دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علائم ظهور sings of the emergence

No image
علائم ظهور sings of the emergence

نویسنده : محمد محسن مرداني

كلمات كليدي : ظهور، علائم حتمي، علائم غير حتمي، علائم واقعه، علائم غير واقعه

معنی علامات:

علامات، جمع علامت بمعنى نشانه است[1]‌ و نشانه، چیزی است که در بلندی نصب می­شود تا گمشدگان بوسیله آن راه را پیدا کنند.[2]

هر وقت بحث از امام زمان(عج) و دوره آخر الزمان مطرح می­شود به ناچار بحث از ظهور آنحضرت و حکومت جهانی وی و بقدرت رسیدن مستضعفین[3] و از بین رفتن کفار و مشرکان[4] مطرح می­شود. اما انسانهایی که امام زمان خود را درک نکرده و نمی­شناسند چگونه می­توانند آنحضرت را در موقع ظهور شناسایی کنند؟ این از سوالاتی بوده است که از صدر اسلام مطرح بوده و حتی پیامبر اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز از همان ابتدا بر این بحث اهتمام داشته و همه آن یزرگواران علامات و نشانه­هایی را برای ظهور آقا امام زمان مطرح کرده­اند و انسانها با وجود این نشانه­ها امام زمان خود را شناخته و مشمول حدیث « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه »[5] «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی از دار دنیا رفته است» نشوند.

البته آشنایی با علائم ظهور تنها برای دوران ظهور و شناخت خود امام زمان(عج) نیست بلکه برای زمان قبل از ظهور نیز بسیار کارآیی دارد. زیرا یکی از مسائل مهمی که از دوران ائمه اطهار (علیهم السلام)، مردم با آن مواجه بودند مسئله مهدیان دروغین بوده است که برخی از آنها حتی منجر به پیدایش فرقه­هایی شده است که سالهای سال است که به انحرافات خود ادامه می­دهند. حال اگر مردم نسبت به علائم آگاه بودند فریب این افراد دغل کار را نمی­خوردند و در دنیا بدبختی و در آخرت عذاب الهی را برای خود نمی­خریدند.

علائم ظهور

ما در بحث علائم دو نوع تقسیم بندی داریم:

در تقسیم بندی اول علائم به دو دسته علائم حتمی و غیر حتمی تقسیم می­شود.

علائم حتمی آن است که حتما باید واقع شود و تعداد آنها مشخص است و زمان وقوع هر کدام نیز مشخص است و زمان آن سال ظهور است.[6]

علائم حتمی:

1. خروج سفیانی:

از امام علی ابن الحسین علیه السلام پرسیدم که آیا زمانی که سفیانی نیامده حضرت قائم قیام خواهد نمود؟ فرمودند:

قیام حضرت از ناحیه خدا حتمی است و امر سفیانی نیز از ناحیه خدا حتمی است و تا زمانی که سفیانی نیاید حضرت قیام نخواهد نمود...[7]

2. خروج یمانی:

اما صادق (علیه السلام) فرمودند:

سه کس در یک سال و در یک روز قیام می­کنند؛ خراسانی و سفیانی و یمانی و در بین این سه پرچم بهترین پرچمها از یمانی است: زیرا پرچمی است که به حق دعوت می­کند.[8]

3. صیحه آسمانی:

امام باقر علیه السلام فرمودند:

صدایی از آسمان شنیده می­شود که حق با او (امیر المومنین) و پیروان اوست. در این هنگام قائم ما خروج خواهد کرد.[9]

4. قتل نفس زکیه:

پیامبر گرامی اسلام فرمودند:

مهدی ظهور نمی­کند تا اینکه نفس زکیه کشته شود. زمینیان و آسمانیان خشمگین می­شوند در آن هنگام است که مهدی می­آید و مردم او را همچون در میان گرفتن عروس در شب زفاف در میان خود می­گیرند. پس او زمین را پر از قسط و عدل می­کند و زمین گیاهانش را می­رویاند (کنایه از فراوانی نعمت ) و آسمان بارانش را فرو می­فرستد.[10]

5. خسف بیدا:

امام محمد باقر فرمودند:

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: زمانی­که سپاه سفیانی به سرزمین بیدا برای استراحت توقف می­کنند یک منادی از آسمان ندا می­دهد که ای بیدا! این طایفه را فرو ببر. پس زمین تمام آنها را فرو می­برد و هیچ کس از آنها باقی نمی­ماند مگر سه نفر که...[11]

علائم غیر حتمی:

علائمی عام و همگانی است که وقت معینی ندارد و ممکن است اتفاق بیفتد یا بر اساس حکمت خداوند انجام نشود. این علائم غیر حتمی بسیارند که در روایات ذکر شده است که ان شاء الله در مقاله­ای جدا گانه به آنها خواهیم پرداخت.

تقسیم بندی دیگر

در این تقسیم بندی، علائم به شش قسم تقسیم می شود.

· علائم حتمیه: که البته خواه ناخواه باید انجام شود. مانند خروج سفیانی و...

· علائم معلقه: این علائم مشروط و معلق است به اراده و مشیت خداوند و اگر اراده خدا تعلق گیرد واقع شده و الا واقع نخواهد شد و یا بر اثر دعاها و طاعات مردم رفع می­گردد.

علائم واقعه: به علاماتی گفته می­شود که تاکنون واقع شده و زمان آنها گذشته است.

 علائم غیر واقعه: علاماتی که هنوز واقع نشده است و امید می­رود که بعدها واقع گردد.

 علامات خاصه: به علائمی گفته می­شود که مختص به وجود پر برکت خود حضرت صاحب الامر بوده و کسی در این علامات با آنحضرت شریک نمی­باشد.

 علامات عامه: به علاماتی گفته می شود که برای همه مردم ظاهر خواهد شد و اختصاص به حضرت ندارد.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ولادت امام مهدی (ع)ازدیدگاه اهل سنٌت

اصل مسئله مهدویّت در اسلام مانند مسئله امامت، یک مسئله اتفاقی بین همه مذاهب کلامی و فقهی اسلام است. اما در موضوع ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام ، اختلاف نظر وجود دارد..طبق اعتقاد علمای شیعه، تولّد حضرت مهدی (ع) مورد اجماع بوده و...
No image

نسب حضرت مهدی (عج) در منابع اهل سنٌت

مهدویّت، اصلی اساسی و انکار ناپذیر در میان امت اسلام است که شیعه و سنی آن را یکی از مسائل مهم اسلامی به شمار می آورند تاجایی که اهل سنت اعتقاد به مهدویٌت را واجب و منکر آن را کافر می‌دانند.
No image

کتاب شناسی مهدویٌت در اهل سنٌت

اهل‌سنٌت و شیعه در طی قرنها بر این موضوع معتقدند که در آخرالزمان یک نفر از فرزندان پیامبر اسلام (ص) و فرزندان علی و فاطمه علیهم السلام که ویژگیها و علاماتش در احادیث فراوان ذکر شده است در هنگامی که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد،ظهور می‌کند...
No image

صحابه نزد شیعه

عدالت صحابه یکی از مهمترین مسائلی است که بین مکتب تشیع با اهل‌سنت اختلافات جدی وجود دارد و سوالاتی که شیعه در این رابطه از اهل سنت دارد، این اعتقاد را به تناقض کشانده ‌است. در این مقاله باید نظر شیعه را نسبت به صحابه روشن ساخت تا علاوه بر شناخت دیدگاه تشیع نسبت به صحابه، به اعتراضات بدون دلیل دیگران به عقیده شیعه پاسخ داده شود.
No image

مصحف فاطمه(س)

از جمله فضائل فاطمه زهراء(س) که اهل‌بیت (ع) نیز آن را بارها مورد توجه و اشاره قرار داده‌اند و از سوئی فضیلت و منشأ علم و دلیل امامت برای اهل‌بیت(ع) نیز محسوب می‌شود، وجود مکتوبی به نام مصحف فاطمه(س) است که در این مقاله به معرفی آن بواسطه روایاتی که در مورد آن وارد شده، می‌پردازیم.

پر بازدیدترین ها

No image

سفیانی sfyany

No image

نفس زکیه

Powered by TayaCMS