دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انترنایسونالیسم INTERNATIONALISME

No image
انترنایسونالیسم INTERNATIONALISME

انترنايسوناليسم، ناسيوناليسم، ملي گرايي، جهان وطني، كمونيسم، لنين، بلشويك ، تزار

انترناسیونالیسم که در مقابل اصطلاح «ناسیونالیسم» یا ملی‌گرایی به کار می‌رود از واژه مرکب Inter - Nationaie به معنی «بین المللی» در زبان فرانسه گرفته شده و مجموعه معتقداتی را در بر می‌گیرد که بر اساس منافع مشترک ملت‌ها و اقوام مختلف جهان و امکان همکاری و همزیستی و اشتراک مساعی آنها تا سرحد از میان برداشتن مرزها و یکی شدن آنها قرار گرفته است. در زبان فارسی اصطلاح «جهان وطنی» را می‌توان معادل انترناسیونالیسم دانست ولی اصطلاح انترناسیونالیسم معانی وسیع‌تری را در بر می‌گیرد و حد و مرز آن در واژه جهان‌وطنی خلاصه نمی‌شود .

بعضی از ایدئولوژی‌ها و مکاتب سیاسی جهان بر مبنای انترناسیونالیسم قرار گرفته، که کمونیسم بارزترین نمونه آن است. لنین بنیانگذار حکومت شوروی، پس از استقرار کمونیسم در روسیه بارها به صراحت گفت که وظیفه کمونیست‌ها گسترش و اشاعه کمونیسم در سراسر جهان است و کار بلشویک‌های روسیه با استقرار کمونیسم در این کشور پایان نمی‌یابد. لنین در زمان حیات خود نتوانست کمونیسم را به خارج از قلمرو امپراتوری سابق تزارها صادر کند، ولی جانشینان او قریب به بیست کشور جهان را تحت سلطه مستقیم یا غیر مستقیم خود گرفتند و در سرکوب قیام مردم این کشورها بر ضد کمونیسم از مداخله مستقیم نظامی نیز فروگذار نکردند. فروپاشی شوروری و سقوط رژیم‌های کمونیستی در اروپای شرقی به دوران جهان گشایی کمونیسم خاتمه داده ولی ایدئولوژی‌های دیگری که مبتنی بر انترناسیونالیسم و فرو ریختن مرزهای ملی هستند هنوز نقش فعالی در گوشه و کنار جهان ایفا می‌کنند. البته در کنار انترناسیونالیسم مهاجم و متجاوز، انترناسیونالیسم مثبت و سازنده‌ای نیز وجود دارد که تعاون و همکاری بین المللی در چهار چوب سازمان ملل متحد و ارگان‌های وابسته به آن یا اشتراک مساعی در حل مساعی در حل مسائل مبتلی به تمام جهان مانند مسئله محیط زیست از آن جمله می‌باشد و بدیهی است با گسترش ارتباطات و وابستگی‌های روز افزون ملل جهان به یکدیگر توسعه این نوع همکاری‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS