دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسرائیل IESRAEL

No image
اسرائیل IESRAEL

اسرائيل، دولت يهودي، تئودور هرتزل، بازل، فلسطين،عثماني ،بازل، كنگره جهاني صهيونيست

نویسنده : محمود طلوعی

اسرائیل

نخستین کسی که ایده تشکیل یک دولت یهودی را برای نجات یهودیان مطرح کرد یک روزنامه نگار مجارستانی به نام «تئودور هرتزل» صاحب کتاب دولت یهودی است که استدلال کرد تنها راه نجات یهودیان ایجاد یک دولت یهودی است.

در سال 1897.م نخستین کنگره جهانی صهیونیست در شهر «بازل» سوئیس برگزار گردید و با وجود پیشنهاد انتخاب منطقه‌ای دیگر، حییم وایزمن (1874-1952) بر روی سرزمین فلسطین جهت تشکیل دولت اسرائیل پافشاری نمود لذا آنجا به عنوان محل زندگی یهودیان انتخاب گشت.

نخستین قدم‌ها برای برقراری میهن یهودی در فلسطین در عصر عثمانی به جایی نرسید ولی بعد از تجزیه دولت عثمانی و قیومیت بریتانیا بر سرزمین فلسطین و بر اثر اقدام‌های وایزمن، یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین موافقت شد و گروه‌هایی از اروپا به فلسطین کوچ نمودند تا پایه‌های حکومت اسرائیل را بنیان نهند. این کوچ‌ها با مقاومت اعراب ساکن سرزمین فلسطین مواجه شد و زمینه‌های دیگری بین آنها و در مراحل بعد جنگ بین کشورهای عربی و اسرائیل را فراهم نمود.

بعد از جنگ دوم جهانی سازمان ملل متحد با تجزیه فلسطین و تشکیل یک دولت یهودی موافقت کرد و رسماً دولت یهودی اسرائیل تشکیل گردید.

بعد از جنگ جهانی درگیری‌های بین اعراب و اسرائیل واقع گردید که در هر مرحله اسرائیل سرزمین‌های بیشتری تصرف نمود و گام به گام تز و نقشه خود که از نیل تا فرات است را عملی سازد. در سا‌ل‌های اخیر بعد از شکست اسرائیل در لبنان به وسیله حزب الله و خروج از سرزمین‌های جنوب لبنان، مردم فلسطین با قیام خود اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی از قسمت هایی از خاک فلسطین اشغالی نموده‌اند و روزنه‌هایی از شکست اسرائیل در فلسطین هم دیده می‌شود.

مقاله

نویسنده محمود طلوعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS