دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد وحدت بین مسلمانان توسط آیت الله لطف الله صافی

No image
ایجاد وحدت بین مسلمانان توسط آیت الله لطف الله صافی

شیداى ولایت

ویژگى هاى مهمّ اخلاقى و روحى این فقیه گرانقدر عبارتند از: ایمان، ولایت پذیرى، زهد، تقوا، قناعت، توکّل، سعه صدر، شجاعت، مجاهدت علمى و...[41] امّا آن چه در این میان از درخشش بیشترى برخوردار است، «ولایت پذیرى» اوست. مصادیق بارز این خصلت، دفاع مستمر از حریم قرآن، عترت و تشیّع است که در قالب هاى گوناگون، مثل نگارش مقاله و کتاب در اثبات حقّانیّت و فضایل اهل بیت(علیهم السلام)، و پاسخ به آثار ضدّ امامیّه، پاسخ به شبهات و سؤالات دینى و مذهبى، سرودن اشعار در مدایح و مراثى معصومان(علیهم السلام)، برپایى مجالس و محافل اسلامى، تشویق مراکز و افرادى که به نحوى در گسترش معارف قرآن و عترت فعّالیت دارند و اهمیّت دادن به امر به معروف و نهى از منکر، تحقّق یافته است.

تعدادى از آثار وى پیرامون اهل بیت(علیهم السلام)عبارتند از:

1. «مع الخطیب فى خطوطه العریضة» وى این کتاب را در پاسخ به اتّهامات نویسنده «الخطوط العریضة فى الأسس الّتى قام علیها مذهب الشّیعة الامامیّة» تألیف کرده است.

2. «صوت الحقّ و دعوة الصّدق»وى در این اثر، خطاب به «علماى اهل سنّت» مسئله لزوم اتّحاد اسلامى، جلوگیرى از نشر کتاب هاى تفرقه انگیز، آشنایى با حقایق و عقاید شیعه و مصون ماندن قرآن از تحریف را بیان کرده است. آیت الله صافى بعد از بیان فعّالیت هاى تخریبى و تفرقه انگیز عناصر سرسپرده بیگانه و مراکز علمى اهل سنّت، مى فرماید:

«... کتاب «الشّیعة و السنّة»، سپس «الشّیعة و القرآن» را مى نویسند و همه جا را از آن پر مى کنند و بعد هم در مصر، در حکومت مثل سادات و مبارک، که حالشان معلوم است، به عنوان معارضه با جمهورى اسلامى چاپ مى شود و از ورود پاسخ هاى این افترانامه ها... به کشور عربستان جلوگیرى مى شود[42]». «چرا کتاب خبیثى مثل «الخطوط العریضة» را مى نویسند و تقریب بین سنّى و شیعه را ناممکن معرّفى مى نماید و چرا حکومت سعودى با پول بیت المال، آن را مکرّر چاپ و به زبان هاى مختلف ترجمه مى نماید و بین حجّاج و زوّار حرمین شریفین توزیع مى کند؟[43]»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

جوان تهیدست

جوان تهیدست

شنیدم که دو جوان مسافر در راهی می رفتند. یکی تهیدست بود و دیگری، پنج دینار همراه داشت. جوان تهیدست، دلیرانه پیش رفت و از چیزی نمی ترسید. اما جوان پولدار، خواب و خوراک نداشت و بسیار نگران بود.
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت دوم - قسمت پایانی)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...

پر بازدیدترین ها

No image

کرامت انسان و انسان کامل در عرفان (قسمت اول)

از آنجا که افکار و اندیشه هاى احیاگر حضرت امام خمینى(ره) در تفسیر و شناخت معارف اسلامى و عرفانى, نقش مهمى دارد, این مقاله در صدد است که با استفاده از محوریت مباحث انسان کامل در اندیشه عرفانى امام خمینى, به تبیین این موضوع بپردازد...
No image

اخلاق و دانشهای مرتبط با آن

گفتگو با دکتر عباس منوچهری،استاد دانشگاه اخلاق و دانش‌هاى مرتبط با آن دکتر منوچهری، به نظر شما چه تعریفى مى‌توان از اخلاق ارائه داد و چه تمایزاتى میان اخلاق و دین، اخلاق و حقوق،‌ اخلاق و فرهنگ و دانش‌هایى از این دست که با....
No image

اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسران

در این پژوهش که به جهت آشنایى با دیدگاههاى برخى از مفسران درباره مسأله نسبیت اخلاق سامان یافته است, تلاش شده است تا آنجا که فضاى این تحقیق اجازه مى دهد, نظریات مفسران در مسأله نسبیت و اطلاق شناسایى شود...
No image

اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی

آنجا که اصول اولیه التزام و عمل بر حق مورد توجه باشند ، رویکرد مبتنی بر حقوق را باید در راستای رویکردهای منفعت باورانه ، پیمان گرایانه و کانتی مدنظر قرار داد.در حالی که همه رویکردها حقوق (اکتسابی) گوناگونی را به رسمیت می شناسند، این رویکرد جایگاهی اساسی به حقوق می بخشد، خواه حقوق بشر پیشااجتماعی (مبتنی بر انسانیت فرد، نظیر حقوق طبیعی که خدایا طبیعت آنها را ارزانی داشته) و خواه حقوق بدیهی (که در نتیجه ناخشنودی گسترده همگان از هر گونه افراط در راه ارضای نیازها یا منافع فردی پدید می آیند.)...
Powered by TayaCMS