دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارتش سرخ

No image
ارتش سرخ

ارتش سرخ، انقلاب بلشويكي، روسيه، تروتسكي، جنگ دوم جهاني، نيروهاي مسلح كشورهاي مستقل مشترك المنافع، لنين

نویسنده : محمود طلوعی

ارتش سرخ RED ARMY

عنوان ارتش سرخ نخستین بار پس از انقلاب بلشویکی روسیه در سال 1917 به کار گرفته شد و بنیان‌گذار آن تروتسکی یار و مشاور نزدیک لنین در انقلاب روسیه بود. هدف تروتسکی از تشکیل ارتش سرخ، که در آغاز یک نیروی غیر منظم از داوطلبان بلشویک بود، ایجاد یک نیروی مستقل از ارتش تزاری برای مقابله با قیام احتمالی بعضی از فرماندهان و واحدهای ارتش تزاری در برابر رژیم جدید بود. این تجربه در رژیم‌های انقلابی کشورهای دیگر نیز به کار گرفته شد. ارتش تزاری بعداً در تشکیلات جدید ارتش سرخ ادغام شد و بعضی از فرماندهان ارتش سرخ که سابقه و تحصیلات نظامی هم نداشتند درجات نظامی گرفتند. ارتش سرخ در جریان جنگ دوم جهانی و تا اواخر دهۀ 1980 بزرگترین و نیرومندترین ارتش جهان به شمار می‌آمد، ولی با فروپاشی شوروی و تجزیۀ آن کشور به جمهوری‌های مختلف به شدت تضعیف شده و بخش مهمی از نیروی آن به ارتش‌های مستقل جمهوری‌های مستقل انتقال یافته است.

نام ارتش سرخ نیز عوض شده و به «نیروهای مسلح کشورهای مستقل مشترک المنافع» تغییر یافته که دوام و بقای آن به شکل یک نیروی منسجم و متحد نیز مورد تردید است.

بعضی از نیروهای چریکی و سازمان‌های تروریستی هم در سال‌های اخیر عنوان ارتش سرخ را برای خود انتخاب کرده‌اند، که معروف‌ترین آن‌ها سازمان تروریستی ارتش سرخ ژاپن است.

مقاله

نویسنده محمود طلوعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS