دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خروج یمانی

No image
خروج یمانی

نویسنده : محمد محسن مرداني

كلمات كليدي : يماني، سفياني، خروج، خراساني، خسف

یمانی مردی است به نام حسن یا حسین[1] که از فرزندان زید ابن علی[2] و از شیعیان امیر المومنین است[3] و از صنعای یمن خروج کرده[4] و با سفیانی و خراسانی در یک روز و یک ماه و یکسال قیام می­کند و قیام آنها همچون دانه های گردنبند پشت سر هم و منظم خواهد بود و در هر طرفی بدی و سختی هست و بیچاره کسی که با آنها در افتد و در بین آنها هیچ گروهی راست­تر از یمانی نیست و هنگامی­ که او قیام کند فروختن اسلحه برای مردم و هر مسلمانی ممنوع است. هر گاه یمانی قیام کرد به سوی او برو که پرچم او پرچم هدایت است و نباید مسلمانی با او مقابله کند. پس کسی که چنین کند اهل جهنم است. چرا که او به سوی حق و راه مستقیم دعوت می­کند.[5]

برای ظهور و قیام حضرت صاحب الامر پنج علامت حتمی وجود دارد. یکی از علائم حتمی ظهور ، طبق روایات ائمه معصومین علیهم السلام خروج یمانی می باشد[6] .

از مطالب ذکر شده در رابطه با یمانی چندین نکته به دست می­آید:

کمک به قیام:

اینکه گفته شده است که هر گاه یمانی قیام کرد به سوی او برو؛ منظور این نیست که حتما واجب باشد که بسوی او بروی بلکه استحباب را می­رساند و در واقع می­خواهد بفرماید اگر می­خواهی به سوی پرچمی بروی و عزم جنگیدن داری تا قبل از قیام حضرت، پرچم یمانی بهترین پرچمها است که تو را به سوی حضرت رهنمون است و الا می توانی جزو این سپاه نباشی و پس از ظهور، خود را به مکه برسانی و مستقیما جزو یاران حضرت بقیه الله(عج) باشی.

اجمال در روایت و رفع آن :

شاید دلیل اجمال روایت (منع فروش اسلحه در قصه یمانی) این باشد که حضرت بخاطر احتمال سوء استفاده کفار و منافقان از این گفتار آن را به صورت مجمل بیان کرده اند تا مسلمین در وقت و زمان خاص خودش بتوانند با تطبیق شرائط و احوال زمان بر حدیث، منظور امام(ع) را درک نمایند.

در احادیث فراوانی وارد شده است که هر کس از شما برای ظهور قائم(عج) اسلحه­ای را مهیا کند هر چند یک تیر باشد امید است همین که این نیت را داشته باشد حق تعالی او را از اصحاب و یاوران حضرتش قرار دهد.[7]

هدایت شده ترین پرچم در بین پرچمها :

اگر بخواهیم مقایسه ای بین پرچم یمانی و پرچم سفیانی داشته باشیم مسلم است که پرچم یمانی بهتر است لکن ممکن است روایت گفته باشد بین پرچمهای دیگری که در آن زمان در مقابل سفیانی و اعوان و انصارش بلند می­شوند نظیر پرچم خراسانی و ... اگر می­خواهید با سفیانی مقابله کنید پرچم یمانی هدایت شده­ترین پرچمها به سوی صاحبتان است و زیر پرچم یمانی بروید.

ممکن است یمانی خصوصیت خاصی نسبت به فرماندهان دیگر پرچمها داشته باشد که نسبت به آنها برتری داده شده است. مثل اینکه مستقیما از خود حضرت دستور بگیرد و یا اینکه برنامه ریزی­هایی که برای جنگ با سفیانی انجام می­دهد به نحو عالی و ماهرانه­تری باشد و... که به هر حال ائمه معصومین علیهم السلام این امر را بهتر می­دانند که به مسلمانان پرچم یمانی را توصیه می­کنند.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS