دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بازکاوی علل جنگ های رسول خدا (ص) با یهودیان مدینه (2)

حمله به بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه عنوان مقالاتی است که در یکی از سایت‌های ضد دینی انتشار یافته است.
بازکاوی علل جنگ های رسول خدا (ص) با یهودیان مدینه ʂ)
بازکاوی علل جنگ های رسول خدا (ص) با یهودیان مدینه (2)

علل برخورد رسول خدا(ص) با بنی قینقاع

مقدمه

حمله به بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه عنوان مقالاتی است که در یکی از سایت‌های ضد دینی انتشار یافته است. ما در بخش قبل تحت عنوان « ویژگی‌های قوم یهود و اقدامات ناشایست آنها در زمان پیامبر(ص) » مطالبی در این خصوص ذکر کردیم. در این بخش به اولین گروه از یهودیان مدینه(قبیله بنی‌قینقاع) که پیامبر با آنها برخورد کردند، می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم به اشکالاتی که در این خصوص و به نحوه عملکرد پیامبر و مسلمانان وارد است، پاسخ گوییم. در مقالات بعدی به علل برخورد رسول خدا(ص) با بنی‌نضیر و سپس به علل برخورد رسول خدا(ص) با بنی‌قریظه اشاره می‌کنیم. قبل از این که به علل برخورد رسول خدا(ص) با یهودیان بپردازیم لازم است ابتدا به پیمان نامه‌ای که آن حضرت با آنها بسته اشاره کنیم. در واقع یهودیان با شکستن همین پیمان‌نامه سبب شدند پیامبر با آنها برخورد کند.

پیمان نامه پیامبر با یهود مدینه

این پیمان‌نامه که به صورت خصوصی بین رسول خدا(ص) و سه قبیله معروف یهودی مدینه بسته شده بدین شرح است:

قال علیّ بن إبراهیم بن هاشم: و جاءته الیهود - قریظة و النضیر و القینقاع - فقالوا: یا محمد إلى ما تدعو؟... «علی بن ابراهیم نقل می‌کند یهودِ بنی‌قریظه و بنی‌نضیر و بنی‌قینقاع نزد پیامبر آمده گفتند: مردم را به چه چیز فرا می‌خوانی؟ پیامبر فرمود: به گواهی دادن به توحید و رسالت خودم. من کسی هستم که نامم را در تورات می‌یابید و علمایتان گفته‌اند که از مکه ظهور می‌کنم و به این حره کوچ می‌کنم... عالمی از شما که از شام آمده بود، گفت:... پیامبری در این حره مبعوث می‌شود که از مکه ظهور کرده است و به اینجا مهاجرت می‌کند او آخرین فرستاده خدا و افضل آنان است. بر الاغ سوار می‌شود... بین شانه‌هایش مهر نبوت است... یهودیان گفتند: آنچه گفتی شنیدیم. اکنون آمده‌ایم با تو صلح کنیم که به سود یا زیان تو نباشیم و کسی را علیه تو یاری نکنیم و متعرض یارانت نشویم. تو هم متعرض ما و دوستانمان نشوی. تا ببینیم کار تو و قومت به کجا می‌انجامد. پیامبر پذیرفت و میان آنان قراردادی نوشته شد که یهود نباید علیه پیامبر یا یکی از یارانش به زبان، دست، اسلحه، مرکب، نه در پنهانی و نه در آشکار، نه در شب و نه در روزی اقدامی انجام دهد و خداوند بر این پیمان گواه است. پس اگر یهود این تعهدات را نادیده بگیرد، رسول خدا(ص) می‌تواند خون ایشان را بریزد، زن و فرزندانشان را اسیر و اموالشان را به غنیمت بگیرد». آنگاه برای هر قبیله نسخه‌ای جداگانه تنظیم شد. مسئول پیمان بنی‌نضیر "حیی بن اخطب"، مسئول پیمان بنی‌قریظه "کعب بن اسد" و مسئول پیمان بنی‌قینقاع "مخیریق" بود.[1] بدون شک علت مجازات بنی‌قینقاع و پس از آن بنی‌نضیر و بنی‌قریظه، در واقع استناد به همین پیمان‌نامه بوده است. شکی نیست که پیمان‌نامه پیامبر با یهود در همان سال‌های آغازین هجرت بوده است، چرا که در این پیمان‌نامه آمده است: یهود نزد پیامبر آمدند و از دعوتش پرسیدند. پیداست که این برخورد از اولین برخوردهای آنها با پیامبر بوده است. علاوه بر اینکه "مخیریق" که طرف قرارداد بنی‌قینقاع معرفی شده است، در همان اوایل هجرت پیامبر ایمان آورد و در اُحد به شهادت رسید.[2]

بنی‌قینقاع

یهودیان بنی‌قینقاع از قبایل قدرتمند مدینه بودند. آنها هیچ‌گونه کِشت و زرعی نداشتند، کارشان زرگری و صنعت‌گری بود.[3]

همانگونه که اشاره شد، یهودیان بنی‌قینقاع به همراه دو قبیله بنی‌قریظه و بنی‌نضیر با رسول خدا(ص) پیمان عدم تعرض بسته بودند. اما آنها اولین گروه از یهودیان بودند که با اقداماتی نسنجیده این پیمان را نقض کردند. آنها انتظار داشتند که مسلمانان در جنگ بدر شکست بخورند. محمد بن سعد می‌نویسد: «بنی‌قینقاع ابتدا با پیامبر پیمان بستند، ولی چون داستان بدر پیش آمد، حسد و کینه خود را آشکار ساختند و عهد و جوانمردی را نادیده گرفتند.[4] صالحی شامی نیز می‌نویسد: «اولین گروه از یهودیان که نقض عهد کردند و ستم‌گری و حسد خویش را اظهار کردند، بنی‌قینقاع بودند. آنها آن پیمانی را که با رسول خدا(ص) بسته بودند را شکستند....»[5] مقریزی نیز حسادت از پیروز‌ی پیامبر در بدر را، علت سرکشی و نقض عهد بنی‌قینقاع می‌داند.[6] با پیروزی مسلمانان بر قریش، کعب بن اشرف بر قریش گریه کرد. او می‌گفت: با این شکست زیر زمین بهتر از روی آن است.[7]

در منابع آمده است: وقتی پیامبر از نبرد بدر بازگشت، یهود سرکشی کردند و پیمانی را که میان ایشان و رسول خدا(ص) بود را شکستند، پیامبر در بازار بنی‌قینقاع حاضر شد و در جمع آنان فرمود: شما می‌دانید من پیامبر خدا هستم، پس قبل از اینکه حادثه‌ای مانند حادثه بدر برای شما پیش آید، اسلام آورید و مراقب باشید. یهودیان گفتنند: ای محمد به آنچه به قوم خود در بدر انجام دادی مغرور مشو که آنان مرد جنگ نبودند و اگر ما به جنگ تو آییم خواهی دید که جنگ‌جویانی مانند ما نیست.[8] یوسفی غروی در این رابطه می‌نویسد: «دعوت پیامبر از بنی‌قینقاع هم انذار بود و هم تبشیر. انذار به جنگی مثل جنگ بدر و تبشیر به اینکه اگر اسلام را بپذیرند، «الاسلام یجب ما قبله» اسلام گذشته را جبران می‌کند.[9] پیامبر با این سخنرانی در واقع با آنها اتمام حجت کرد. اما بنی‌قینقاع به جای عذر خواهی و جبران نادانی‌های گذشته با سخنان خویش آمادگی خود را برای جنگ اعلام کردند. یهود بنی‌قینقاع در قلعه‌های خویش مستقر شدند و آماده جنگ گردیدند؛ اما چرا آنها از قلعه‌های خویش پایین نیامدند و رو برو با مسلمانان نجنگیدند؟ در جواب این پرسش باید گفت: همانگونه که بیان شد آنها در ابتدا منتظر کمک یهود و منافقان بودند. "عبدالله بن اُبی" به آنها وعده کمک داده بود. اما محاصره قلاع بنی‌قینقاع موجب شد عبدالله و دیگران نتوانند به کمک آنها بشتابند.[10]

حادثه‌ای که درگیری بین مسلمانان و بنی‌قینقاع را حتمی کرد، اهانت آنها به زن مسلمان و پس از آن کشتن یکی از مسلمانان بود. مورخان نوشته‌اند یکی از زنان مسلمان به بازار بنی‌قینقاع آمد و برای خرید زیور یا تعمیر جواهرات خویش نزد مردی یهودی نشست. عده‌ای از یهودیان چون زن روپوشی بر صورت انداخته بود، از او خواستند که روپوش را کنار بزند. اما زن امتناع کرد.[11] مردی از یهود بنی‌قینقاع آمد و بدون اینکه آن زن متوجه شود، پشت سرش نشست و دامن او را به پشتش گره زد. وقتی آن زن برخواست بدنش برهنه و نمایان شد. یهودیان از این کار خندیدند. مردی از مسلمانان آن مرد یهودی را کشت. بنی‌قینقاع جمع شدند و مرد مسلمان را کشتند، پیمان با پیامبر را شکسته و اعلان جنگ کردند.[12] این اقدام که در راستای اقدامات فتنه‌انگیزانه سابق بود، مسلمانان را فوق‌العاده عصبانی کرد.

علت پیمان شکنی

برخی از منابع، تحریک و تهدید قریش را، علت پیمان‌شکنی یهود ذکر کرده‌اند. «کفار قریش بعد از جنگ بدر به یهود، نامه نوشتند که شما اهل سلاح و دژها هستید. یا باید با محمد جنگ کنید و یا این که ما هر بلایی توانستیم به سرشما می‌آوریم. «او لنفعلن کذا و کذا» وقتی این نامه به یهود رسید، بنی‌نضیر تصمیم به غدر گرفتند.[13]

سید جعفر مرتضی می‌نویسد: «به احتمال زیاد این نامه برای همه یهودیان نوشته شده است و اولین گروهی که تصمیم به غدر گرفتند، بنی‌قینقاع می‌باشند. چون نامه پس از جنگ بدر نوشته شده و بنی‌قینقاع هم پس از جنگ بدر تصمیم به پیمان‌شکنی گرفتند. قضیه بنی‌نضیر هم درسال 4 هجری اتفاق افتاده است. [14]

علت حمایت "عبدالله بن ابی" از یهود

بدون شک علت حمایت عبدالله از بنی‌قینقاع دل‌رحمی او نبوده است. عاملی که سبب این حمایت شده، پیمانی است که بین خزرج (قبیله‌ای که عبدالله جزء آن بود) و بنی‌قینقاع قبل از مسلمان شدن آنها وجود داشته است. سایر مسلمانان و هم قبیله‌ی عبدالله، به خاطر اسلام از هر پیمانی که در جاهلیت داشتند، دست کشیدند؛ اما عبدالله این کار را نکرد. به نظر می‌رسد عبدالله چندان به اسلام و قدرت مسلمانان امیدوار نبود. او می‌گفت: «اینها در جاهلیت به ما خدمت کرده‌اند. ما را از احمر و اسود نگه داشته‌اند. و من از گردش روزگار می‌ترسم.»[15]

دوستی با یهود با این ویژگی‌ها مورد مذمت قرآن‌کریم قرار گرفته است. در این رابطه آیه51 سوره مائده نازل شد:[16]

«أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‌ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمین‌»[17]

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، یهود و نصارى‌ را دوستانِ [خود] مگیرید [که‌] بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند. و هر کس از شما آنها را به دوستى گیرد، از آنان خواهد بود. آرى، خدا گروه ستم گران را هدایت نمی کند.

مفسران در بیان مصداق آیه مذکور به عبدالله بن ابی اشاره دارند.[18]

حاصل سخن:

اولین گروهی که به طور رسمی پیمان خویش را با پیامبر شکستند، یهودیان بنی‌قینقاع بودند. آنان پس از جنگ بدر، سرکشی خویش را آغاز کردند. پیامبر آنان را انذار کرد و از آنها خواست دست از تحریکات خویش بردارند، اما آنها با اهانت به یکی از زنان مسلمان و کشتن یکی از مسلمانان رسما به پیامبر اعلام جنگ دادند. پیامبر نیز آنان را محاصره و سپس تبعید کرد.

    کتابنامه
  • 1. قرآن کریم
  • 2. نهج البلاغة
  • 3. بلاذری، احمد بن یحیی؛ انساب الاشراف، بیروت، دار الفکر، 1417ه.ق،اول.
  • 4. واقدی، محمد بن عمر؛ المغازی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، 1369.
  • 5. طبرسی،فضل بن حسن؛ اعلام الوری باعلام الهدی، تهران، اسلامیه،1390.
  • 6. صادقی،مصطفی؛ پیامبر و یهود حجاز، قم، دفتر تبلیغات، 1382،اول.
  • 7. عسقلانی، ابن حجر؛ الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1415 ه.ق، اول.
  • 8. صالحی شامی، محمد بن یوسف؛ سبل الهدی و الرشاد، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1414ه.ق.
  • 9. سیوطی، جلال الدین؛ لباب النقول، بیروت، دار الکتب العلمیه، بی‌تا.
  • 10. طبرسی، فضل بن حسن؛ مجمع البیان، بیروت، موسسه الاعلمی، 1415ه.ق.
  • 11. محمد بن سعد؛ الطبقات الکبری، بیروت، دارصادر، بی‌تا.
  • 12. ابن سید الناس؛ عیون الاثر، بی‌جا، موسسه عز الدین، 1406ه.ق.
  • 13. مقریزی، احمد بن علی؛ امتاع الاسماع، بیروت، دار الکتب العلمیه،1420ه.ق ،اول.
  • 14. ابن هشام؛ السیره النبویه، مکتبه محمد علی صبیح و اولاده، بی‌جا، 1383.
  • 15. یوسفی غروی، محمد هادی؛ موسوعه التاریخ الاسلامی، قم، مجمع الفکر الاسلامی،1417ه.ق. اول.
  • 16. صنعانی، عبدالرزاق؛ المصنف، بی جا، المجلس العلمی، بی تا.
  • 17. سجستانی، ابی‌داوود؛ سنن ابی داود، بیروت، دارلفکر، 1410ه.ق، اول.
  • 18. طبری، محمد بن جریر؛ تاریخ الطبری، بیروت، موسسه الاعلمی، بی‌تا.
  • 19. ابن کثیر، اسماعیل؛ البدایه والنهایه بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1408ه.ق.
  • 20. ابن کثیر، اسماعیل؛ تفسیر ابن کثیر، بیروت، دار المعرفه، 1412ه.ق.
  • 21. عاملی، سیدجعفرمرتضی؛ الصحیح من سیره النبی الاعظم، بیروت، دار الهادی، 1415ه.ق،چهارم.
  • 22. طوسی، محمد بن حسن؛ التبیان، بی‌جا، مکتب العلام الاسلامی، 1409ه.ق،اول.
    پی نوشت:
  • [1] .اعلام الوری باعلام الهدی، ج1، ص 157-158، هر چند این پیمان نامه ابتدا در این منبع ذکر شده اما ادله فراوانی بر تائید مواد این پیمان نامه در منابع دست اول وجود دارد. جناب آقای صادقی در کتاب «پیامبر و یهود حجاز» به خوبی به این شواهد اشاره کرده است. (پیامبر و یهود حجاز، ص72 تا 74) .
  • [2] .الاصابه فی تمییز الصحابه، ج6، ص46، و الطبقات الکبری ج1، ص502.
  • [3] .المغازی، ج1، ص 179 و انساب الاشراف، ج1، ص309 .
  • [4] .الطبقات الکبری، ج2 ، ص28.
  • [5] .سبل الهدی و الرشاد،ج4، ص 179.
  • [6] .امتاع الاسماع، ج8 ، ص346.
  • [7] .الطبقات الکبری،ج2، ص32.
  • [8] .تاریخ الطبری، ج2، ص172 و السیره النبویه،(ابن هشام)، ج2، ص393 .
  • [9] .موسوعه التاریخ الاسلامی، ج2 ، ص302.
  • [10] .المغازی، ج1، ص 369.
  • [11] .السیره النبویه،(ابن هشام)ج2، ص561 و البدایه والنهایه، ج4، ص5.
  • [12] .السیره النبویه،(ابن هشام)، ج2، ص 561 و عیون الاثر، ج1، ص 385 .
  • [13] .سنن ابی داوود، ج 2، ص33 و فتح الباری، ج 7 ، ص 255 و المصنف، ج 5 ص 359.
  • [14].الصحیح من سیره النبی الاعظم، ج6، ص 59 .
  • [15] .السیره النبویه،(ابن هشام)، ج2، ص562 و فتح الباری، ج7، ص256.
  • [16] .السیره النبویه،(ابن هشام)، ج2، ص563 و تفسیر ابن کثیر، ج2، ص72 .
  • [17] .قرآن کریم، سوره مائده، آیه 51.
  • [18] .التبیان، ج3، ص551 و مجمع البیان، ج3، ص354.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

بازکاوی علل جنگ های رسول خدا(ص) با یهودیان مدینه ʁ)

بازکاوی علل جنگ های رسول خدا(ص) با یهودیان مدینه (1)

در یکی از سایت‌های اینترنتی و ضددین، به نوع برخورد پیامبر(ص) با یهودیان مدینه اعتراض شده است. به منظور پاسخ به ایرادهایی که در این خصوص گرفته شده ما در چهار بخش و در واقع در چهار مقاله مجزا ابتدا به « ویژگی‌های قوم یهود و اقدامات ناشایست آنها در زمان پیامبر(ص) »،سپس به «علل برخورد رسول خدا(ص) با قبیله بنی‌قینقاع»و بعد به «علل برخورد رسول خدا(ص) با بنی‌نضیر» و سرانجام به «علل برخورد رسول خدا (ص)با بنی‌قریظه» می‌پردازیم.
بازکاوی علل جنگ های رسول خدا (ص) با یهودیان مدینه ʃ)

بازکاوی علل جنگ های رسول خدا (ص) با یهودیان مدینه (3)

حمله به بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه عنوان مقالاتی است که در یکی از سایت‌های ضد دینی انتشار یافته است.
باز کاوی علل جنگ های رسول خدا(ص) با یهودیان مدینه ʄ)

باز کاوی علل جنگ های رسول خدا(ص) با یهودیان مدینه (4)

حمله به بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه عنوان مقالاتی است که در یکی از سایت‌های ضد دینی انتشار یافته است.
سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) ⠕ جلدي)

سلسله کتب موسوعه كلمات الرسول الاعظم (ص) (15 جلدي)

پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) روح همه انبياء اولياء و شهدا بوده و جان اين جهان است. شريعت او كامل ترين و جامع ترين شريعت ها و در بردارندة همة جنبه هاي فردي و اجتماعي آنان مي باشد، از اين رو چون خود، اعظم رسولان است شريعت او نيز اعظم شرايع است و سيره هاي رفتاري و سلوك هاي فردي و اجتماعي او آيينة تمام نماي انبياي الهي است و سخنان او پيام رسان عظيم ترين مفاهيم الهي و راهنماي كمال و سعادت براي انسان ها است؛ فهم سخنانش انسان ها را از ظلمت ها جهل به نور هدايت مي كشاند و فرموده هايش با فطرت انسان ها هموار بوده و به دل و جان آنها روح عبوديت و ذكر حق القا مي كند.

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʂ) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʃ) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (3) گرایش اختیاری ایرانیان به اسلام

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʄ) علی(ع) و رابطه او با خلفا

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (4) علی(ع) و رابطه او با خلفا

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʈ) اهداف اعراب از حمله به ایران ʂ)

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (8) اهداف اعراب از حمله به ایران (2)

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS