دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به مراحل مبارزه حضرت ابراهیم (ع) با بت پرستان پرداخت و گفت: حضرت ابراهیم (ع) ابتدا شروع به کار فرهنگی و عقلانی کرد و ثابت کرد که بت‌پرستی کاری بیهوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی یادآور شد: حضرت ابراهیم (ع) در پی از بین بردن و ریشه کن کردن فرهنگ و اندیشه بت پرستی بود.
مکارم شیرازی در ادامه وجدان بشر را از مهمترین و موثرترین عوامل بازدارنده در برابر ظلم و ستم دانست و بیان کرد: اگر جایگاه وجدان را در وجود خود حفظ کنیم، بهترین قاضی خواهد بود و با بیداری وجدان‌ها جامعه به سوی سعادت می‌رود و نیازی به دادگاه‌های عریض و طویل نداریم.
وی افزود: کسی که بمب اتم را بر روی مردم ژاپن انداخت و باعث مرگ بیش از 150 هزار نفر شد، به‌واسطه سرزنش‌های وجدان خود دیوانه شد و عاقبت نیز خودکشی کرد.
مکارم شیرازی در پایان با گرامیداشت میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، ائمه (ع) را بزرگترین الگوی انسان‌ساز جوامع بشری دانست.
این مرجع تقلید ادامه داد: ائمه اطهار (ع) همگی دارای شجاعت، سخاوت،حلم، علم و... بودند اما در هر کدام از آنها به تناسب زمان یکی از این صفات حسنه بروز و ظهور ویژه‌ای داشت.
مکارم شیرازی یادآور شد: اگر حلم و بردباری را از حضرت امام حسن مجتبی (ع) یاد بگیریم، دنیا گلستان می‌شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

علم و ادراک و نحوه تشکیل آن

این مقاله با قبول موجودات جهان به عنوان موجودات عینی و واقعی و با قبول اینکه اشیا در فردیت خویش دارای تشخّص و تعیّن هستند و به عنوان اموری خارجی قلمداد می‌شوند، و همچنین با قبول اینکه آنچه ما ادراک می‌کنیم همانی است که در خارج وجود دارد، به تبیین مراحل ادراک و ایجاد علم می‌پردازد.

پر بازدیدترین ها

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

نقدی بر مبانی واصول نظری عرفان کیهانی

یکی از مباحثی که درحوزه فکر و اندیشه درجامعه کنونی ما مطرح است، بحث ظهور و بروز جریان‌های شبه عرفان یا عرفان‌های کاذب و یا عرفان‌های منهای خدا و شریعت است.
نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

نقدی براصول و مبانی عرفان کیهانی

در بخش اول این مطلب نقدهایی بر مبانی و اصول عرفان کیهانی شامل ناممکن بودن عبادت خداوند و همچنین عدم امکان شناخت خدا و عشق و محبت به خداوند مطرح شد.
تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

تقلید معقول با شعور شهروندی تعارضی ندارد-قسمت اول

پرسش‌های بنیادین انسان درباره جهان هستی و چگونگی تفسیر آن، تاریخی به درازای اندیشه بشری دارد.
No image

پیشرفت علمی (Scientific progress)

کار نظریه پیشرفت علمی فقط این نیست که به تشریح و توصیف نمونه‌ها و الگوهایی بپردازد که علم به واقع از آنها پیروی کرده است، بلکه باید ارزش‌ها یا اهدافی را مشخص سازد که بتوانیم آنها را به عنوان شاخص‌هایی برای تعیین "علم خوب" به کار گیریم. علاوه بر این، به سبب همین پیشرفت علمی است که جامعه‌ی علمی به کار خویش افتخار می‌ورزد و خود را نمونه‌ی بی‌رقیب عقلانیت نهادینه شده می‌داند.
Powered by TayaCMS