دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پراگماتیسم

No image
پراگماتیسم

پراگماتیسم، فلسفه اصالت عمل، واقع گرایی، مصلحت گرایی، دکتر مصدق، آقای هاشمی رفسنجانی

به معنی فلسفه اصالت عمل است؛ ولی در سیاست بیشتر واقع گرایی و مصلحت گرایی معنی می‌دهد و دولت‌مردان و سیاست‌مداران «پراگماتیست» به کسانی اطلاق می‌شود که امکانات عملی و مصلحت روز را بر معتقدات خود مقدم می‌شمارند و به عبارت دیگر برای پیش‌رفت مقاصد خود یا ماندن بر مسند قدرت، انعطاف نشان می‌دهند. در جریان ملی شدن نفت ایران و تلاش دکتر مصدق برای به کرسی نشاندن نظر خود که با مقاومت و مخالفت انگلیس و آمریکا به نتیجه نمی‌رسید، بسیاری از نویسندگان و مفسران غربی ضمن تایید احساسات ناسیونالیستی و وطن پرستی مصدق، او را متهم می‌کردند که در سیاست «پراگماتیست» نیست و به مصلحت و امکانات عملی رسیدن به مقاصد سیاسی خود نمی‌اندیشد و باز در رابطه با مسائل جاری ایران، مطبوعات غربی آقای هاشمی رفسنجانی را یک سیاستمدار «پراگماتیست» معرفی می‌کنند و در انتظار تغییراتی در جهت «مصلحت گرایی» در روابط خارجی ایران هستند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پناهنده Refugee

پناهنده Refugee

اصطلاح «پناهنده»، «پناهندگان» و «پناهندگی» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر بسیار متداول بوده و به کرات مورد استفاده قرار گرفته است.
الزام آور Binding

الزام آور Binding

اصطلاح «الزام‌آور» از جمله اصطلاحاتی است که در نظام حقوق بشر در ترکیب‌‌‌‌های مختلفی از جمله «معاهده الزام‌آور»
اعلامیه استقلال Declaration of Independence

اعلامیه استقلال Declaration of Independence

از جمله مهمترین تحولات مربوط به دوران اواخر عصر روشنگری، وقوع حوادث سیاسی و انقلاب‌های حقوق بشری و جنبش‌های آزادی خواهانه‌ای است که دست آوردهای حقوق و آزادی‌های فردی مهمی از آنها ناشی شده است.
No image

پروتکل Protocol

واژه «پروتکل» از جمله واژگانی است که در نام‌گذاری برخی از مهمترین اسناد حقوق بشری متعلق به نظام‌های بین المللی و منطقه‌ای حقوق بشری نیز به  کار گرفته شده است.
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS