19 خرداد 1397, 5:18
قال علي (ع): «حق علي العاقل ان يضيف الي رأيه رأي العقلاء و يضم الي علمه علوم الحكماء» حضرت علي (ع) فرمودند: بر خردمند لازم است كه نظر خردمندان را بر نظر خويش بيفزايد و دانشهاي حكيمان را نيز به دانش خود ضميمه كند.(شرح غررالحكم و درر الكلم)
مشورت مشورت به معانى مختلفى آمده است؛ مانند: ظاهر كردن چيزى، خارج كردن عسل از كندو، زينت دادن و نصيحت كردن و نيز بهطور دو يا چندجانبه به رايزنى پرداختن و از رأى و نظر يكديگر سودجستن،[1] برخى نيز آن را به «استخراج رأى»[2] معنا كردهاند؛ و امروزه بيشتر در دو معناى اخير به كار مىرود. مشورت از اموری است که اهمیت آن را هر عقل سلیمی درک کرده و بر آن مهر تأیید میزند و هیچ کس نمیتواند مدعی شود که نیازمند رأی دیگران نیست، حتی رسول اکرم نیز در اداره امور جامعه و یا بعضی جنگها به رأی اطرافیان ترتیب اثر میدادند.[3] در حدیث مورد بحث که مخاطب آن خردمندان هستند برآنها لازم میداند که بر خرد خویش مغرور نشوند که این اول تباهی عقل و سفاهت محض است؛ لذا دستور به بهرهگیری از دریای معرفت عالمان و حکما میدهد که سبب اتصال عقل عاقل به دریای خردِ خردمندان خواهد شد و موج اندیشه را در ساحل سلامتی فرو خواهد نشاند. از اثرات مهم مشورت با صاحبان فکر و ایده میتوان به مواردی از جمله عدم پشیمانی در انتهای امور شناسایی ضعفها و روشن شدن تمام ابعاد و آشنایی با نقاط قوت اشاره نمود. به طور قطع اگر چند خرد در کنار هم مسئلهای را حل نمایند، نتیجهای بس بهتر و شیرینتر از خرد فردی حاصل خواهد شد؛ به همین جهت است که حضرت امیر(ع) میفرماید: «افْضَل النَّاسِ رَأياً مَنْ لا يَسْتَغْنى عَنْ رَأْىِ مُشيرٍ:[4] برترين مردم از نظر رأى و انديشه كسى است كه خود را از ديدگاه مشاور بىنياز نداند.» مشورت كن با گروه صالحان بر پيمبر امر «شاورهم» بران «امرهم شورى» بر اين بود كز تشاور سهو و كژ كمتر رود اين خردها چون مصابيح انور است بيت مصباح از يكى روشنتر است[5] در باب اهیمت این روش پسندیده همین بس که سورهای از قرآن کریم به این اسم نامگذاری شده است، و در خود این سوره در موارد متعددی از مشورت صحبت به میان آورده است؛ بهطور مثال در آیات 35 الی 40 این سوره در باب نشانههای افراد مؤمن، اهل مشورت بودن را در کنار اوصافی از قبیل اجتناب از کبائر و اقامه نماز میآورد.[6] یک نکته در باب مشورت این است که اگر عملی که با تکیه بر مشورت منجر به نتیجه دلخواه نشده، نباید انسان را از ماهیت مشورت دور نماید؛ بهطور مثال هر چند جنگ احد که مبتنی بر مشورت با دیگران در بیرون شهر انجام گرفت، ولی با شکست روبهرو شد، اما این مورد باعث انزجار پیامبر از مشورت نگردید که در قرآن کریم به این مورد به صراحت اشاره مینماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ:[7] به (بركت) رحمت الهى، در برابر آنان [=مردم] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مىشدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در كارها، با آنان مشورت كن! اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد.» در این آیه علاوه بر مشاوره، تکیه بر حاکمیت واحد و قاطع نیز وجود دارد؛ یعنی در عین مشورت و جمعآوری آراء قاطعانه نظر درست را انتخاب کن (اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن). [8] ویژگیهای مشاور در روایات اسلامی ویژگیهای متعددی برای مشاور شمرده شده است از جمله اینکه: 1. صاحب دانش و شایستگی باشد. 2. صاحب تجربه باشد زیرا تجربه به مثابه راهی خواهد بود که مشاور قبلا آن را پیموده است و به پستی و بلندی راه آشنایی کافی دارد. 3. صاحب تقوا و ترس از خداوند باشد زیرا این مورد مانع از مشورت باطل و کذب میشود.
[1] . معلوف، لویس؛ المنجد، تهران، اسماعیلیان، ص407. [2] . راغب اصفهانی، حسینبن محمد؛ مفردات فی الفاظ القرآن، ذیل واژه (شور). [3] . قرائتی، محسن؛ تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ج1، ص594. [4] . محدّث، جلال الدين؛ شرح غررالحكم و درر الكلم، تهران، دانشگاه تهران، ج 2، ص429. [5] . مولوی، مثنوی معنوی، ص391 . [6] . جمعی از نویسندگان زیر نظر آیة الله مکارم شیرازی، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ج2، ص461. [7] . سوره مبارکه آل عمران، آیه 159 [8] . قرائتی، محسن، تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ج10، ص36-37
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان