دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اثر جانشینی Substitution Effect

اثر جانشینی Substitution Effect
اثر جانشینی Substitution Effect

كلمات كليدي : اثر جانشيني، اثر كل، اثر درآمدي، تفكيك اثر جانشيني از درآمدي

نویسنده : احسان شریعتی نجف‌آبادی

اثر جانشینی تغییر میزان تقاضای مصرف‌کننده برای یک کالا، صرفاً به دلیل تغییر قیمت آن نسبت به قیمت دیگر کالاها به شرط ثابت بودن سطح درآمد واقعی یا مطلوبیت او است.[1]

اقتصاددانان برای تحلیل رفتار مصرف‌کننده، از خرد کردن رفتار مصرف‌کننده و ایجاد تغییرات در شرایط موجود، بهره می‌برند؛ تا بتوانند به تحلیل‌های قابل قبول‌تری برسند. به عنوان مثال؛ اگر تغییرات در میزان تقاضای مصرف‌کننده برای یک کالا فقط با تغییرات قیمت بررسی گردد(در صورتی که سطح درآمد واقعی وی ثابت فرض شود)، ما را به مؤلفه‌ای می‌رساند، که به آن اثر جانشینی می‌گویند. اثر جانشینی به ما می‌گوید، زمانیکه قیمت یک کالا کاهش می‌یابد، مصرف‌کننده، این کالا را جانشین سایر کالاهایی می‌کند، که قیمتشان ثابت ‌مانده و تغییری نکرده است. پس اثر جانشینی موجب افزایش تقاضا برای کالایی می‌گردد، که قیمتش کاهش یافته است. در واقع اقتصاددانان، در پی یافتن نیرویی هستند، که سبب افزایش تقاضا برای کالای جانشین‌شونده است؛ بدین وسیله توانستند اثر جانشینی را تفکیک کنند.

اثر جانشینی برای انواع کالاها

اثر جانشینی برای کالاهای نرمال، پست و گیفن، حالتهای متفاوتی دارد. در اینجا این موضوع را برای کالای نرمال بررسی می‌کنیم.

مصرف‌کننده برای انتخاب کالای نرمال، با دو مؤلفه سر و کار دارد: اول  منحنی‌های بی‌تفاوتی؛ که وی با توجه به مطلوبیت‌ها و سلیقه، با بی‌نهایت منحنی بی‌تفاوتی به صورت زیر مواجه است:

لازم به ذکر است که بررسی اثر جانشینی از روش مطلوبیت نیز امکان‌پذیر است.

دوم محدودیت بودجه؛ که بیانگر قدرت مانور مالی مصرف‌کننده است. مصرف‌کننده در نقطه تلاقی منحنی‌های بی‌تفاوتی و خط بودجه اقدام به مصرف می‌کند.

منحنی‌های بی‌تفاوتی  

اگر قیمت کالایY  تغییر یابد، خط بودجه جدید حاصل می‌گردد. خط بودجه جدید، بیانگر تغییر قدرت مانور مصرف‌کننده است. این تغییر خط بودجه، باعث تغییر در نقطه تعادل می‌گردد. نقطه تعادل جدید همراه با مصرف تغییر یافته است، تمام تغییری که برای مصرف پدید می‌آید، بیانگر اثر کل است. اثر کل به دو اثر جانشینی و اثر درآمدی تفکیک می‌گردد. در شکل زیر با افزایش قیمت کالای Y ، خط بودجه ازAC  به  BCمنتقل گردیده است. یعنی نقطه تلاقی متناظر نقطهa  بر محورهای X و Y تبدیل به نقطه تلاقیb  شده است. در واقع اثر کل نمایانگر دو تغییر است؛ یک اثر درآمدی که بیانگر تغییر در درآمد بواسطه تغییر در قیمت است؛ یعنی با افزایش قیمت کالای Y در واقع درآمد مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند و دیگری تغییر در قیمت نسبی؛ با افزایش قیمت کالای Y قیمت نسبی این کالا نیز افزایش یافته است.

 

تفکیک اثر جانشینی از اثر درآمدی

چگونه می‌توان این دو اثر را از همدیگر تفکیک کرد؟ برای تفکیک، ابتدا درآمد را ثابت فرض می‌کنیم. با ثابت فرض کردن درآمد، می‌توان صرفا تغییر حاصل‌شده از تغییر قیمت را بررسی کرد. یعنی با افزایش قیمت و تغییر CA  به CB  با در نظر گرفتن درآمد ثابت، خط بودجه به MN تبدیل خواهد شدy یعنی CA بهMN . موازی بودن خط بودجه MN  و CA، نشان‌دهنده افزایش بودجه است؛ افزایش بودجه در واقع به خاطر پوشش دادن افزایش قیمت کالای Y است. و بیانگر این است که در صورت افزایش قیمت و  ثابت نگه‌داشتن درآمد، از نقطه تعادل a به نقطه تعادلT  منتقل می‌شویم. متناظر این دو نقطه بر محور Yها تأثیر جانشینی افزایش قیمت یا اثر جانشینی خواهد بود.[2] نقاط موجود بر منحنی‌های بی‌تفاوتی، نقاطی هستند که قابلیت جانشینی باهم در سطح رضایت یکسان را دارند؛ اینکه دو نقطه مورد نظر بر یک منحنی بی‌تفاوتی قرار می‌گیرند، بیانگر حالت جانشینی در شرایط تغییریافته خواهد بود[3].

تأثیرات خالص اثرات درآمدی و اثرات جانشینی، همواره موجب می‌شود تا مقدار خریداری‌شده در جهت عکس تغییر قیمت، از خود واکنش نشان دهد؛ اثرات درآمدی در کالاهای گیفن، عموما بزرگتر از اثرات جانشینی است.[4]

مقاله

نویسنده احسان شریعتی نجف‌آبادی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سوآپ Swap

سوآپ Swap

سوآپ در لغت به‌معنای معامله پایاپاى (ارز)، معاوضه، عوض کردن، مبادله کردن، بیرون کردن، جانشین کردن و اخراج کردن آمده و در اصطلاح، توافقی بین دو شرکت برای معاوضه جریان نقدی در آینده (با دو نوع پرداخت متفاوت از بدهی یا دارایی) است. قرارداد فوق تاریخ پرداخت و چگونگی محاسبه جریانات نقدی را که باید پرداخت شود مشخص می‌کند. معمولا محاسبه جریانات نقدی شامل ارزش‌های آتی یک یا چند متغیر بازار است. اولین قراردادهای سوآپ در اوایل دهه 1980 منعقد شدند. از آن زمان تاکنون بازار سوآپ رشد چشم‌گیری داشته است. در حال حاضر اکثر قراردادهای مشتقّات خارج از بورس به‌صورت سوآپ انجام می‌شود.
ابزار مشتقه Derivative Tool

ابزار مشتقه Derivative Tool

در برخی از قرارداها دارنده قرارداد، مجبور است یا این حق را دارد که یک دارایی مالی را در زمانی در آینده بخرد یا بفروشد. به‌جهت اینکه قیمت این‌گونه قرارداها از قیمت آن دارایی مالی مشتق می‌شود. از این‌رو این قرارداها را اوراق مشتقه می‌نامند.
بیمه Insurance

بیمه Insurance

یمه در زبان فرانسه Assurance، در انگلیسی Insurance و در زبان هندی و اردو "بیما" نامیده می‌شود. بنا به‌اعتقاد برخی، واژه بیمه از کلمه هندی بیما گرفته شده و به‌اعتقاد برخی دیگر، ریشه در زبان فارسی دارد و اصل آن همان "بیم" است؛ زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به‌سبب همین ترس و به‌منظور حصول تامین، عقد بیمه وقوع می‌یابد
ریسک Risk

ریسک Risk

ریسک، نوعی عدم اطمینان به آینده است که قابلیت محاسبه را داشته باشد. اگر نتوان میزان عدم اطمینان به آینده را محاسبه کرد، ریسک نیست؛ بلکه فقط عدم اطمینان است؛ به‌همین جهت به‌دلیل محاسبه مقداری عدم اطمینان در قالب ریسک می‌توان آن‌را مدیریت و کنترل کرد. ریسک در زبان چینیان نیز با دو علامت تعریف می‌شود که اولی به‌معنی خطر و دومی به مفهوم فرصت است
مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی Financial Engineering

مهندسی مالی شامل طراحی، توسعه، استقرار ابزارها و فرایند مالی و همچنین طراحی مجدد راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل موجود در مالی است. به‌عبارت دیگر مهندسی مالی عبارت از به‌کارگیری ابزارهای مالی برای‌ ساختاربندی مجدد پرتفوی (سبد سهام) مالی و تبدیل‌ آن به پرتفویی با خصوصیات مطلوب‌تر است. عجین شدن زندگی انسان با مسائل و پیچیدگی بازار و نهادهای پولی و مالی، نیاز جدی و مبرمی به دانشی خاص برای رفع‌ این نیازها به‌وجود آورده است.

پر بازدیدترین ها

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

نظريه رفتار مصرف‌کننده (تغييرات درآمد و قيمت)

در نظریه ذفتار مصرف کننده ما به دنبال کشف قوانین حاکم بر رفتار خانوارها هنگام مصرف کالا و خدکمات و یاعرضه عوامل تولید هستیم که از دو روش می توان این مطلب را توضیح داد: روش مطلوبیت و روش منحنی بی تفاوتی.
هزینه  Cost

هزینه Cost

واژه Cost در لغت به‌معنای هزینه و در اصطلاح اقتصاد نظری عبارتست از مجموع پرداخت‌هایی که یک واحد تولیدی برای سرمایه، زمین، کار و نیز مدیریت به‌عمل می‌آورد.
کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش قیمتی تقاضا Elasticity of Demand

کشش تقاضا، معیار سنجش واکنش تقاضا، برای کالایی مشخص، در برابر تغییرات قیمت است؛ به عبارت دیگر در مقابل چند درصد تغییر در قیمت فلان کالا، چه مقدار تغییر در مقدار فروش آن کالا ایجاد می‌گردد.
اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده ʌonsumer Surplus)

اضافه رفاه (مازاد) تولیدکننده (Consumer Surplus)

مازاد تولید کننده معیاری است که افزایش منفعت تولید کننده را در هر سطح تولیدی که سود موسسه حداکثر می شود را نشان می دهد. ممکن است چنین تصور شود مازاد اقتصادی همان سود اقتصادی است. اما اینطور نیست و مازاد تولید کننده بیش از سود اقتصادی است.
Powered by TayaCMS