دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اتحادیۀ عرب ARAB LEAGUE

No image
اتحادیۀ عرب ARAB LEAGUE

اتحاديۀ عرب، مصر، عراق، عربستان سعودي،سوريه، اردن، يمن، فلسطين، دولت يهودي، مبارزه با اسرائيل

نویسنده : (تليخص)هیئت تحریریه سایت پژوه

اتحادیۀ عرب که اکنون بیست کشور عرب در آن عضویت دارند در سال 1944 با عضویت شش کشور مصر و عراق و عربستان سعودی و سوریه و اردن و یمن به وجود آمد. در نخستین کنفرانس شش کشور عربی که به دعوت دولت مصر در اسکندریه تشکیل شد نمایندگانی از اعراب فلسطین هم شرکت داشتند و هدف اتحادیه‌ نیز بیشتر مبارزه با فکر تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین بود. پس از تشکیل دولت اسرائیل و جنگ‌های اعراب و اسرائیل نیز اتحادیۀ عرب با هدف مبارزه با اسرائیل و احقاق حقوق فلسطینی‌ها به فعالیت خود ادامه داد، ولی با بروز اختلاف بین خود کشورهای عربی جلسات این اتحادیه بیشتر به بحث و گفتگو دربارۀ مسائل مورد اختلاف خود اعراب اختصاص یافت.

در سال 1979 به دنبال امضای قرارداد جداگانۀ صلح بین مصر و اسرائیل، مصر که خود بنیان‌گذار اتحادیۀ عرب بود از این سازمان اخراج شد و مقر اتحادیه از قاهره به تونس انتقال یافت. در سال 1989 مصر مجدداً به عضویت اتحادیه پذیرفته شد و با توجه به این واقعیت که در سیاست مصر نسبت به اسرائیل تغییری حاصل نشده است، پذیرش مجدد مصر را به عضویت اتحادیۀ عرب می‌توان به عنوان تعدیل سیاست اتحادیۀ عرب در قبال اسرائیل تلقی نمود.

اتحادیۀ عرب در جریان جنگ اخیر خلیج فارس نیز با بحران شدیدی روبرو شد و اجلاس سران اتحادیه با محکوم ساختن عراق در این جنگ، برای نخستین بار تجاوز کشورهای خارجی را به خاک یک کشور عربی مورد تأیید قرار داد، هر چند که این تجاوز خود پاسخی به تجاوز عراق به خاک یک کشور دیگر عرب بود.

بیست کشور عضو اتحادیۀ عرب عبارتند از: اردن، الجزایر، امارات متحدۀ عربی، بحرین، تونس، جیبوتی، سودان، سوریه، سومالی ، عربستان سعودی، عمان، فلسطین (سازمان آزادی بخش فلسطین)، قطر، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، مصر، موریتانی، یمن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خط تالوگ

No image

روش شناسی methodology

No image

سیاست خارجی

Powered by TayaCMS