصلاح دل و ایمان است؛ زیرا بسیاری از گنا‌هان به سبب زبان صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: زبان هم آتش‌آور کانون خانواده و هم خاموش کننده آتش است، اگر به درستی هدایت شود، بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS