دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کنترل و تعدیل غریزه جنسی 2

پرسش: از منظر آیات و روایات چه راهکارهایی برای کنترل و تعدیل غریزه جنسی توصیه و تاکید شده است، لطفاً به نحو اجمال آنها را بیان کنید؟
کنترل و تعدیل غریزه جنسی 2
کنترل و تعدیل غریزه جنسی 2

پرسش: از منظر آیات و روایات چه راهکارهایی برای کنترل و تعدیل غریزه جنسی توصیه و تاکید شده است، لطفاً به نحو اجمال آنها را بیان کنید؟

پاسخ: در بخش‌های قبلی پاسخ به این سوال به راهکارهایی همچون: توجه به کرامت انسانی، یاد مرگ، ازدواج، عفت پیشگی، صبر و مقاومت، جهاد اکبر و تقویت اراده و مواخذه و تنبیه اشاره کردیم اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می‌گیریم.

9- ورزش: یکی از راههای آرام کردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی‌های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می‌دهد و طبعاً از مسایل دیگر کم می‌کند. ورزش‌های سالم مانند شنا، اسب سواری، کوهنوردی، راهپیمایی و غیره، گذشته از اینکه جسم را نیرومند می‌کند، عامل موثری برای آرام نگاهداشتن نیروی شهوانی است. به همین دلیل است که در هنگام ورزش هیچ گونه تحریکی در غریزه جنسی روی نمی دهد. از طرف دیگر ورزش بهترین روش برای پرکردن اوقات فراغت است که نقش موثری در طرد افکار شهوانی دارد امام علی(ع) می‌فرماید: «البطاله، ام العیوب» بی کاری و وقت را به بطالت گذراندن، مادر همه عیب هاست. از همین رو بزرگ ترین دام برای به انحراف کشیده شدن جوانان، وقت‌های خالی از هر گونه برنامه ریزی است.

10- نظر به پاداش الهی

یکی دیگر از راههای کنترل غریزه جنسی و تعدیل آن، توجه به پاداش اخروی درباره کسانی است که با عفت پیشگی بر شهوات فائق آمده و دامن خود را از گناه پاک و منزه داشته‌اند. علی(ع) می‌فرماید: «فمن اشتاق الی الجنه سلاعن الشهوات. کسی که به بهشت علاقه داشت، خواهش‌های نفس و شهوات را فراموش کرد و از آنها چشم پوشید.» (نهج البلاغه، حکمت 30).

وقتی انسان مومن مشاهده می‌کند که توجه و عنایت به عفت به اندازه ای از منظر خدای متعال و پیشوایان دین حائز اهمیت است که آن را در زمره بهترین جهادها قرار داده اند. با انگیزه ای بالا درصدد دست یابی به این موقعیت ممتاز خواهد بود. امام باقر(ع) می‌فرماید: «برترین عبادت، عفت میل جنسی و شکمی است» (کافی، ج 2، ص 97).

در حدیثی در کتاب تحف العقول، ص 282 عفت بعد از معرفت الهی، به عنوان مهم ترین ارزش به حساب آمده است. بنابراین کسی که در سر، سودای کسب رضایت الهی را دارد و در آرزوی وصل یار به سر می‌برد، باید به هوا و هوس‌های زودگذر پشت پا زده به وعده‌های الهی چشم دوزد.

11- کم خوری: اجتناب از پرخوری، از جمله راههای غلبه بر شهوت است. در روایات اسلامی، از روزه داری به عنوان یک عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است. پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: ای گروه جوانان! هر یک از شما قدرت ازدواج دارد ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد؛ زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است(بحارالانوار، ج 100، ص 220).

این نقش وقتی معلوم می‌شود که بدانیم پرخوری موجب طغیان غرایز و هیجان شهوت است، چنانکه امام صادق(ع) می‌فرماید: برای قلب مومن چیزی مضرتر از پرخوری نیست، زیرا پرخوری، عامل قساوت قلب و هیجان شهوت است (مستدرک الوسایل، ج 21، ص 49)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

No image

کنترل و تعدیل غریزه جنسی

پرسش: از منظر آیات و روایات چه راهکارهایی برای کنترل و تعدیل غریزه جنسی توصیه و تاکید شده است، لطفاً به نحو اجمال آنها را توضیح دهید؟
Powered by TayaCMS