دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آدم ربائی قانونی ABDUCTION

No image
آدم ربائی قانونی ABDUCTION

آدم ربائی که تا اوائل سال 1992 یک جرم جنائی به شمار می‌آمد و جائی در فرهنگ سیاسی نداشت، با تصمیم مورخ 15 ژوئن 1992 (25 خرداد 1371) دیوانعالی کشور آمریکا به فرهنگ لغات و اصطلاحات سیاسی افزوده شده و از نظر آمریکائی‌ها، در مواردی که مصالح آمریکا ایجاب می‌کند یک عمل مشروع و قانونی است!

این رأی دیوان عالی کشور آمریکا، در نتیجۀ اعتراض دولت مکزیک به ربودن یک پزشک مکزیکی در خاک آن کشور و بردن وی برای محاکمه در آمریکا، صادر گردید. عالی‌ترین مرجع قضائی آمریکا با اکثریت 6 رأی در مقابل 3 رأی مخالف نظر داد که مقامات دولت آمریکا می‌توانند هر یک از اتباع خارجی را که مرتکب جرمی علیه منافع آمریکا یا اتباع آمریکا شده‌اند از هر نقطه‌ای از جهان ربوده و برای محاکمه به آمریکا ببرند. این حکم حتی کشورهائی را که آمریکا با آنها قراردادهائی دربارۀ استرداد مجرمین امضاء کرده، و مکزیک یکی از آن‌ها است، شامل می‌گردد.

این رأی دیوانعالی کشور آمریکا، که یکی از سه قاضی مخالف آن را وحشت انگیز و شرم آور خوانده، در محافل بین‌المللی و حتی کشورهای دوست و متحد آمریکا نیز با مخالفت‌های شدیدی روبرو شده و مطبوعات و مقامات رسمی کشورهای اروپای غربی آن را ناقض حقوق بین‌المللی خوانده‌اند. یک مجلۀ عربی نیز لیستی از کسانی که از نظر آمریکائی‌ها مرتکب جرائمی شده و باید در دادگاه‌های آمریکا محاکمه شوند، منتشر کرده و می‌نویسد پس از رأی اخیر دیوان‌عالی کشور آمریکا ممکن است اقداماتی برای ربودن آن‌ها به عمل آید. در این لیست نام عده‌ای از مقامات سابق ایرانی نیز که به نظر آمریکائی‌ها در گروگان‌گیری و عملیات تروریستی شرکت داشته‌اند دیده می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS