دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعجاز عددی

No image
اعجاز عددی

كلمات كليدي : معجزه، اعجازعددي، قرآن، تناسب، عدد19، ضريب

نویسنده : روح الله رضواني

"معجزه" در لغت از کلمه "عجز" گرفته شده، که به معنای ضعف و ناتوانی است[1]و در اصطلاح عبارتست از گفتـار شگفت انگیز و جالب توجه و یا امـر خارق عادتی که به وسیله مدعی مقام نبوت، برخلاف قوانین عادی و جاری طبیعت و به منظور اثبات ادعای رسالت همراه باتحدی انجام می گیرد[2].

پیشینه پژوهش اعجاز عددی قرآن

مباحث اعجاز عددی قرآن همزمان با مباحث تفسیر قرآن مطرح بوده که بعضی از مفسران به بیان اعجاز عددی در قرآن اشاره نموده اند؛ از جمله آنها می توان"قرطبی" را نام برد که در تفسیر خود در تبیین آیه:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم»

به اعجاز عددی قرآن پرداخته است، ایشان می گوید:

آیه «بسْم اللَّه الرّحمن الرَّحیم» از 19حرف تشکیل شده است که به تعداد ملائک جهنم می باشد:

«عَلَیْها تِسْعَةَ عَشَرَ»[3]

«نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند! »[4]

اهمیت اعجاز عددی قرآن در جهان امروز

اعجاز عددی قرآن در عصر ما از اهمیت بسیار زیادی بر خور دار می باشد؛ زیرا در عصر علم محوری جهان کنونی، اگر اعجاز عددی قرآن برای جهانیان با معیار های علمی بیان گردد از این طریق بسیاری از حقایق نهفته در قرآن برای اندیشمندان جهان که در صدد یافتن حقایق جهان هستی می باشند ثابت می گردد و به واسطه آن حقانیت قرآن و اسلام برای جهانیان آشکار می شود.

نمونه ای از اعجاز عددی قرآن

"عبدالرزاق نوفل" در کتابی که از ایشان به فارسی تحت عنوان " اعجاز عددی در قرآن کریم" ترجمه شده است، همت گماشته تا اثبات کند که در مفاهیم قرآن به لحاظ عددی تناسب های دقیق ریاضی را می توان کشف کرد.

میان مفاهیم قرآنی که با هم تقابل معنوی دارند مانند دنیا و آخرت، و مفاهیمی که با هم تناسب نزدیک معنوی دارند، چون عقل و نور، به لحاظ عددی با هم مساویند و در بعضی موارد، افزایش تعداد یک مفهوم نسبت به مفهوم دیگر به نسبت صحیح ریاضی قابل بیان است، به عبارت دیگر، به قول مولف؛

«از جمله تناسب ها و هماهنگی های عددی که در قرآن کریم می یابیم موضوع چند برابری هاست»

در قرآن واژه هایی وجود دارند که دو برابر یک دیگر و بالاخره چند برابر یکدیگر بکار رفته اند و تمام آن ها از روی ترتیب و قصد و عمد بوده است مانند؛ کلمه "دنیا" و "آخرت" هر کدام 15 بار در قرآن آمده اند (تساوی)، واژة "نفع" و "فساد" هر کدام با تمام مشتقاتشان پنجاه بار ذکر شده اند. "عقل" با تمام مشتقاتش چهل و نه بار و "نور" نیز با تمام مشتقاتش به همین تعداد آمده است، "لسان" و "موعظه" هر کدام بیست و پنج بار، "زکات" و "برکات" هر کدام سی و دو بار، "کافرین" و "نار" هر کدام 153 بار، آمده اند. "رحیم" که از اسماﺀ حُسنی می باشد (بجز در یک مورد که صفت رسول اکرم قرار گرفته است) 114 بار، (به تعداد سوره های قرآن) و "رحمان" که او نیز از اسماﺀ حُسنی است 57 بار آمده اند، فجار 3 بار، ابرار 6 بار، جزاﺀ (کیفر) 117 بار، مغفرت 234 بار آمده اند. یوم (به صورت مفرد) 365 بار (به تعداد روزهای سال) بصورت مثنی و جمع سی بار، و کلمه شهر (ماه) 12 بار[5] آمده اند[6].

اعجاز عددی بر معیار رمز عدد 19

از جمله اعجاز عددی قرآن رمز موجود در عدد 19 می باشد، لفظ جلاله الله 2696 بار در قرآن تکرار شده که از حاصل ضرب 19 در 142 بدست می آید. کلمه «رحمان» 57 بار در قرآن تکرار شده که از حاصل ضرب3 در 19 بدست آمده است. تعداد حروف «ا، ل، م» در سوره بقره که با «الم» اغاز می گردد 9899 حرف است که از ضریب 521 در عدد 19 بدست آمده است. در سوره آل عمران تعداد حروف «ا، ل، م» 5662 حرف است که از ضریب 298 در عدد 19 بدست می‌آید. تعداد حروف «ن» در سوره القلم که با حرف «ن» آغاز شده 133 حرف می باشد که از ضریب 7 در عدد 19 بدست آمده است. تعداد حروف «ق» در سوره قاف 57 حرف است که از ضریب 3 در عدد 19 بدست آمده و همین طور در سوره شوری نیز تعداد حروف «ق» 57 مرتبه ذکر شده که از ضریب 3 در عدد 19 بدست آمده؛ در مجموع دو سوره حرف «ق»114 بار تکرار شده که از ضریب 6 در 19 بدست می آید[7].

مقاله

نویسنده روح الله رضواني
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - علوم قرآنی - اعجاز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS