دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معیار معرفت امام معصوم (ع) چیست؟

No image
معیار معرفت امام معصوم (ع) چیست؟

پرسش:

معیار معرفت امام معصوم (ع) چیست؟

پاسخ:

مقام امامت، مقام انسان کامل است و انسانیت انسان به عقل و اراده است و کمال عقل به معرفت خدا و معرفت امر خداوند متعال در تکوین و تشریع است و کمال اراده به تسلیم مطلق در مقابل ارادۀ خداوند عالم است، که نتیجۀ آن دعای مستجاب است. به این جهت معیار معرفت امام دو امر است: 1-علم 2-اجابت دعوت نمونه‌ای از اجابت دعوت آن حضرت این است که: «چون داود بن علی والی مدینه، معلی بن خُنَیس را که از خواص امام ششم (ع) بود، کشت پنج نفر را برای احضار امام فرستاد و گفت او را بیاورید و اگر از آمدن امتناع کرد، سر او را بیاورید. چون بر آن حضرت وارد شدند، دیدند به نماز ایستاده گفتند: داود را اجابت کن، فرمود: اگر اجابت نکنم؟ گفتند: به امری مأموریم. فرمود: برگردید که خیر دنیا و آخرت شما در برگشت است و چون بر بردن آن حضرت اصرار کردند، دو دست بالا برد و بر دو شانۀ خود گذاشت بعد هر دو دست را باز کرد و به انگشت سبابه دعا کرد و گفت: الساعة الساعة، فرمود: برگردید که صاحب شما مُرد او کسی فرستاد که گردن مرا بزند، خدا را به اسم اعظم خواندم، خدا مَلَکی فرستاد و به حربه‌ای او را کشت.(1) (تألیف: آیت الله العظمی وحید خراسانی.) منابع: 1)مقدمه‌ای در اصول دین (تلخیص) ، ص 17. .................................................... (1)مناقب آل ابی طالب، ج 3؛ ص 357، بحارالانوار، ج 47، ص 177.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS