دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار و فوايد مشورت

No image
آثار و فوايد مشورت

پرسش:

مشورت با ديگران چه آثار و فوايدي در حيات فردي و اجتماعي انسان دارد؟

پاسخ:

مشورت که از پشتوانه وحياني و عقلاني برخوردار است، فوايد زيادي دارد.

آثار و برکات فراواني که از مشورت کردن نصيب انسان مي شود، هرگز از تفکر فردي و امکانات و منابع فراوان مادي به دست نمي آيد. اينک اهم آثار و فوايد مشورت را به شرح زير بيان مي کنيم:

1- کمک گرفتن از افکار ديگران

مشورت به انسان کمک مي کند تا افکار و انديشه هاي ديگران، به ويژه صاحب نظران و متخصصان را به ياري طلبد و با قرار دادن افکار و انديشه هاي آنان در کنار فکر و نظر خود، بر قدرت، وسعت و عمق انديشه و بينش خود بيفزايد و از درخشش افکار و انديشه هاي ديگران بهره مند شود.

حضرت علي(ع) مي فرمايد: «کسي که با خردمندان و عاقلان مشاوره کند به نور عقلها و خردها روشني يابد.» (غررالحکم و دررالکلم، ص589)

«هر کس با ديگران مشورت نمايد، از انديشه هاي آنان بهره گرفته است.» (نهج البلاغه - حکمت 161)

2- شناسايي خطاها

يکي ديگر از آثار مثبت مشورت اين است که مشورت کردن و استفاده از نقطه نظرهاي ديگران به انسان کمک مي کند تا خطاها و اشتباهات را بشناسد. امام علي(ع) فرمودند: «کسي که از نظرات و آراء گوناگون استقبال نمايد، موارد خطا و اشتباه را مي شناسد. (نهج‌البلاغه، حکمت 173)

3- دستيابي به راهکار مناسب

مشورت باعث مي شود تا تصميم معقول و مناسبي اتخاذ شود و راه درستي انتخاب گردد. حضرت علي(ع) مي فرمايد:

«هر کس با صاحبان انديشه و خرد مشورت نمايد، به راه درست رهنمون مي شود. (بحارالانوار، ج75، ص105)

4- پيشگيري از پشيماني

معمولاً بعد از هر تصميمي که بدون مشورت اتخاذ شود و جوانب و زواياي مختلف آن به خوبي سنجيده نشده باشد، پشيماني و ندامت از اينکه چرا اين تصميم بدون سنجش جوانب مختلف مسئله اتخاذ شده، طبيعي است. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) اين نکته را يادآور مي‌شود و مي فرمايد:

«با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشيماني ايمن گردي.» (غررالحکم و دررالکلم، ص587)

و نيز فرمودند:

«رسول خدا(ص) مرا به يمن فرستاد، سفارشات لازم را کرد و فرمود: اي علي! کسي که استخاره کند سرگردان نخواهد شد و کسي که مشورت کند پشيمان نمي شود. (بحارالانوار، ج75، ص100)

5- مبارزه با تکبر و استبداد نظر

آنگاه که با غفلت از مشورت، خوي استبداد و تکبر در جامعه تقويت شود و جامعه از پشتوانه فکري و عملي مشاوران محروم گردد، رکودي مرگبار رخ مي نمايد و جامعه را از پيشرفت و شکوفايي بازمي دارد. اين واقعيت در زبان پيامبر اکرم(ص) چنين جاري شده است که فرمود: «آن گاه که فرمانروايان شما از بدانتان و ثروتمندان شما از تنگ چشمانتان باشند و مشورت و رايزني از ميانتان رخ بربندد، به زمين فرو رفتن شما بهتر از زندگي در آن است.» (بحارالانوار، ج74، ص139)

همچنين امام علي(ع) فرمودند: «کسي که به رأي خود استبداد بورزد هلاک مي گردد.» (نهج البلاغه(ع)- حکمت 161)

«هيچ تنهايي ترسناک تر از خودپسندي و خودبيني و هيچ پشتيباني مطمئن تر از مشورت نيست.» (نهج البلاغه- حکمت113)

6- هدايتگري

نبي مکرم اسلام(ص) فرمودند:

«هر که بخواهد کاري کند و درباره آن مشورت کند خدا او را به خردمندانه ترين کارها توفيق دهد.» (نهج الفصاحه، ص433، ح2962)

7- کامروايي

مشاوره فرآيندي سودمند است که مي تواند زمينه چيرگي بر مشکلات و رشد فکري و افزايش تشخيص و تصميم گيري را فراهم کند. بنابراين، کامروايي و پويايي فرد و جامعه در گرو مشورت دهي و مشورت خواهي است. امام علي(ع) فرمودند:

«مشورت کننده کامياب و رستگار خواهد شد. (غررالحکم و دررالکلم، ص585)

دستاوردهاي ديگر مشورت عبارتند از: پيروي از روش ائمه معصومين، روشن بيني و بصيرت، ازدياد عقل (رشد انديشه، قدرت تدبير)، نوعي مشارکت فکري و تشويق به کار جمعي، قدرت تصميم گيري واقع بينانه، احترام به افکار و آراء، موجب اطمينان نفس و راحتي، پي بردن بر قدرت فکري و ميزان دلسوزي ديگران (شناسايي افراد شايسته از ديگران)، موجب شکوفايي استعدادها و رشد ذوق ها و در نتيجه موجب گشايش راه هاي نوين، افزايش ميزان مطلوبيت و درجه مقبوليت (جلوگيري از بدگماني و جلب نظر مردم)، موجب دوري از انتقادهاي مغرضانه و انتقادهايي را که براشخاص خود محور و تک رو مي باشد، تضمين تداوم کار در سايه مشورت، موجب افزايش آگاهي ها و معلومات ديگران.

روزنامه كيهان، شماره 21598 به تاريخ 26/1/96، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS