دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایران گیت IRANGATE

No image
ایران گیت IRANGATE

كلمات كليدي : ایران گیت، واترگیت، ریگان، گروگان‌های آمریكائی، كنترا،لبنان، رابرت مك‌فارلین، پویندكستر، اولیور نورث

نویسنده : محمود طلوعی

نامی است که با تداعی نام رسوائی «واترگیت» بر رسوائی حکومت ریگان در رابطه با ایران داده شده و پس از گذشت سال‌ها از افشای آن هنوز مورد بحث مطبوعات و محافل سیاسی آمریکاست.

ماجرا به اختصار از این قرار است که دولت آمریکا در سال 1985 در دوران ریاست جمهوری ریگان برای جلب کمک و حمایت ایران در رهائی گروگان‌های آمریکائی در لبنان با ارسال اسلحه و لوازم یدکی مورد نیاز ارتش ایران در جنگ با عراق موافقت می‌کند و ریگان ضمن ارسال این سلاح‌ها به ایران هیئتی را نیز به ریاست «رابرت مک‌فارلین» رئیس پیشی شورای امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به تهران اعزام می‌نماید و یک جلد انجیل نیز با پیامی به خط خود برای فتح باب دوستی با ایران همراه وی به تهران می‌فرستد. از هیئت اعزامی آمریکا در ایران استقبال نمی‌شود و مک‌فارلین دست خالی به آمریکا باز می‌گردد. البته چندتن از گروگان‌های آمریکائی در لبنان در این فاصله آزاد می‌شوند، ولی انتظارات واقعی آمریکا برآورده نمی‌شود و افشای این ماجرا در آمریکا، به خصوص نقش خود رئیس جمهور در آن جنجال بزرگی برپا می‌کند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا در جریان تحقیقات دربارۀ این مسئله از «پویندکستر»(1) مشاور امنیت ملی ریگان و سرهنگ «اولیور نورث»(2) ‌که در این ماجرا نقش اصلی را به عهده داشته و همچین خود «مک‌فارلین» معلوم می‌شود که میلیون‌ها دلار سود حاصله از فروش اسلحه به ایران به طور غیرقانونی و برخلاف مصوبات کنگرۀ آمریکا برای شورشیان ضد دولتی نیکاراگوئه، که به «کنترا» معروف هستند ارسال شده است.

به همین جهت این رسوائی به ماجرای «ایران – کنترا» Iran – Contra هم معروف شده است.

مقاله

نویسنده محمود طلوعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS