دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

No image
آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

پرسش:

آیا اهل سنت به امام مهدی(ع) اعتقاد دارند؟ اگر دارند پس چگونه امامت و حاکم بودن امام علی پس از پیامبر را قبول ندارند؟

پاسخ:

اهل سنت هم مثل شیعه به امام مهدی (ع) اعتقاد دارند. ابن حجر عسقلانی می‌نویسد: «تواترت الاخبار بانّ المهدی من هذه الامة و ان عیسی بن مریم سینزل و یصلی خلقه.(فتح الباری، ج 5، ص 362). نیز به صواعق محرقه ج 2، ص 211؛ شرح مقاصد، ج 2، ص 62؛ منهاج السنة النبویه، ج 4، ص 211 و منابع دیگر رجوع شود. منبع: شیعه‌شناسی و پاسخ به شبهات، ج 2، ص 203 تألیف :علی اصغر ضوانی اما در مورد بخش دوم سؤال باید گفت که اهل سنت، امام مهدی (ع) را با جزئیاتی که شیعه اعتقاد دارد، نمی‌پذیرند، از جمله موارد اختلاف ولادت امام مهدی (ع) است که آنها می‌گویند امام مهدی (ع) هنوز به دنیا نیامده است و بعدها به دنیا خواهد آمد. و امامان دوازده گانۀ ما را قبول ندارند، اگر چه امام مهدی (ع) را از نسل حضرت فاطمه (س) می‌دانند. بنابراین در نزد اهل سنت، اعتقاد به ولادت و ظهور مهدی (ع) تلازمی با اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین علی (ع) ندارد. منبع: پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

پلورالیسم اخلاقی

واژه‌ پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی و مکتب اصالت کثرت است. اما اصطلاح پلورالیسم اخلاقی به نظریه‌ای اطلاق می‌شود که معتقد است مفاهیم، ارزش‌ها، الزام‌ها و حتی اصول بنیادین اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از این رو ارایه یک نظام اخلاقی هماهنگ و فراگیر امکان ندارد. البته پلورالیسم اخلاقی، منطقاً مساوی با نسبیت‌گرایی اخلاقی نیست؛ زیرا این نظریه ارزش‌های اخلاقی را سابژیکتیو و یا محصول سلیقه یا فرهنگ خاص نمی‌داند و در اینکه می‌توان درباره ارزش‌ها، احکام معتبر عینی صادر کرد، با رئالیسم اخلاقی هم عقیده است. و اساساً اخلاقی بودن یک حکم را محصول یک سری قیود عقلی می‌داند؛ اما معتقد است که احکام اخلاقی تماماً...
Powered by TayaCMS