دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باخمرا

No image
باخمرا

كلمات كليدي : باخمرا، امام حسن، ابراهيم بن عبدالله، بدر الصغري

باخَمرا، قریه‌ای‌ در عراق‌ میان‌ کوفه‌ و واسط واقع‌ بود. فاصلة آن‌ به‌ کوفه‌ نزدیک‌تر، و در 16 یا 17 فرسخى‌ شرق‌ این‌ شهر قرار داشت‌. امروزه‌ موقعیت‌ باخمرا را نمى‌توان‌ دقیقاً تعیین‌ کرد. این‌ نام‌ در زبان‌ آرامى‌ به‌ معنای‌ خم‌خانه‌ است‌.

شهرت‌ باخمرا به‌ سبب‌ جنگى‌ است‌ که‌ در آن‌جا میان‌ ابراهیم‌ بن‌ عبدالله‌ از نوادگان‌ امام‌ حسن‌ (علیه السلام‌)، و لشکر منصور خلیفه عباسى‌، روی‌ داد و به‌ «وقعه باخمری‌» معروف‌ است.‌ ابراهیم‌ هم زمان‌ با آغاز بنای‌ بغداد توسط منصور در بصره‌ قیام‌ کرد و پس‌ از بیعت‌ گرفتن‌ از مردم‌، بر شهر چیره‌ شد و با فرستادن‌ لشکریان‌ و عاملان‌ خود بر اهواز، فارس‌ و واسط نیز استیلا یافت‌ و پس‌ از آن‌ آهنگ‌ کوفه‌ کرد. در ذیقعدة 145 در باخمرا میان‌ او و لشکر عباسى‌ به‌ سرکردگى‌ عیسى‌ بن‌ موسى‌، جنگى‌ سخت‌ درگرفت‌. نخست‌ پیروزی‌ با سپاه‌ ابراهیم‌ بود، ولی با حمله مجدد گروهى‌ از لشکریان‌ عیسى‌، ابراهیم‌ بر اثر اصابت‌ تیری‌ درگذشت‌ و جمعى‌ از یارانش‌ در حدود400 تا 500 نفر که‌ از زیدیه‌ بودند، کشته‌ شدند. بدین‌گونه‌، این‌ نهضت‌ علوی‌ که‌ اساس‌ خلافت‌ عباسى‌ را سخت‌ به‌ مخاطره‌ افکنده‌ بود، درهم‌ شکست‌.

برخى‌ باخمرا را «بدر الصغری‌» خوانده‌اند. ابوحنیفه‌، امام‌ حنفیان‌ نیز که‌ به‌ پیوستن‌ به‌ قیام‌ ابراهیم‌ فتوا داده‌ بود، کشته‌ شدگان‌ در باخمرا را با شهدای‌ بدر برابر دانسته‌ است‌. به‌ این‌ ترتیب‌، ابراهیم‌ به‌ «قتیل‌ باخمرا» و «صاحب‌ باخمرا» مشهور شد. دعبل‌ خزاعى‌ در قصیده تائیه معروف‌ خود، به‌ قبر ابراهیم‌ در باخمرا اشاره‌ دارد. قبر ابراهیم‌ در سده 7قمری‌ زیارتگاه‌ مردم‌ بوده‌ است.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS