دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اولین دوره تربیت پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن برگزار می‌شود

No image
اولین دوره تربیت پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واحد اطلاع رسانی انجمن قرآن پژوهی، مراسم افتتاحیه این دوره روز 18 بهمن ماه با حضور اساتید و قرآن پژوهان در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد. در این دوره اساتیدی چون آیت الله جعفری، قرائتی، رضایی اصفهانی، فاکر میبدی، مؤدب، نصیری، بهجت پور، بهرامی، رستم نژاد، بابایی، اسکندرلو، نکونام و.... به تدریس علوم قرآنی برای 50 نفر دانشجوی پذیرش شده در این دوره می‌پردازند. در دوره تربیت مدرس تفسیر و علوم قرآن، مطالبی چون روانشناسی تدریس، شیوه‌های تدریس تفسیر به ترتیب مصحف، شیوه تدریس تفسیر به ترتیب نزول، شیوه‌های تدریس مباحث بین رشته‌ای تفسیر، شیوه‌های تدریس موضوعی، شیوه‌های تدریس علوم قرآن، شیوه تدریس فقه القران و روش‌های تدریس رایانه‌ای و مجازی تدریس خواهد شد. در دوره آموزش تربیت پژوهشگر تفسیر و علوم قرآن نیز سرفصل‌هایی چون روش تحقیق در تفسیر به ترتیب مصحف، روش تحقیق در تفسیر به ترتیب نزول، روش تحقیق در تفسیر موضوعی، روش تحقیق در علوم قرآن، شیوه‌های نوین مطالعات قرآنی، کارگاه پایان نامه نویسی قرآنی، راه‌های استفاده از نرم افزارها و پایگاه‌های قرآنی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است که حدود 150 نفر از قرآن پژوهان در این دوره ثبت نام نمودند که به جهت محدود بودن ظرفیت کارگاه‌ها، تنها 50 نفر از آنان پذیرفته شدند. نخستین دوره تربیت پژوهشگر و مدرس تفسیر و علوم قرآن از 18 تا 22 بهمن ماه سال جاری با همکاری و حمایت واحد مدارک علمی حوزه علمیه قم، انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم، مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی (عج) و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور برگزار خواهد شد. منبع خبر: خبرگزارى فارس

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

دعا در نهج البلاغه

(به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود): در سؤال (حاجت) از پروردگارت اخلاص داشته باش؛ زيرا بخشش و محروم ساختن در دست اوست.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
خدایا! ببخش!

خدایا! ببخش!

به آن نديدى. الهى! آنچه را كه به زبانم به تو تقرب جستم ولى دلم برخلاف آن بود بر من ببخش! الهى! اشارات چشم، و سخنان بيهوده، و مشتهيات دل
خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

خدایا! چهارپايان ما تشنه اند!

و ابرهاى باران دار به ما پشت كرده، و تو اميد هر غمزده اى، و برآورنده حاجت هر حاجتمندی. در اين زمان كه مردم ما نااميدند، و ابرها باران نداده اند، و چرندگان از بين رفته اند، از تو مى خواهيم كه ما را به اعمال زشتمان مؤاخذه نكنى، و به گناهانمان نگيرى. الهى! با ابر
خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

خدایا! حرمتم را به تنگدستى نشكن

دچار آيم، و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم، و تو ماوراى اين همه، اختيـاردار بخشش و منـعى، چـه اينـكه بـر هـر چيـز تـوانـايـى.

پر بازدیدترین ها

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا و نیایش در نهج البلاغه

دعا وسیله ای است که تمام خلایق، خصوصاً انسانها از آن بیگانه نیستند و همیشه بدان توجه دارند و با زبان حال و قال از آن استفاده می کنند هر چند که واژه ای به نام دعا در میانشان مطرح نباشد چون هر کلمه و کلامی که از استمداد و ایجاد رابطه به خدا حکایت نماید دعاست
دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

دعا از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

بدان همان کسی که گنج های آسمان و زمین در اختیار اوست، به تو اجازه دعا و درخواست داده است و اجابت آن را نیز تضمین نموده، به تو امر کرده از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت نمایی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد. خداوند بین تو و خودش کسی قرار نداده که حجاب و فاصله باشد، تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری و مانعت نشده .
نیایش زیبا از نهج البلاغه

نیایش زیبا از نهج البلاغه

خدایا! امید به تو بستم تا راهنما باشى به اندوخته هاى آمرزش و گنجینه هاى بخشایش ! خدایا! این بنده توست که در پیشگاهت برپاست ، یگانه ات مى خواند و یگانگى خاص تو راست . جز تو کسى را نمى بیند که سزاى این ستایش هاست . مرا به درگاه تو نیازى است که آن نیاز را جز فضل تو به بى نیازى نرساند، و آن درویشى را جز عطا و بخشش تو به توانگرى مبدل نگرداند. خدایا! خشنودى خود را بهره ما فرما، هم در این حال که داریم ، و بى نیازمان گردان از اینکه جز به سوى تو دست برداریم ، که تو بر هر چیز توانایى.
No image

عبادت و نیایش از دیدگاه نهج البلاغه

و اما این كه هر كارفرما كه مزدى مى‏ دهد به خاطر بهره‏اى است كه از كار كارگر مى ‏برد و كارفرماى ملك و ملكوت چه بهره‏اى مى‏تواند از كار بنده ضعیف ناتوان خود ببرد، و هم این‌ كه فرضاً اجر و مزد از جانب آن كارفرماى بزرگ به صورت تفضل و بخشش انجام گیرد پس چرا این تفضل بدون صرف مقدارى انرژى كار به او داده نمى ‏شود، مسأله‏ اى است كه براى این چنین عابدهایى هرگز مطرح نیست.
عبادت و نیایش در نهج البلاغه

عبادت و نیایش در نهج البلاغه

ریشه همه آثار معنوی اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است، در یاد حق و غیر او را از یاد بردن می‌باشد. ذکر خدا و یاد خدا که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. امام علی علیه‌السلام در به اره یاد حق یا همان روح عبادت میفرماید: < خداوند یاد خود را صیقل دل‌ها قرار داده است. دل‌ها به این وسیله از پس کری، شنوا و از پس نابینایی، بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌ گردند
Powered by TayaCMS