دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی

No image
ایجاد دانشگاه اقتصاد آموزش و پرورش برای کشورهای اسلامی به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، همایش منطقه‌ای اقتصاد آموزش و پرورش با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و با حضور متخصصان و صاحب‌نظران در امر آموزش و پرورش و اقتصاد و نمایندگان 9 کشور اسلامی و ایران به مدت 3 روز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان همایش در گزارش‌های کشوری و همچنین سخنرانی‌های خود اهمیت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار دادند.
شرکت‌کنندگان و نمایندگان حاضر در همایش در توصیه‌هایی داشتند که طی بیانیه‌ای اعلام شد.
در این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی باید تمام مساعی خود را در جهت افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اعمال دارند. این بودجه باید حداقل 5 درصد از تولیدی ناخالص داخلی GDP را شامل شود به طوری که کشورها بتوانند در جهت یک انقلاب آموزشی و پرورشی در کشورهای متبوعشان گام بردارند زیرا آموزش و پرورش خط مقدم دفاع در برابر مشکلات است.
این بیانیه می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی (OIC) یک دانشگاه مرجع در حیطه اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت برای دانشجویان کشورهای اسلامی در نظر گیرد. این دانشگاه باید در بین دانشگاههای معتبر جهان از رتبه مناسب برخوردار بوده و انتخاب دانشجویان بر اساس شایسته‌سالاری صرف، انجام پذیرفته و بورسیه‌های مربوطه نیز باید برای آنان برقرار شود.
در ادامه این بیانیه آمده است: کشورهای اسلامی با چالش‌هایی در زمینه هویت‌دینی و ملی دانش‌آموزان خود روبرو بوده و تحت تأثیر آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند. از این رو، نیاز جدی به مهیا کردن راهبردی در جهت توقف این وضع است. در این راستا توصیه می شود که OIC ، صندوقی مشترک برای مبارزه با این چالش‌ها تأسیس، و کشورها متعهد شوند منابع مالی لازم را در این خصوص تأمین کنند.
بر اساس این بیانیه، کشورها باید طرح‌های چشم‌انداز بلند مدتی را برای آموزش و پرورش با اهداف شفاف و مشخص و با در نظر گرفتن چالش‌های پیش‌ رو در برابر امت اسلامی، سازماندهی کنند و در این طرح چشم‌انداز، برنامه 5 سالانه راهبردی با مشخص بودن وظایف سازمانی هر وزارتخانه و بخش مربوطه باشد. همچنین باید نوعی سازگاری و تداوم در سیاست‌های آموزشی و پرورشی وجود داشته باشد و طرح‌ها و سیاست‌های آموزشی باید به صورت ضروری و اولیه مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت هیچ فردی نباید از آموزش بی‌نصیب بماند و برای نیل به موفقیت در جهت «آموزش برای همه» تسهیلات و صندوق‌های ویژه‌ای باید مهیا شود.
این بیانیه می‌افزاید: بهینه کردن و توسعه ظرفیت‌های زیربنایی مدیریت آموزش و پرورش، در حوزه‌های برنامه‌ریزی، مدیریت مدرسه ـ محور نیاز جدی احساس می‌شود. در همین راستا، کمیته‌های مدیریت مدرسه یا انجمن اولیا و مربیان باید از طریق استقلال بیشتر و حمایت مالی وسیع‌تر تشویق شده و تقویت شوند.
در این بیانیه اشاره شده است: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود در دسترس، پاسخگویی باید مورد تأکید قرار گرفته، نظام شایسته سالاری برقرار شده، زمینه حضور اجتماع بیشتر شود. اولویت‌ها باید به سوادآموزی و آموزش‌های ابتدایی، پایه و عمومی مبذول شوند
و انگیزش‌ها و مشوق‌های نو باید به منظور تشویق معلمان به کار گرفته شوند. همانطور که در برخی کشورهای اسلامی به انجام رسیده است، معلمان و مدیران سطح عالی باید با پرداخت‌های هم‌شأن مورد تشویق قرار گیرند.
این بیانیه ادامه می‌دهد: «مدارس خوشه‌ای» مستقل در سطح مناطق آموزشی معرفی شوند. کشورها می‌توانند در تجربیات هم سهیم شده و مسائل، مشکلات، محدودیت‌ها و همچنین راه‌حل‌ها را به بحث بگذارند و می‌توانند رقابتی سالم را نیز به وجود آورند.
بخش خصوصی نیز نقش مهمی را در آموزش و پرورش داراست. به منظور استفاده بهینه از منابع محدود، مشارکت خصوصی و عمومی باید برانگیتخه شود و مدارس خصوصی کارآمد می‌توانند به صورت کمک‌های سرانه و همچنین سوبسیدها و کمک‌های مالی دولتی مورد حمایت قرار گیرند. در عوض، این مدارس خصوصی می‌توانند به دانش‌آموزان مستعد و شایسته از خانواده‌های فقیر و مناطق روستایی خدمات آموزشی ارائه نمایند و همچنین صندوق حمایتی به منظور بورس کردن دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های فقیر تأسیس کنند.
این بیانیه می‌افزاید: با نصب‌العین قرار دادن اهمیت «اقتصاد آموزش و پرورش» دبیرخانه‌ای دایمی برای پیگیری فعالیت‌های مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در منطقه تأسیس شود. این دبیرخانه می‌تواند با همکاری آیسسکو در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در تهران تأسیس شود و با توجهات خاص خود حمایت‌های مالی و معنوی خود را به منظور تأسیس این دبیرخانه در تهران مبذول کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان همایش، اجماعاً از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و آیسسکو خواستار هستند تا شرایط را در جهت پیشبرد اهداف همایش و پیگیری توصیه‌ها و فعالیت‌های آن هموار کنند. در این راستا، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع برقرار شود و همچنین کنفرانس‌ها، همایش‌ها و کارگروه‌های مربوطه در ادامه این همایش نیز برگزار شود.
در خاتمه این بیانیه آمده است: بر اساس مبانی فقهی، نظریه اقتصادی و قانون اساسی اغلب کشورهای اسلامی به عنوان میثاق میان ملت و دولت و تأمین مالی آموزش با کیفیت به عنوان وظیفه حاکمیتی بر عهده دولت است. انتظار می‌رود دولت در این راستا به گونه‌ای برجسته و متفاوت عمل کرده و با پایه‌گذاری تحولی بارز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند. در حقیقت بر مبنای نظریه نوین و مترقی سرمایه انسانی، مخارج آموزش هزینه مصرفی محسوب نشده و نوعی سرمایه‌گذاری است که مقدم بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مادی و طبیعی است. تلاش برای تقویت و ترویج این باور در میان مجموعه کارگزاران دولت و به ویژه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کلان در حوزه تخصیص منابع کشور جداً توصیه می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

رذایل اخلاقی

No image

عيب پوشى

پوشاندن عيوب ديگران من اءشرف اءعمال الكريم، غفلته عما يعلم. از كارهاى شرافتمندانه مرد كريم آن است كه از آن چه كه مى داند خود را به غفلت مى زند (و عيب ديگران را ناديده مى پندارد).
No image

صله رحم در نهج البلاغه

غريب حقيقى رب بعيد اءقرب من قريب، و قريب اءبعد من بعيد. و الغريب من لم يكن له حبيب. بسا دورى كه از هر نزديكى نزديك تر است و بسا نزديكى كه از هر دورى از آدمى دورتر است، غريب كسى است كه دوستى نداشته باشد.
امانت دارى و رازپوشى

امانت دارى و رازپوشى

سرزنش على (ع) به اصحابش و هو يلوم اءصحابه: قد ترون عهودالله منقوضة فلا تغضبون، و اءنتم لنقض ذمم آبائكم تاءنفون. در سرزنش اصحاب خود مى فرمايد: پيمان هاى خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه شكسته شدن پيمان هاى پدرانتان را عار مى دانيد و ناراحت مى شويد.
No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
Powered by TayaCMS